LES NOFC AL MENJADOR

LES NOFC SOBRE EL MENJADOR ESCOLAR I LES INCIDÈNCIES

Capítol 2. Alumnat

Secció 1. Drets i deures

Art. 66. Els drets i deures dels alumnes d’aquest centre són els regulats pel Decret 279/2006 de 4 de juliol (DOGC 06.07.2006), en els termes que s’hi estipulen.

Art. 67. Els drets dels alumnes que recull aquest Decret són:

  • Dret a la formació.
  • Dret a la valoració objectiva del rendiment escolar.
  • Dret al respecte de les pròpies conviccions.
  • Dret a la integritat física i la dignitat personal.
  • Dret de participació en el funcionament i la vida del centre.
  • Dret de reunió i participació.
  • Dret d’informació
  • Dret a la llibertat d’expressió
  • Dret a l’orientació escolar, formativa i professional.
  • Dret a la igualtat d’oportunitats.
  • Dret a la protecció social.
  • Dret a la protecció dels drets de l’alumnat.

Art. 68. Els deures dels alumnes que recull aquest Decret són:

  • Deure de respecte als altres.
  • Deure d’estudi.
  • Deure de respectar les normes de convivència del centre.

El respecte a les normes de convivència dins el centre docent, com a deure bàsic de l’alumnat implica les obligacions següents:

  • Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, morals i ideològiques, com també la dignitat, la integritat i la intimitat de tots els membres de la comunitat educativa.
  • No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
  • Respectar el caràcter propi del centre, quan existeixi, d’acord amb la legislació vigent.
  • Respectar, utilitzar correctament i compartir els béns mobles i les instal·lacions del centre i dels llocs on dugui a terme la formació pràctica com a part integrant de l’activitat escolar.
  • Complir les NOFC.
  • Respectar i complir les decisions dels òrgans unipersonals i col·legiats i del personal del centre, sens perjudici que pugui impugnar-les quan consideri que lesionen els seus drets, d’acord amb el procediment que estableixi el reglament de règim interior del centre i la legislació vigent.
  • Participar i col·laborar activament amb la resta de membres de la comunitat escolar, per tal d’afavorir el millor desenvolupament de l’activitat educativa, de la tutoria i l’orientació i de la convivència en el centre.
  • Propiciar un ambient convivencial positiu i respectar el dret de la resta de l’alumnat al fet que no sigui pertorbada l’activitat normal en les aules.

Secció 2. Normes de convivència

Art. 69. Les normes de convivència es concreten, encara que no d’una manera exhaustiva, en les següents indicacions:

Art. 70.

