Ciència ciutadana: Per què la ciutadania de Cerdanyola no vol un crematori al municipi?

Els alumnes de 3r d’ESO E han participat en els darrers mesos en una sèrie d’activitats STEM entorn al controvertit projecte de construcció d’un crematori a Cerdanyola. De camí a l’institut, és habitual veure pancartes als balcons dels edificis en senyal de protesta per la proposta d’instal·lació d’un forn crematori al nostre municipi. A classe de física i química, ens vam preguntar “Per què una part de la ciutadania de Cerdanyola no vol un crematori al municipi?”

A partir d’un recull de premsa amb diverses notícies sobre la problemàtica de contaminació de l’aire a la ciutat (des de l’amiant fins al crematori) i la lluita de la plataforma “No al crematori”, els alumnes es van endinsar en l’estudi de dissolucions com els fums, del comportament dels gasos com el NO2, i d’altres substàncies contaminants de l’aire com les anomenades PM10 i PM2,5. També van analitzar dades proporcionades per un informe de qualitat de l’aire a Cerdanyola, i resultats d’estudis sobre els efectes de la contaminació atmosfèrica en la salut. Fins i tot, la investigadora Mireia Gascon de ISGlobal ens va proporcionar algunes claus per interpretar els resultats d’alguns estudis sobre aquesta temàtica i per valorar la validesa o limitacions dels mateixos.

En definitiva, els nostres alumnes van desenvolupar alguns coneixements per tal de ser més crítics davant de problemàtiques complexes com la del crematori, que requereixen d’arguments de caire científic, però també tecnològic, econòmic, estètic, de salut i medioambiental, entre d’altres.

Com a resultat d’aquest projecte, els alumnes es van organitzar en grups per tal d’elaborar un treball audiovisual on plasmar alguns dels seus aprenentatges. Es pot accedir a una mostra d’un d’aquests treballs al següent enllaç: