Història

L’any 1919  l’Ajuntament de Balaguer encarrega un projecte de construcció d’una escola pública. Així el dia 5 d’abril de l’any 1927 es col·loca la primera pedra de l’escola Grupo Escolar Primo de Rivera, en un acte multitudinari. Un any després es dóna per inaugurada l’escola.

Durant la Guerra Civil aquest edifici va patir grans desperfectes, que foren reparats en anys posteriors. Aquells anys l’escola es va convertir en hospital de ferits de guerra. Posteriorment, una part de l’edifici va funcionar com a escola i l’altra era un quarter militar. És en aquesta època quan l’escola pateix les majors mancances, tant de material escolar com de personal docent.

Com a curiositats de l’època cal destacar que els nens i nenes a l’hora del pati no es podien barrejar i hi havia una ratlla al pati per separar-los. És també en aquesta època que es fa distribució entre els alumnes d’un complement alimentari: un got de llet en pols per a cada alumne a l’hora del pati i un tros de formatge a la tarda. Això es feia a tota Espanya i era una donació que feien els Estats Units.

A la dècada dels anys 80 la llengua catalana es comença a fer un forat dins l’ensenyament així entre el 1982-1983 hi ha una normalització de l’ús de les llengües oficials, aplicant la “ Llei de Normalització Lingüística de 18 d’abril de 1983”.

L’any 1989 l’escola pateix un nou canvi i passa a dir-se Col·legi Públic Àngel Guimerà.

La història recent de l’escola també ens mostra els canvis que es produeixen: augment d’alumnes d’ètnia gitana i la baixa d’alumnes no gitanos, augment de matriculacions entre els magrebins i subsaharauïs i les últimes obres de remodelació que han suposat millores importants en la façana de l’edifici i en l’interior.

Actualment l’escola consta de 25 mestres i professors i 192 alumnes.

El fet de ser l’única escola pública de la nostra ciutat durant molts anys ha suposat que la majoria de balaguerins i balaguerines passessin per les seves aules.