ELS DRONS DE LA UEC VISITEN LA ZER DEL SOLSONÈS

Durant els mesos d’octubre i novembre les escoles de la ZER del Solsonès hem rebut  una visita ben especial. L’alumnat de la UEC (Unitat d’Escolarització Compartida) l’Afrau ens  van venir a explicar el funcionament dels drons, i a més, els vam poder fer volar!

Després de presentar-nos entre nosaltres, els nois i noies de la UEC, amb l’ajuda dels seus respectius educadors, van obrir els  ordinadors i mitjançant les presentacions que havien preparat ens van explicar de manera molt ordenada tot el que sabien sobre els drons. Ara, ja sabem què és un dron, quines són les seves parts, com roden les seves hèlices per tal de poder-se enlairar i fins hi tot, quins són els usos que els hi poden donar. Ens va agradar molt saber que els estan utilitzant per coses que milloren el benestar de les persones, com per exemple per portar medicines a persones que ho necessiten i viuen en llocs poc accessibles, o per  fer tasques de vigilància en zones on hi ha conflictes etc. Cal dir però, que hem d’anar  alerta ja que hi ha persones que han pensat en donar altres usos que poden provocar problemes, com per exemple per robar o per transportar drogues o bombes.

Tot seguit, un cop vam acabar la part més teòrica, vam passar a la part que els infants esperaven amb més emoció, vam anar al pati els vam fer volar! Va ser molt divertit i vam poder comprovar que no és tan fàcil com sembla. El podíem dirigir amb una tablet o amb un mòbil i la veritat és que vam gaudir moltíssim veient com volaven, com s’estavellaven, com els fèiem aterrar i com corríem darrera dels drons.

Aquestes trobades entre les escoles de la ZER el Solsonès i els nois i noies que formen part de la UEC l’Afrau, s’inicia gràcies al Projecte Dron, el qual es desenvolupa conjuntament amb el Centre de Recursos Pedagògics. A partir d’aquest, l’alumnat  ha estudiat diversos coneixements vinculats a diferents àrees, com són les propietats de l’electricitat per entendre el funcionament dels drons, fer les gestions necessàries per comprar el material i peces pel muntatge de dos drons, desenvolupar les peces les van fer amb impressora 3D, muntar i calibrar-los per fer-los volar etc. Tot amb l’objectiu final de dur-los a la Fira de la Tecnologia a finals d’abril 2019. En aquesta fira l’alumnat de la UEC va mostrar els drons creats a diferents escoles de la comarca i, a més a més, els va ensenyar als nens i nenes a fer-los volar. Vist l’èxit que va tenir el projecte a la fira, es va decidir seguir-lo mostrant a diferents escoles i així a més desenvolupar altres aspectes bàsics i necessaris per als joves, com són la preparació i l’explicació del projecte per als més petits o el parlar amb públic.

Aquest projecte està inclòs dins l’assignatura de treball cooperatiu, en la qual l’alumnat de la UEC col·labora amb entitats/agents del Solsonès externs a l’escola. Així aconsegueixen conèixer diferents realitats del territori i, alhora, el territori coneix la UEC i hi treballa en equip. Durant el transcurs de tot el projecte es treballen competències digitals i tecnològiques mentre s’estudien i es creen els drons, també competències socials treballant en equip creant les presentacions i, també competències lingüístiques tan orals com escrites a l’hora de transmetre als nens i nenes de les escoles tot el què hem après. Amb projectes d’aquest estil l’alumnat s’empodera molt ja que es responsabilitzen d’un projecte sencer i el duen a terme des de 0 (creació d’un dron) fins al final (visita i explicació a escoles).

Com a escoles estem encantats de la visita i les explicacions per part dels alumnes de la UEC. Els infants han aprés moltes coses interessants i a més, s’ho han passat d’allò més bé!