Currículum de ciències: Biologia i geologia 1r ESO

TEMPORALITZACIÓ

1a Avaluació Bloc   1: L’Univers i la Terra ·       Principals models sobre l’origen de l’Univers.

·       Observació del cel nocturn i diürn. Diferenciació entre galàxies, estrelles i planetes.

·       El sistema solar. Dia i nit, estacions, fases lunars i eclipsis.

·       Geocentrisme i heliocentrisme com a dues explicacions històriques per situar la Terra a l’Univers.

 

 

 

Bloc 2: La Terra i els seus embolcalls ·       La Terra com a sistema que conté els subsistemes geosfera, atmosfera, hidrosfera i biosfera, els quals interactuen.

·       Components de l’atmosfera i la seva variació amb l’altura. Importància per a la vida a la Terra, pel fet de fer possible les combustions, la fotosíntesi i la regulació de la temperatura.

·       Variables que condicionen el temps atmosfèric. Instruments i registres meteorològics. Interpretació de fenòmens meteorològics, mesures de seguretat.

·       Característiques de la hidrosfera, el cicle de l’aigua a la natura i en zones urbanes, recursos hídrics, aigües superficials i subterrànies. Fonts i processos de contaminació. Mètodes de depuració i potabilització.

 

2a Avaluació Bloc 2: La Terra i els seus embolcalls

 

·       Estructura interna de la geosfera. Materials de l’escorça: roques i minerals. Aplicacions més freqüents, importància econòmica i gestió sostenible.

 

Bloc 3: Processos geològics ·       El modelat del relleu. Els agents geològics externs i els processos de meteorització, erosió, transport i sedimentació. La formació del sòl.

·       Canvis a la superfície de la Terra relacionats amb els agents geològics interns. Tectònica de plaques, serralades, distribució del vulcanisme i la sismicitat.

·       El cicle de les roques. Roques magmàtiques, metamòrfiques i sedimentàries.

 

Bloc 4: La vida a la Terra: biodiversitat ·       Trets comuns dels éssers vius. Nutrició, relació, reproducció i estructura cel·lular.

·       La cèl·lula, unitat estructural i funcional. Diversitat de les cèl·lules. Principals estructures cel·lulars.

3a Avaluació Bloc 4: La vida a la Terra: biodiversitat

 

 

·       Diferents maneres de fer les funcions vitals.

·       Nutrició heteròtrofa, autòtrofa (fotosíntesi), respiració. o Funció de relació, estímuls, receptors, coordinadors, efectors. Reproducció sexual i asexual.

·       Biodiversitat en organismes vius i registres fòssils.

·       Els cinc regnes. Observació, claus dicotòmiques senzilles.

·       Els grans grups taxonòmics. Adaptacions d’animals i plantes a diferents ecosistemes.

Importància de mantenir la biodiversitat. Tràfic d’espècies. Espècies invasores.

1a, 2a i 3a Avaluació  

 

 

Com avaluarem…

 

S’avaluarà l’assignatura a partir de les competències adquirides al llarg del curs mitjançant controls parcials, acumulatius, proves tipus tes i altres proves objectives de resolució individual.

Exercicis del llibre nombrats el primer dia d’Unitat.

Preguntes orals, participació, aportació de material, aportació d’idees en la participació en debats o en la resolució d’activitats pràctiques, resolució de problemes i exercicis, actitud de col·laboració amb els companys, activitats d’autoavaluació i actitud davant el treball en grup, activitats voluntàries i interés i atenció

I sempre tenint present les competències transversals de centre