  • En relació als professors i altre personal del centre.
  • Els alumnes d’aquest centre tenen obligació de respectar i complir les instruccions del professorat i del personal no docent. Tots ells contribueixen a la seva educació.
  • Els alumnes seguiran les orientacions del professorat respecte el seu aprenentatge.
  • En relació a l’ordre
  • La porta del recinte escolar s’obrirà pocs minuts abans d’iniciar-se les classes.
  • Entrades i sortides dels alumnes al centre.
    • Els alumnes de primària entraran sols per la porta principal d’accés al centre a les 9h.
    • Quan toca el timbre es fan files al pati per entrar a les aules.
    • Els alumnes d’infantil entraran acompanyats pels pares/mares i s’esperaran a baix de la rampa.
    • Els alumnes de tots els cicles es col·locaran a la fila que tenen assignada, on els espera un/a mestre/a per acompanyar-los a l’aula.
    • Els alumnes de P3, P4 i P5 seran recollits a les aules per les persones autoritzades en finalitzar l’horari lectiu.
    • Els alumnes de Cicle Inicial de Primària (1r i 2n) sortiran amb el professor/a que tingui l’última sessió i marxaran amb les persones autoritzades a recollir-los (veure annex 2)
    • Els alumnes de Cicle Mitjà i Superior de Primària sortiran sols de l’aula sota la responsabilitat del pare/mare/tutor legal.
    • Els dies de pluja, les mestres obriran les portes de l’aula una mica abans sense haver de fer fila per entrar.
    • Els nens/es que utilitzin el servei d’acollida matinal, la monitora acompanya a la fila els nens/es d’infantil. Els nens/es de primària van sols a les respectives files per entrar a l’aula.
    • En les activitats extraescolars i els serveis d’acollida de migdia i tarda, les famílies esperen a la porta d’entrada de l’escola. En cas de pluja, s’obriran les portes perquè els pares/mares/tutors legals esperin els seus fills/es sota el porxo.
  • Els conflictes a l’aula seran atesos i resolts pel professor que atengui l’aula en aquell moment. En cas d’un conflicte greu, el professor podrà adreçar l’alumne al director/a o persona assignada.
  • En relació a l’edifici.
  • Els alumnes respectaran el bon ús del mobiliari i de les instal·lacions del centre.
  • Qualsevol alumne que produeixi desperfectes al centre de forma voluntària o negligent –pintura, vidres, portes, parets, etc…- està obligat a pagar el cost de la reparació. Si són diversos nens/es, el cost quedarà dividit en parts proporcionals.
  • En relació a l’esbarjo.
  • Els alumnes jugaran al pati. El pati és un lloc que compartim molts grups, per tant:
  • No portarem objectes amb els que puguem fer mal als altres.
  • Les pedres no estan per llençar-nos-les.
  • Hem d’utilitzar les papereres com cal.
  • Els arbres són éssers vius com nosaltres i si els fem mal patiran.
  • Si tenim algun problema li hem d’explicar a un dels professors que vigila; mai barallar-nos entre nosaltres.
  • Les entrades i sortides a l’aula han de ser en ordre i sense endarrerir-nos.
  • L’hora dels lavabos és abans i/o després del pati. Hem de fer un bon ús del lavabo i no jugar-hi a dins.

 

  • En relació als pares/mares
  • Els pares mantindran freqüents contactes, almenys una vegada al curs, amb els tutors a fi i efecte d’anar amb la mateixa idea educativa i per informar-los sobre l’aprenentatge del seu fill.
  • Per entrevistar-se amb els professors s’han de respectar els horari de tutories establerts al començament de curs. En cas excepcional i amb previ avís es podrà concertar l’entrevista en un altre horari.
  • Hauran de justificar les absències dels seus fills mitjançant escrit signat, per telèfon o bé personalment al mestre/a tutor/a corresponent.
  • Hauran de portar el material escolar sol·licitat pel centre.
  • Sempre que siguin convocats, procuraran assistir a les reunions generals de curs o centre.
  • Hauran de respectar les decisions dels òrgans unipersonals i col·legiats del centre, sense perjudici que puguin impugnar-les quan considerin que lesionen els drets dels seus fills.
  • En relació a l’assistència.
  • L’equip directiu vetllarà per l’assistència i puntualitat dels alumnes, professorat i personal no docent i establirà les mesures necessàries per al bon funcionament (L’administrativa fa signar un registre amb les faltes d’assistència i puntualitat).

Art. 71. Carta de compromís. La comunitat educativa de cada centre dissenyarà el model de carta de compromís. Serà responsabilitat del tutor/a fer-ne el seguiment del compliment dels compromisos establerts, com a mínim a l’inici de cada etapa educativa. Veure a l’annex 1 la carta de compromís aprovada pel Consell Escolar del centre que cada família haurà de signar en el moment de presentar els formularis de matrícula al centre (alumnes de P3 i alumnes nouvinguts) (annex 1)

Secció 3. Irregularitats i faltes que alterin la convivència al centre.

Sobre les irregularitats que puguin perjudicar la convivència al centre escolar (Decret 102/2010 de 3 d’agost i article 37.4 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol d’educació)

Art. 72. Podran produir-se irregularitats en aquest centre tant a les activitats lectives com també a les activitats complementàries, extraescolars o al menjador o altres serveis organitzats per l’escola.

