Els nostres projectes de treball

PROJECTES

Apadrinem El Nucli Antic de Figuerola del Camp és un projecte que pretén fomentar el coneixement dels elements patrimonials, culturals i naturals de Figuerola, per tal de donar-los valor. Fruit d’una proposta del Departament d’Educació, Apadrinem el nostre patrimoni, neix aquesta iniciativa per fomentar, conjuntament amb l’Ajuntament, el patrimoni figuerolenc.

El projecte Apadrinem El Nucli Antic de Figuerola del Camp es basa en l’adopció d’ elements patrimonials de Figuerola per part de l’alumnat del poble. Així, amb el treball que es realitza, els nostres infants aprofundiran el seu coneixement des del punt de vista històric, cultural, artístic o natural.

L’adopció d’aquests elements patrimonials també té un altre objectiu: que els infants, així com el seu entorn més proper, família, veïns, amics, etc. coneguin, estimin el patrimoni, en tinguin cura i que li donin el valor social i cultural que té.
Aquests nens i nenes algun dia seran adults que hauran de donar a conèixer aquest patrimoni, conservar-lo i respectar-lo per tal que no desaparegui.

La finalitat educativa d’aquests projectes és doncs que l’alumnat, protagonista del seu propi procés d’aprenentatge, gaudeixi d’un treball interdisciplinari, des de diferents àrees curriculars i mitjançant diverses metodologies, duguin a terme un projecte educatiu motivador.

Clica la fotografia i podràs veure les activitats que hem portat a terme els cursos 2018/19 i 2019/20


RUTA PER LA PLANA DE SECÀ.

Fem una ruta circular per tal d’estudiar i observar la plana de secà de l’Alt Camp, en concret, al nostre terme de Figuerola del Camp. Volem des del Projecte Apadrinem el Nostre Patrimoni, donar la importància que té el nostre patrimoni natural, que els alumnes el coneguin i en tinguin cura com un bé primordial. Sortida guiada per GEPEC (Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes Catalans).

CONTINUEM AMB EL PROJECTE APADRINEM …

CURS 2020-21

Els alumnes de cicle superior ens agrada conèixer les nostres arrels i a més saber què va passar a les nostres terres fa centenars d’anys per poder comprendre moltes coses. D’aquí la visita a la nostra Torre de Guaita, la Torre de la Mixarda.

Després de fer una ruta d’aproximadament 5 Km hem arribat a la Torre on la historiadora local Elisabet Baldor ens ha endinsat en el món de la pirateria explicant que segurament aquesta torre de guaita controlava molt bé els camins per defensar el territori. Entre els segles XVI i XVII la costa tarragonina i gran part del mediterrani, va ser víctima dels atacs de la pirateria turca o barbaresca, eren atacs breus, però que tenien com a objectiu el pillatge i segrest de persones per després demanar-ne altíssim rescats i així atemorir als ciutadans.Per prevenir i defensar-se d’aquests atacs, es va constuir una xarxa de torres de vigilància que es comunicaven entre elles.

Hem descobert que Figuerola formava part des del 1271 dels dominis del monestir de Poblet (de testimoni tenim la casa situada al carrer Major).  Per tant, no seria d’extranyar que l’abat de Poblet, fes construir estratègicament aquesta torre de guaita per estar alerta de possibles atacs.

Aquesta torre es pot visitar ja que s’hi acull el Centre d’Interpretació de les Torres de Guaita, des de l’escola us animem a gaudir-la i aprendre del nostre passat.

Alumnes de Cicle Superior.

MURAL AMB ELS INDRETS MÉS EMBLEMÀTICS DE FIGUEROLA

Els alumnes de primer i segon de cicle inicial durant aquest curs  20-21 hem treballat un dossier que parla dels trets més bàsics per conèixer el nostre poble de Figuerola del Camp. Hem estudiat la localització del poble, coneixent les comarques i pobles més pròxims. A través del mapa del nostre poble, hem sortit a buscar pels carrers els edificis històrics.  Al lloc mateix hem observat les característiques més importants de cada construcció.  En una primera sortida hem visitat les cases pairals i els edificis socials: Cal Relat, cal Balanyà, la casa dels Monjos de Poblet, cal Maleter, cal Mercader, l’Ajuntament, l’església, els museus, la Cooperativa… Hem fet fotos dels edificis i hem llegit la informació de cadascun, per tal de completar les tasques.

COM HAN CANVIAT ELS CARRERS DE FIGUEROLA DEL CAMP?

