10D: Dia Internacional dels Drets Humans

Aprofitant la data recent del 20 de novembre, Dia Internacional dels Drets de la Infància, hem inclòs el 10 de desembre, Dia Internacional dels Drets Humans, a la II Campanya de Sensibilització per la Igualtat de Gènere. Aquesta forma part el Projecte de Coeducació i el Pla de Convivència del Centre.

Divendres, 9 de desembre a la tarda, tota l’escola ens vam trobar a la pista per realitzar activitats entorn el dia assenyalat. Vam parlar sobre la definició de DRETS.

Els drets humans es podrien definir com les llibertats a les que tenim opció totes les persones, i que donen lloc a una vida digna per tothom. Vam parlar de les nostres necessitats, i com aquests drets garanteixen que siguin cobertes. Els infants van parlar del dret a tenir una casa, menjar, aigua, família, cura i atenció… dret a jugar, a decidir, a triar, a dir que no.

Vam diferenciar drets i deures. I vam poder gaudir d’un racó de biblioteca amb molts contes i llibres infantils que tracten els drets de la infància i els drets humans.

També vam mostrar cartells i rètols amb els diferents drets reconeguts, i els vam relacionar amb llibres de la Col·lecció Els Drets dels Infants, de Teresa Sabaté.

Aquests contes il·lustren de forma clara els drets fonamentals de tots els infants pel fet de ser-ho. Són deu principis bàsics que és necessari difondre i explicar i transmetre a famílies, mestres i la resta de persones que s’ocupen directament dels infants, i als mateixos infants. És necessari que els infants coneguin i respectin les diferents cultures i ètnies, les diferències per sexe i gènere, que siguin conscients de les situacions d’injustícia que existeixen en el món i comprendran que ells també poden col·laborar pera aconseguir un món més just. Cada llibre conté reflexions i preguntes sobre el tema tractat.

Cada grup va triar un dret per aprofundir i va escoltar un conte per part de la seva tutora. Posteriorment, van reflexionar sobre aspectes diversos que es deriven arrel del conte. I van elaborar un mural en representació del dret triat.

Ha estat una bonica jornada de conscienciació, reflexió conjunta i de compartir des del cor.

Posteriorment, i en relació al dret a jugar, ens vam adherir a la Campanya de la XAMA (Xarxa d’Ajuda Mútua Alimentària) de Reus. XAMA Reus és una plataforma destinada a rescatar aliments dins del programa de residus zero de la Unió Europea i que atén 257 famílies vulnerables del municipi. L’objectiu principal de la campanya va ser conscienciar en aquestes dates que cal solidaritat humana per defensar tots els nostres drets, inclòs el dret a jugar dels infants; i no deixar cap infant d’aquestes famílies sense un regal per Nadal.

Volem agrair especialment a les famílies que vau col·laborar aportant un joc o una joguina, participant de la Campanya Solidària, i valorant la importància de garantir els drets de totes les persones, fomentant l’empatia, la solidaritat, la col·laboració, la generositat, la humilitat i la humanitat, entre d’altres valors.