Seran considerades irregularitats:

Actuacions que alterin el desenvolupament normal del centre:

  • Conductes i comportaments que alterin la normalitat a l’aula, esbarjo, entrades/sortides, files, lavabos, etc…
  • Desobeir les normes de funcionament del centre.
  • No traspassar als pares/mares i/o tutors les notes o informacions donades des de l’escola.
  • Marxar de l’escola sense permís del mestre/a o del pare/mare.
  • Ús del telèfon mòbil o aparells electrònics durant l’horari escolar.
  • Altres.

Actuacions d’incorrecció i desconsideració amb membres de la comunitat educativa:

  • No fer cas als adults responsables i/o companys amb responsabilitat.
  • Actituds incorrectes vers membres de la comunitat.
  • Faltes d’assistència injustificades o de puntualitat tant a l’entrada com a la sortida del centre, així com als canvis d’aula.
  • Altres

Qualsevol actuació que impliqui mal ús de les dependències i/o material del centre

  • Fer mal bé mobiliari, instal·lacions, material… de l’escola o persones dins el recinte escolar o en activitats escolars.
  • Tractar de manera incorrecta animals, plantes i el medi en general.
  • Deixar el lloc de treball desendreçat.
  • Fer un ús irresponsable de la llum i/o aigua.
  • Altres.

Art. 73. S’haurà d’aplicar una o vàries de les següents mesures correctores:

  • Amonestació oral
  • Sempre que calgui, l’alumne haurà de demanar disculpes
  • Retenció d’objectes o materials de l’alumne de manera temporal o definitiva: joguines, pilotes, mòbil, aparells electrònics…
  • Nota a la família feta per un mestre/a o monitors/es de l’escola.
  • Privació del temps d’esbarjo.
  • Participar en un procés de resolució de conflictes (mediació)
  • Reparació dels danys o restitució del que s’hagi trencat
  • Convocatòria d’entrevista del tutor/a (i, si cal, altres mestres) amb la família.
  • Carta a la família i entrevista amb la direcció.
  • Suspensió del dret a poder participar en activitats extraescolars o complementàries.
  • Canvi del grup classe temporalment.
  • Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període de temps no superior a 5 dies. L’alumne/a haurà de romandre al centre, efectuant treballs acadèmics que se li encomanin per evitar la interrupció en el procés formatiu.
  • Presència a direcció davant d’un membre de l’Equip Directiu que comportarà avís a la família via telefònica comunicant l’incident i que pot tenir com a conseqüència demanar a la família que es facin càrrec del fill/a i una posterior sanció per part del mestre/a tutor/a.

Art. 74. En la gradació de les mesures correctores, es tindran en consideració les circumstàncies que poden disminuir la gravetat de l’actuació o intensificar-la, així com les circumstàncies personals, socials i familiars de l’alumne/a, la proporcionalitat de la sanció amb la conducta realitzada, la repercussió de la sanció en el procés d’aprenentatge de l’alumne i al centre, el compromís de la família en el marc de la carta de compromís educatiu, i/o la reincidència.

Circumstàncies que poden disminuir la gravetat de l’actuació de l’alumnat:

  • La falta d’intencionalitat.
  • El reconeixement espontani de la seva conducta incorrecta.
  • No haver comès amb anterioritat faltes ni conductes contràries a la convivència en el centre.
  • La petició d’excuses en els casos d’injúries, ofenses i alteració del desenvolupament de les activitats del centre.
  • L’oferiment d’actuacions compensadores del dany causat.

Circumstàncies que poden intensificar la gravetat de l’actuació de l’alumnat:

  • La premeditació i la reiteració.
  • Que l’acte comès atempti contra el deure de no discriminar a cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe, religió o per qualsevol altra circumstància personal o social.
  • Que l’acte comès comporti danys, injúries o ofenses a companys d’edat inferior o als incorporats recentment al centre.
  • Col·lectivitat i/o publicitat manifesta.

Art. 75. La reincidència o reiteració d’actuacions considerades irregularitats, pot comportar el tractament d’aquestes com una conducta greument perjudicial per a la convivència en el centre, aplicant el que diuen els articles 77 i següents d’aquest reglament.