Els alumnes de cicle mitjà descobrim com era el nostre poble fa anys i el comparem amb com és actualment. Veiem com han canviat els carrers, les cases,…

Després de fer una bona observació d’unes quantes fotos antigues intentem esbrinar on van estar fetes i a quin lloc del poble corresponen. Conversem sobre les fotos i cadascú busca per internet quin lloc és el que apareix a la foto. Per fer-ho, utilitzem les noves tecnologies, en concret el Google Maps. Ens agrada molt passejar de manera virtual pel poble.

Com ha canviat Figuerola! El Carrer Major, el Carrer de la Costa del forn, el Carrer Sant Antoni,…

Ens ha agradat molt aquesta activitat perquè ha estat interessant veure els canvis que hi ha hagut al llarg dels anys en els carrers i les cases de Figuerola.

Alumnes de Cicle Mitjà.

 

NO OBLIDEM EL NOSTRE PATRIMONI NATURAL!

Figuerola del Camp a més de tenir un gran patrimoni cultural, també la vila està envoltada d’un gran patrimoni natural que tenim l’obligació de conèixer per poder actuar-hi, valorar i respectar. D’aquí aquesta activitat que es publica al diari comarcal El Vallenc.

 

EL PATRIMONI DE FIGUEROLA, ELS MUSEUS. 

Els alumnes de cicle inicial i cicle mitjà volem conèixer la història que amaguen les cases antigues de Figuerola del Camp, després de la sortida pel poble.  Per tal de descobrir-ho la historiadora Elisabet Baldor ens ensenya els secrets  que s’hi guarden al Museu  Etnogràfic i Històric de Figuerola. Allí descobrim la història i les restes d’eines, d’estris, d’utensilis de la llar… que estan exposats en els museus i que abans s’utilitzaven a les cases.

Un dels patrimonis de Figuerola són els seus museus que contenen la història de la vila. Si visiteu el poble, a més de fer una excursió per les nostres muntanyes no us podeu perdre la visita als museus.

Quins podeu trobar?

MUSEU D’ARTS I OFICIS

Edifici del segle XVIII

Disposa de les col·leccions de l’edat moderna (arts i oficis) com ara pintura, escultura, mobiliari, artesania i arts decoratives des del Barroc al segle XIX.

En l’edifici s’hi han mantingunt l’estructura i els elements originals com són el cup de vi i un amagatall de bens i persones.

MUSEU ETNOGRÀFIC I HISTÒRIC

L’objectiu és que el visitant descobreixi en aquest espai íntim i acollidor, la identitat de Figuerola i la seva essència de poble. Ens apropa a les històries de vida d’un poble de pagès en el trànsit del segle XIX al XX.

La historiadora local Elisabet Baldor, descobreix als alumnes de cicle inicial i cicle mitjà aquest museu.

 

PASSEGEM PELS CARRERS I OBSERVEM QUÈ HA CANVIAT

Els alumnes de Cicle Mitjà sortim a passejar i a observar els carrers del nostre poble.

Aprofitant el treball de la fotografia a l’àrea d’Educació Artística-Visual i Plàstica, hem fotografiat com són els carrers actualment posant la foto antiga al davant per tal que es pugui veure el canvi. Hem observat tots els canvis que hi ha hagut i després, a classe, ho escriurem.

Alumnes de Cicle Mitjà.

 

PREPAREM EL MURAL DE FOTOGRAFIES DELS CARRERS DEL PASSAT I DEL PRESENT

Els nens i nenes de Cicle Mitjà comencem a preparar el nostre mural. Escrivim en un document word, a l’ordinador, les diferències que hem observat durant la nostra passejada pel poble i les diferències que veiem entre les fotos antigues amb l’actualitat. També pintem i retallem les lletres del títol del mural: PASSAT I PRESENT DE FIGUEROLA.

Alumnes de Cicle Mitjà.

 

 

FINALITZEM EL MURAL DE FOTOGRAFIES DELS CARRERS DEL PASSAT I DEL PRESENT DE FIGUEROLA DEL CAMP

Els nens i nenes de Cicle Mitjà ja hem acabat el nostre mural! Estem molt contents del resultat! Hem escrit una notícia i hem enviat fotos al diari comarcal El Vallenc i així ens ho han publicat.

Alumnes de Cicle Mitjà.

 

VÍDEO DEL PRESENTACIÓ DEL MURAL

Els alumnes de Cicle Mitjà hem gravat un vídeo on expliquem com ha anat el procés d’elaboració del mural i de l’activitat de la coneixença dels carrers de Figuerola del Camp, de com han canviat al llarg del temps.

