FEM CIÈNCIA A L’ESCOLA LA MATÈRIA

Aquest trimestre, els alumnes de cicle superior, a coneixement del medi natural estem treballant la matèria i per a fer-ho més significatiu hem fet experiments en grups.

Quins aspectes hem treballat?

• Els canvis físics reversibles i irreversibles.
  • Els canvis químics: la fermentació, l’oxidació i la combustió.
  • I per acabar, la separació de mescles mitjançant la decantació, la filtració i la imantació.

Com ho hem fet?

• Els canvis físics els vam fer entre el Joan i la Rihab.
    • Els canvis reversibles: havíem de demostrar que la matèria podia tornar al seu estat original i per demostrar-ho ho vam fer mitjançant un squishy. El vam aplastar i al cap de pocs segons, ja tornava a estar com al començament.
    • Els canvis irreversibles: ho vam fer mitjançant una nou (fruit sec). La vam ensenyar i amb el trencanous la vam obrir i la nou no va tornar a estar com el començament.
  • Els canvis químics els vam demostrar el Xavi, la Júlia, l’Oleguer i el Nil.
    • La fermentació: consisteix en deixar pa a la intemperie. Amb el pas dels dies el pa es florirà.
    • L’oxidació: va consistir en posar un clau en aigua i deixar passar el temps fins que es va oxidar.
    • La combustió: consistia en  encendre un espelma i veure com es consumia l’espelma mentre estava el foc encès.
  • La separació de mescles ho vam demostrar la Judit, El Javi i el Sergi.
    • La decantació: per fer-lo vam utilitzar dos gots. A un teníem sorra amb aigua i a l’altre, mitjançant la decantació anàvem separant la sorra de l’aigua. Cada cop anava caient més aigua fins que vam aconseguir separar en un got sols l’aigua i en l’altre sols la sorra.
    • La filtració: Necessitàvem dos gots d’aigua, un colador i cafè molgut. Vam ficar aigua i cafè molgut en un got. A l’altre vam ficar el colador i ho vam abocar. El cafè molgut va quedar al colador i l’aigua amb sabor de cafè va quedar al got que teníem buit.
    • La imantació: per fer-lo necessitavem dos imants i un got amb sorra. Vam enterrar un iman i quan apropàvem l’altre imant, l’imant enterrat sortia a la llum.