Art. 76. La competència per aplicar les mesures correctores correspon:

  • A qualsevol mestre del centre en el cas de les mesures a), b), c), d), e)
  • El tutor/a en el cas de les mesures a), b), c), d), e), h) i m)
  • A l’Equip Directiu per pròpia iniciativa en qualsevol de les mesures contemplades com a mestres que són de l’escola, o a proposta de qualsevol altre/a mestre a les f), g), i), j), k), l) i m)
  • A la Comissió de convivència (Consell Escolar) a proposta de qualsevol mestre, havent escoltat les parts, en qualsevol de les mesures contemplades.

En qualsevol dels supòsits sempre les mesures correctores s’han d’aplicar un cop escoltat l’alumne.

Sempre que sigui possible, s’intentaran establir amb la família pautes compartides d’actuació.

 

Art. 77. Constància escrita:

De l’aplicació de qualsevol de les mesures (en cas de reiterament)a excepció de l’a), b), c) d) i m) n’ha de quedar constància escrita i serà responsabilitat de la persona que hagi pres la mesura. A l’escrit ha de constar l’explicació de la conducta de l’alumne/a que ha motivat la decisió de prendre la mesura concreta (annex 4)

En qualsevol cas el mestre/a o tutor/a concretarà les indicacions generals que al respecte es donin per l’equip directiu del centre.

Sobre les conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre

Art. 78. Faltes

Tal i com es recull a l’article 37 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, de l’Educació, són sancionables com a faltes les conducte greument perjudicials per a la convivència en el centre educatiu següents:

  • Les injúries, ofenses, agressions físiques, amenaces, vexacions o humiliacions a altres membres de la comunitat educativa, el deteriorament intencionat de llurs pertinences i els actes que atemptin greument contra llur intimitat o llur integritat personal.
  • L’alteració injustificada i greu del desenvolupament normal de les activitats del centre, el deteriorament greu de les dependències o els equipaments del centre, la falsificació o la sostracció de documents i materials acadèmics i la suplantació de personalitat en actes de la vida escolar.
  • La comissió reiterada d’actes contraris a les normes de convivència del centre.

Els actes o les conductes a què fa referència l’apartat 1 que impliquin discriminació per raó de gènere, sexe, raça, naixença o qualsevol altra condició personal o social dels afectats s’han de considerar especialment greus.

Art. 79. Sancions

(de l’article 37.3 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, de l’Educació):

Les sancions que es poden imposar per la comissió d’alguna de les faltes tipificades a l’article anterior són la suspensió del dret de participar en activitats extraescolars o complementàries o la suspensió del dret d’assistir al centre o a determinades classes, en tots dos supòsits per un període màxim de tres mesos o pel temps que resti fins a la finalització del curs acadèmic, si són menys de tres mesos, o bé la inhabilitació definitiva per a cursar estudis al centre.

En el cas dels alumnes que, intencionadament o per negligència, causin danys a les instal·lacions o el material del centre o en sostreguin material han de reparar els danys o restituir el que hagin sostret, sens perjudici de la responsabilitat civil que els correspongui, a ells mateixos o a les mares, als pares o als tutors, en els termes que determina la legislació vigent (article 38 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, de l’Educació)

Es tindran en compte, per a la graduació en l’aplicació de les sancions que corregeixen les faltes esmentades a l’article 37.1 de la Llei d’Educació, els criteris recollits al Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, article 24 que són:

  • Les circumstàncies personals, familiars i socials i l’edat de l’alumnat afectat.
  • La proporcionalitat de la sanció amb la conducta o acte que la motiva.
  • La repercussió de la sanció en la millora del procés educatiu de l’alumnat afectat i de la resta de l’alumnat.
  • L’existència d’un acord explícit amb els progenitors o tutors legals, en el marc de la carta de compromís educatiu subscrita per la família, per administrar la sanció de manera compartida.
  • La repercussió objectiva en la vida del centre de l’actuació que se sanciona.
  • La reincidència o reiteració de les actuacions que se sancionen.

En tot cas, els actes o conductes a què fa referència l’article 37.1 de la Llei d’educació s’han de considerar especialment greus, i les mesures sancionadores s’han d’acordar de manera proporcionada a aquesta especial gravetat, quan impliquin discriminació per raó de gènere, sexe, raça, naixença o qualsevol altra circumstància personal o social de terceres persones que resultin afectades per l’actuació a corregir.

Les faltes greument perjudicials per a la convivència en el centre tipificades a l’article 37.1 de la Llei d’educació es corregeixen mitjançant una sanció de les previstes a l’article 37.3 de la Llei esmentada. Correspon a la direcció del centre imposar la sanció en la resolució de l’expedient incoat a l’efecte, sense perjudici que la mesura correctora incorpori alguna activitat d’utilitat social per al centre i, en el seu cas, del rescabalament de danys que es puguin establir de manera complementària en la resolució del mateix expedient.

Art. 80. Responsabilitat penal (Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, Addicional Dinovena)

La direcció del centre públic ha de comunicar al ministeri fiscal qualsevol fet que pugui ser constitutiu de delicte o falta perseguible penalment comès per qualsevol persona de la comunitat educativa en el centre o en relació directa amb la seva activitat, sense perjudici de la continuïtat de les accions correctores previstes en aquest centre d’acord amb el que preveuen les lleis.

Quan, de conformitat amb la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels i de les menors, els o les menors afectats hagin manifestat al ministeri fiscal la seva voluntat de participar en un procediment de mediació penal juvenil, la direcció del centre o la persona que designi ha d’assistir en representació del centre a la convocatòria feta per l’equip de mediació corresponent, per tal d’escoltar la proposta de conciliació o de reparació dels i de les menors i avaluar-la.

Art. 81. L’expedient disciplinari

Inici

S’iniciarà l’expedient quan s’hagin comès faltes greument perjudicials per a la convivència tipificades a l’article 77 d’aquestes NOFC (article 37.1 de la LEC).

Correspon al director o directora per pròpia iniciativa o a proposta de qualsevol membre de la comunitat educativa, incoar els expedients a l’alumnat.

L’inici de l’expedient s’ha d’acordar en el termini més breu possible, en qualsevol cas no superior a tres mesos de la comissió de la falta.

L’escrit d’inici de l’expedient haurà de contenir:

  • El nom i cognoms de l’alumne.
  • Els fets imputats
  • La data de realització dels fets
  • El nomenament d’instructor/a si s’escau.
  • Les mesures provisionals, si s’escau.

 

Notificació

S’haurà de notificar des de direcció la incoació de l’expedient a l’alumnat afectat i, en el cas de menors de 18 anys, també els progenitors o tutors legals, el més aviat possible.

Caldrà deixar constància escrita: notificació escrita amb avís de rebut o còpia de la resolució amb la data i l’expressió: “HO HE REBUT”.

 

Mesures provisionals

La direcció del centre pot aplicar, de manera excepcional, una suspensió provisional d’assistència a classe per un mínim de 3 dies lectius prorrogables fins a un màxim de 20 dies lectius, que ha de constar en la resolució de la direcció que incoa l’expedient.

 

Aquesta suspensió pot comportar la no-assistència al centre. Altrament, l’alumne/a haurà d’assistir al centre, però no podrà participar en les activitats lectives amb el seu grup mentre duri la suspensió provisional d’assistència al classe.

 

En tot cas, en la suspensió provisional d’assistència a classe, que s’ha de considerar a compte de la sanció, s’han de determinar les activitats i mesures educatives a dur a terme durant aquest període.

 

Acceptació de la família

Quan, en ocasió de la presumpta comissió de faltes greument perjudicials per a la convivència, l’alumne/a, i la seva família en els i les menors d’edat, reconeixen de manera immediata la comissió dels fets i accepten la sanció corresponent, la direcció imposa i aplica directament la sanció. Tanmateix, ha de quedar constància escrita del reconeixement de la falta comesa i de l’acceptació de la sanció per part de l’alumne/a i, en els i les menors d’edat, del seu pare, mare o tutor/a legal (Decret 102/2010 de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius), donant així per tancat l’expedient.

 

Instrucció i proposta de resolució

En cas de no reconèixer les faltes ni acceptar la sanció, el director/a nomenarà un/a instructor/a d’entre els/les docents del centre (article 25.2 del Decret 102/2010 de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius).

 

Un cop rebuda la notificació del nomenament i dins els 5 dies lectius posteriors a aquest, el/la instructor/a practicarà les actuacions que estimi oportunes per tal de formular una proposta de resolució provisional on s’estableixen els fets, i la responsabilitat de l’alumnat implicat, i es proposa la sanció així com, si escau, les activitats d’utilitat social per al centre i, en el seu cas, l’import de reparació o restitució dels danys o materials que eventualment hagin quedat afectats per l’actuació que se sanciona.

 

 

Tràmit de vista i audiència

Abans de formular la proposta definitiva de resolució, l’instructor/a de l’expedient ha d’escoltar l’alumnat afectat, i també els progenitors o tutors legals, i els ha de donar vista de l’expedient completat fins a la proposta de resolució provisional.

 

L’alumne/a o la família poden manifestar la seva conformitat amb allò que a l’expedient s’estableix i es proposa o hi poden formular al·legacions dins els 5 dies lectius següents a la instrucció.

 

Caldrà deixar constància escrita de la realització d’aquest tràmit (diligència/acta) a més de la documentació i escrits aportats per la família.

 

Resolució de l’expedient i aplicació de les sancions.

El director/a, el més aviat possible i un cop acabats els tràmits anteriors, haurà de fer la resolució de l’expedient (article 25.1 i 25.6 del Decret 102/2010, de 3 d’agost d’autonomia dels centres educatius).

 

Aquesta resolució haurà de contenir:

  • Els fets que s’imputen a l’alumne/a.
  • La tipificació dels fets en relació a les faltes que es recullen a l’article 37.1 de la LEC (article 77 d’aquestes NOFC).
  • El contingut de la sanció prevista a l’article 37.3 de la LEC i les mesures correctores complementàries.
  • L’acord del pare/mare o tutor/a legal o les raons que ho han impedit.
  • L’òrgan davant del qual es pot interposar recurs d’alçada (director o directora dels serveis territorials de Girona, dins el termini màxim d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, el qual rebrà el recurs d’alçada, el resoldrà i notificarà a la família).

Un cop resolt l’expedient per la direcció del centre, i a instàncies dels progenitors o tutors legals, el Consell Escolar pot revisar la sanció aplicada, sens perjudici de la presentació dels recursos o reclamacions pertinents davant els serveis territorials corresponents.

En qualsevol cas, la direcció del centre ha d’informar periòdicament dels expedients que s’han resolt.

Totes les sancions prescriuen als 3 mesos.

….

Capítol 5. Serveis escolars

Secció 1. Servei de menjador

Art. 128. L’escola ofereix a tots els alumnes del centre el servei de menjador. Tots els alumnes matriculats al centre tenen dret a fer ús del servei de menjador. Tan sols greus i/o repetits problemes de conducta, o bé la manca d’autonomia personal d’algun alumne, podria fer que el centre s’hagués de replantejar la seva admissió i/o permanència en l’ús del servei si no comptés amb la necessària assistència de personal auxiliar.

Els alumnes podran utilitzar el menjador de manera continuada, o bé de manera esporàdica. El funcionament del menjador escolar està recollit a la Programació General de Centre, que s’actualitza, es valora i s’aprova cada curs en el Consell Escolar del centre.

Art. 129. El servei de menjador es regirà pel seu Pla de Funcionament.

Art. 130. La comissió de menjador del Consell Escolar vetllarà pel compliment del seu Pla de Funcionament juntament amb la comissió de menjador de l’AMPA.

Art. 131. Tots els alumnes que utilitzin el servei de menjador hauran de respectar el personal encarregat del funcionament del servei. Els alumnes s’atendran a les normes d’higiene i d’ordre establertes. Els alumnes de menjador no podran abandonar el recinte escolar sense autorització signada pels pares/mares o tutors legals.