Alumnes de Cicle Mitjà.

https://photos.app.goo.gl/4s6vVB9UmoE78bGR9

 

ENTREVISTA A L’ALCALDE

Seguim treballant el dossier del poble de Figuerola i ens aturem a parlar sobre l’organització i la demografia de la població. Res millor per fer-ho que anar a l’Ajuntament i fer una entrevista al nostre alcalde Josep Sans Ferré. El batlle ens explica que els regidors s’ocupen de vetllar pel manteniment i millora del municipi i també de donar bons serveis a la gent que viu al poble.Parlem sobre la festa Major i observem i dibuixem els cap-grossos i gegants.També comentem els oficis més antics i diem els renoms d’algunes cases.

LA NOSTRA ESGLÉSIA

La classe de cicle inicial visita l’edifici més gran i  que es veu de més lluny. És l’església de Sant Jaume i el seu campanar. Els nens i les nenes, entrem a visitar  la parròquia per conèixer els Sants, les Santes i les Verges que adoren els feligresos de Figuerola. Llegeixen alguns goigs i dibuixen les escultures que poden observar a la realitat. El patró de la vila és Sant Jaume i la patrona la Mare de Déu de l’Esperança. Els joves tenen com a patró Sant Antim.

 

ESTUDI DEMOGRÀFIC DE FIGUEROLA DEL CAMP

Els alumnes de Cicle Superior dins el projecte Apadrinem el Nucli Històric de Figuerola del Camp, hem fet un treball d’investigació per grups cercant en fonts orals i escrites dades sobre l’evolució de la població de Figuerola des de començaments del s. XIX fins a l’actualitat. Hem vist que els canvis poblacionals estan molt relacionats amb els moments socials i històrics viscuts, malalties, guerres, problemes al camp, emigració…Hem pogut parlar dels nostres avantpassats, dels costums que tenien, feines, com era el nostre poble,  epidèmies i malalties que van patir i les formes de curació que hi havien. Hem quedat sorpresos que els moments que estem vivint avui en dia de pandèmia, també van passar en altres segles però no hi havia tanta investigació, avenços científics i tecnològics com avui en dia tenim.

 

Per concloure l’estudi sobre la nostra població, la classe de cicle inicial fem un mural on cada infant dibuixa i explica un indret predilecte del seu poble. També fem una gravació, per tal d’escoltar el seu treball que pengem a l’Instagram de l’escola.

 

ELS ELEMENTS HISTÒRICS MÉS RELLEVANTS DEL CASC ANTIC

Els més petits de l’escola hem recordat les explicacions que ens va fer l’Elisabeth Baldor (historiadora local) i hem tornat a visualitzar les diapositives sobre els elements històrics més rellevants del casc antic.

Entre tots hem escollit els llocs que ens han semblat més importants (fonts, portals, cases, carrers…) i hem sortit a veure-ho!

Durant la sortida hem aprofitat per fer unes petites gravacions en cada punt escollit. Volem aprofitar aquestes gravacions per ensenyar tot allò que sabem als nostres companys d’escola, a les nostres famílies i a tot el poble. La següent tasca que haurem de realitzar serà pensar quin format utilitzarem per a fer-ho.

 

LES NOSTRES FONTS, D’ON VE L’AIGUA?

El passat mes de Maig, els alumnes de Cicle Mitjà dins del projecte Apadrinem el Nucli Històric de Figuerola del Camp, van fer una sortida pel poble per a visitar les diferents fonts del terme. Ells van ser els encarregats de cercar la informació i contrastar-la, amb les explicacions donades per l’Elisabet Baldor (historiadora local).

Cada alumne va exposar als seus companys in situ la història d’aquella font. Per finalitzar, cadascú va fer una fitxa informativa sobre la font triada.

 

CODIS QR I MAPA DELS ELEMENTS MÉS RELLEVANTS DEL CASC ANTIC

Aquestes últimes setmanes hem estat molt entretinguts a classe pensant com podríem utilitzar les nostres gravacions dels indrets escollits del casc antic.

Finalment hem trobat una idea molt original i bonica! Utilitzarem codis QR (com els que es troben quan anem ara als restaurants!) i podrem veure els vídeos.

A més, col·locarem els codis en un mapa. Hem pensat que podem deixar el mapa als nostres companys i companyes de l’escola i així podran jugar a mirar els codis QR i col·locar-los al seu lloc dins del mapa.

 

FINS AQUÍ EL NOSTRE PROJECTE QUE SEGUR TINDRÀ CONTINUÏTAT A LA NOSTRA ESCOLA

GRÀCIES A TOTS I A TOTES PER FER-HO POSSIBLE, ASSOCIACIONS I ENTITATS, FAMÍLIES, ALUMNES, MESTRES I EN ESPECIAL A LA NOSTRA HISTORIADORA ELISABET BALDOR, REGIDORA D’EDUCACIÓ DE L’AJUNTAMENT DE FIGUEROLA DEL CAMP.