El projecte Nicajoana

Entenem la cooperació com un procés (en que) on mitjançant l’aportació de diferents recursos compartits tothom pot trobar la seva manera de treballar, de desenvolupar la tasca i de fer- ne (d’aquesta) una realitat sostenible en el seu àmbit. Per això, la feina que fem amb Nicaragua no es basa en el treball amb nens sinó amb mestres i psicòlogues. (I té una duració determinada buscant que, quan acabem, cadascú se’n faci càrrec.) Creiem que aquestes són característiques que fan diferent aquest projecte respecte altres modalitats de cooperació.

L’estiu de 2010 un grup de mestres del Centre d’educació especial Vil·la Joana i enamorats de Nicaragua van decidir engegar un projecte de cooperació en l’àmbit de l’educació especial.

Es van centrar en el municipi de San Ramon de Matagalpa i van veure la necessitat de desenvolupar un espai d’atenció als nens amb necessitats educatives especials, ja que allà tenien moltes ganes i empenta per treballar però els faltaven recursos.

Del 2010 fins al 2015 el projecte es desenvolupà dins l’escola ordinària Fray Ramon de Las Casas, a San Ramon. “L’Aula de Apoyo” va comptar amb dues mestres que atenien nens i nenes en torns de matí i tarda, i amb una psicòloga que coordinava la feina de les mestres i avaluava les necessitats dels nens.

Es van construir dos espais a l’escola destinats al projecte, un és pròpiament l’aula d’atenció als alumnes, i l’altre és un espai polivalent que s’utilitza com a sala de psicomotricitat. Després de rebre una formació i material, la psicomotricitat ha obtingut un paper molt rellevant en el dia a dia de l’aula.

Tot el projecte està coordinat per una ONG amb seu a San Ramón i a Tarragona, el que ha fet que tot fos molt més fàcil. La coordinadora del projecte a Nicaragua que s’encarrega de tasques més administratives i enllaça la feina a Nicaragua amb els que ens trobem a Catalunya.

A poc a poc s’intenta fer un treball amb les famílies, de sensibilització i formació vers les necessitats dels infants.

Durant el període de 2010 fins el 2015 diversos professionals de diverses escoles de Barcelona, majoritàriament de Vil·la Joana, van anar passant amb diferent espais de temps i col·laborant amb el projecte de diverses maneres. Va ser l’estiu de 2015 que, a l’hora de concloure el projecte vam rebre l’encàrrec de continuar-lo i iniciar-lo en una zona rural. El Ministeri d’Educació entenia que el model que vam iniciar a San Ramón valia la pena aprofitar-lo i el va implementar, per iniciativa pròpia a diverses escoles d’altres municipis i ens animava a iniciar-ne un altre a la comunitats de Yúcul, una zona molt pobre del mateix municipi de San Ramón.

Des de llavors seguim desenvolupant un treball compartit amb les mestres, tan de la Fray com de Yúcul. El projecte contempla l’atenció de tots els nens amb discapacitat dels 2 nuclis, amb uns professionals mantinguts pel projecte i d’altres pel ministeri nicaragüenc. El contacte directe entre els professionals d’un i altre costat de l’Atlàntic el fem amb videoconferències periòdiques (cada mes i mig, més o menys), les anades de mestres catalans a Nicaragua i l’organització de visites de membres de l’equip de San Ramón i Yúcul a Barcelona.

La participació al projecte és oberta i qualsevol persona que hi tingui interès és ben rebuda.  Si tens ganes de participar pots fer un correu a nicajoana@vjoana.cat.