Projecte educatiu de centre

LLAR D’INFANTS MUNICIPAL EL PATUFET

 

C/ ANSELM CLAVÉ, 3 Tel. 973710975

25242 MIRALCAMP

C5007128@xtec.cat

https://agora.xtec.cat/llarinfantselpatufet/

 

METODOLOGIA

En la nostra llar potenciem les capacitats i la satisfacció de les necessitats físiques, afectives, emocionals, personals, intel·lectuals i socials dels infants. Creant un clima alegre  i amorós, proper i de seguretat per aconseguir un infant feliç i satisfet de si mateix. L’espai és socialitzador, on els menors aprenguin a conviure amb iguals i altres adults, diferents del nucli familiar. Integrant-se per primera vegada en les normes de respecte i convivència social.

Entenem la funció educativa com un espai per viure i desenvolupar-se a través del joc i l’experimentació. Respectant la individualitat. L’infant és un protagonista  actiu en el seu aprenentatge, capaç, creatiu i en constant evolució. Té potencial  per desenvolupar-se davant d’un món per descobrir i explorar. La llar proposarà  jocs que permetin investigar, en un entorn inclusiu, potenciant la pròpia autonomia i la seva autoestima. Es realitza activitats programades tant dins l’escola com a l’exterior, aprofitant i gaudint de l’entorn proper de l’infant.

Mantenim una coordinació amb l’escola Sant Miquel de Miralcamp, fem traspàs d’informació dels alumnes Infantil 2, a més d’activitats conjuntes: festa Carnestoltes, Sant Jordi… visita a final de curs per familiaritzar-nos amb l’ambient, professorat i alumnat.

La llengua vehicular del centre és el català. Es vetllarà perquè en la incorporació al centre d’un infant de llengua materna diferent a la catalana, aquest se senti acollit i s’establiran estratègies que li facilitin la comunicació.

Som confessionalment laics. No obstant acostumem a celebrar les festes tradicionals: Nadal, Sant Jordi…

A la llar orientem tota l’activitat com a una educació inclusiva, sense discriminació de cap tipus per raó de gènere, raça, religió… No donem  models que impliquin la identificació en rols determinants i mostrem una actitud que afavoreixi la no discriminació.

Els valors  que impulsem a la llar són els següents:

  • L’amor i el respecte incondicional per a cada infant com a base de tota actuació.
  • La proximitat i l’acollida de les famílies al centre, permetent contacte diari amb l’equip docent.
  • La innovació i creativitat en les propostes pedagògiques.
  • L’atenció a la diversitat. Tothom aporta i té el seu lloc a la llar.
  • La transparència en la informació sobre l’infant i el centre.
  • La vinculació a l’entorn proper, aprofitant els recursos que ens ofereix.
  • Accions motivadores que facilitin l’activitat i la participació.

A la llar acollim infants amb necessitats educatives especials. Quan  es detecta algun possible cas, ens posem en contacte amb la família i el derivem  a l’organisme corresponen , perquè en faci un diagnòstic i pugui rebre l’atenció que necessita.

 

OBJECTIUS 

  • Progressar en el coneixement i domini del seu cos i de les seves possibilitats adquirint hàbits bàsics de salut i benestar.
  • Assolir el grau de seguretat afectiva i emocional que correspon al seu moment maduratiu i anar-se formant una imatge positiva d’ells mateixos i dels  altres. Expressar les pròpies emocions i  sentiments.
  • Establir relacions afectives positives, comprenent i apreciant progressivament el seu entorn immediat, iniciant-se en l’adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en el grup.
  • Comprendre el llenguatge de l’adult i dels altres infants, comunicar-se i expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula, amb una progressiva millora del llenguatge oral.
  • Dominar progressivament el cos i l’adquisició de noves habilitats motrius, augmentant la seva autonomia en els desplaçaments, en l’ús dels objectes i l’orientació en l’espai quotidià.
  • Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació.
  • Comunicar-se i expressar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal, gràfic, plàstic, musical i matemàtic.
  • Conèixer mitjançant la participació en manifestacions culturals, tradicionals i folklòriques, signes d’identitat propis de Catalunya.
  • Oferir a l’infant el medi i els instruments adequats per què desenvolupi totes les seves potencialitats.
  • Projectar les pròpies vivències a través de l’activitat lúdica i representar- les en un incipient joc simbòlic.

 

NORMATIVA LLAR D’INFANTS

Pel bon funcionament de l’escola i un adequat ambient de convivència cal tenir en compte:

Horaris:

Matí:

  • Entrada: de les a 8h. es 10h. (possibilitat d’entrada a les 7:30h. amb previ avís)
  • Sortida: De les 12:50h. fins a les 13:10h.

Tarda:

  • Entrada : De les 15h. fins a les 16h.
  • Sortida: De les 17:40h. fins a les 18h.

Cal respectar els horaris per a un millor funcionament. Sempre que convingui es pot venir a recollir els infants avisant a l’escola.

Servei de menjador: de les 13h. a les 15h. La utilització d’aquest servei és voluntària i implica l’acceptació de les seves condicions. Les famílies són les encarregades de portar la carmanyola pels seus fills/es. La línia metodològica del menjador és potenciar l’autonomia, la  motricitat fina i l’aprenentatge dels hàbits d’higiene, alimentació i descans. Cal signar un document específic de responsabilitat. Es necessari avisar amb un dia d’antelació.

És considerarà també la modificació de l’horari per poder dur a terme el procés  d’adaptació dels infants en la dinàmica d’interacció que es genera entre les famílies, les educadores i els infants, quan aquests comencen a assistir a la llar d’infants. Tindrà una durada màxima de quinze dies i es flexibilitzarà segons el nivell d’adaptació de cada infant a la llar. Durant tot el curs està permès l’entrada a l’escola.

 

  • Malalties: no es possible l’assistència a l’escola quan el nen estigui malalt, en cas de dubte per part del centre cal presentar un certificat del metge conforme no presenta cap malaltia contagiosa. En cas de febre el nen/a romandrà 24h. a casa.
  • Aniversaris: es celebraran a nivell d’escola sense cap aportació per part de les famílies.
  • Festes populars: podran ser de celebració interna, sense la participació dels familiars, o amb la participació dels mateixos.
  • Àpats: fora de les hores estipulades per esmorzar (10 – 11) i berenar (16,30– 17,30) no es pot menjar a les classes.
  • Roba dels nens/es: cal que tota la roba que deixin a l’escola estigui adequadament marcada amb el seu nom i les jaquetes portin, a més, una veta per a penjar-la. Aquesta ha de ser còmoda per facilitar l’autonomia.
  • Medicaments a l’escola: no se’ls pot donar En cas de ser molt necessari han de portar una autorització per part dels pares/mares i la recepta del metge.
  • Higiene: es recomanable per una bona convivència que els alumnes assisteixin a l’escola amb un nivell adequat d’higiene personal i en el vestir. Donem especial importància a les ungles.
  • Regularitat a l’escola: en cas de no poder assistir a classe cal que  s’informi al centre.
  • Autoritzacions pel recolliment de nens/es a l’escola.
  • Les famílies es comprometen a l’iniciar el curs a dur tot el material.
  • Calendari escolar: Està supeditat a la normativa del Departament d’Educació i als festius que  marca l’Ajuntament.

 

 FAMÍLIES

 La relació amb les famílies és un dels eixos del Projecte Educatiu. El procés d’aprenentatge es realitza amb la màxima col·laboració d’ambdues parts.

Reunions i entrevistes: Es convoca les famílies a la reunió inicial per informar dels objectius educatius, la programació i la marxa general del curs.

En portar i/o recollir els alumnes, les famílies poden intercanviar impressions amb les educadores, amb la finalitat de tenir un contacte directe que permeti una continuïtat entre el món familiar i l’escolar. La tutora mantindrà una entrevista amb la família al llarg del curs, a més de les necessàries quan el motiu ho requereixi. També una tutoria, on es comentarà el progrés evolutiu i desenvolupament integral de l’infant.

Diàriament es manté una comunicació família/escola mitjançant l’agenda electrònica. Per a les informacions més globalitzades disposem d’un taulell d’anuncis a l’entrada a l’escola.

Facilitem imatges diàries de les activitats que es realitzen al centre.

A més a més contem amb tes famílies per fer teatre, sortides, festes, celebracions… doncs creiem que la participació és fonamental.

 

AVALUACIÓ

L’educadora esdevé una guia, dissenya les activitats en funció dels interessos detectats, acompanya el procés d’aprenentatge, estimulant i potenciant l’acció. S’enregistra de forma sistemàtica tot aquest procés, que és flexible i adaptat a cada infant.

En acabar el primer i últim trimestre s’entregarà un informe valorant l’evolució dels alumnes. L’informe del segon trimestre és optatiu, dependrà de la tutora en  concret.