Organització del currículum al 1r cicle d’ESO

El currículum a l’Institut Vapor del Fil s’organitza en franges d’aprenentatge, agrupacions de matèries que comparteixen les competències bàsiques específiques de cada àmbit i les competències transversals.

En el primer cicle d’ESO treballem sis franges d’aprenentatge:

1. Pensament i recerca:

En aquesta franja l’alumnat fa un treball globalitzat de les competències i els continguts que marca el currículum d’etapa, provinents de diferents disciplines com ara les Ciències Naturals, les Ciències Socials i la Tecnologia, de forma integrada i transversal.

És una franja amb un fort enfocament competencial. Per aquesta raó també hi són presents continguts de llengua i matemàtiques. En aquest sentit, en totes les propostes l’alumnat ha d’abordar una situació de caràcter matemàtic i treballar l’expressió escrita i l’expressió oral.

En aquest espai d’aprenentatge també es fa especial incidència en el treball de competències metodològiques com l’aprendre a aprendre, mitjançant autonomia i iniciativa personal; el tractament de la informació i la competència digital, i per descomptat el treball en equip.

Les propostes d’aprenentatge estan al servei d’una finalitat (un encàrrec, un problema a resoldre, el plantejament d’un conflicte cognitiu…), a partir del qual es treballen conceptes, procediments, i s’estructuren explicacions amb la voluntat que siguin transferibles. Les propostes tenen una durada aproximada de cinc setmanes i l’alumnat treballa principalment en grups cooperatius i aprenen a treballar en equip per aconseguir objectius compartits.

Es posa molt l’accent en la recerca, la indagació, el diàleg, l’experimentació, el raonament, el contrast de dades, la construcció de significats i la capacitat de saber explicar allò après. S’estimula el pensament crític analític i creatiu. El procés d’aprenentatge s’estructura a partir de quatre pilars orientadors:

En aquest espai, hi treballen dos docents de diferents especialitats de forma simultània, duent a terme una codocència real per poder afavorir una atenció més personalitzada a l’alumnat i posar en pràctica el treball col·laboratiu entre docents dins l’aula.

1. Instrumentals:

La franja d’instrumentals està enfocada a un treball aprofundit i específic dels continguts clau de les llengües i les matemàtiques que permeten assolir les estructures que es necessiten per al desenvolupament d’altres àrees. S’incideix en el caràcter competencial d’aquestes matèries, però també en els sabers formals i en el coneixement aprofundit d’eines.

• Llengües: competències lingüístiques i comunicatives i sabers específics sobre llengua, com ara categories gramaticals, estructura de la llengua, eines per la comprensió i la bona expressió.
  • Matemàtiques: càlcul, geometria, estadística, magnituds, resolució de problemes.

Aquestes matèries reapareixen en d’altres àmbits curriculars amb situacions contextualitzades que fan necessària la mobilització de les eines apreses.

1. Expressió i creació:

Franja vivencial en què es potencia la creativitat i expressió artística (musical, literària, plàstica, escènica…), majoritàriament acompanyada de propostes de col·laboració externa amb entitats que n’enriqueixen el procés d’aprenentatge.

Es dona molt de valor al procés creatiu, al descobriment, l’assaig, el desig d’experimentar i saber. Les experiències proposades estimulen el pensament, connecten amb les emocions, són generadores de desig i contribueixen al desenvolupament personal de l’alumne.  En concret, es treballen les competències d’àmbit artístic (Música, Visual i Plàstica) i la literària.

1. Tutoria i comissions:

En aquesta franja es combina el treball per la cohesió de grup i pel foment de la comunitat amb un seguiment personalitzat que garanteixi el benestar emocional i l’èxit acadèmic de l’alumnat. Aquesta acció tutorial es vincula molt clarament amb els continguts i competències de la matèria de Cultura i valors Ètics.

• Tutoria de grup: espai on es desplega el Pla d’Acció d’Acció Tutorial en el grup-aula corresponent (el Pla d’Acció Tutorial està en procés d’elaboració i serà annexat al PEC).
  • Comissions: l’alumnat s’organitza en comissions i planifica, organitza, dissenya i executa propostes de treball per al centre. Cada trimestre l’alumnat ha de canviar de comissió per garantir la seva implicació en més d’un espai.
  • Tutoria individualitzada: cada alumne/a del centre té un tutor/a individual que l’acompanya en el seu desenvolupament personal i acadèmic. Li fa seguiment, crea vincle, l’acompanya i l’orienta; i és el referent de l’Institut en la relació amb les famílies. Es procurarà mantenir els tutors i tutores individuals sense canvis de primer a segon d’ESO, exceptuant les noves incorporacions, si s’escau.
  1. Educació física i esports:

En aquesta franja de dues hores setmanals, treballem el  condicionament físic, la cura del cos i el treball en equip a partir del joc d’equip. Treballem hàbits, actituds, valors que fomenten la col·laboració, la cura, el benestar i el creixement personals. Prioritzem la ​diversitat cultural i de gènere​ en la pràctica esportiva.

1. Tallers:

Espais de 2 hores setmanal de diferents àmbits d’aprenentatge pensats per:

• Personalitzar l’aprenentatge triant diferents propostes al llarg del cicle que fomentin el despertar de la curiositat i/o l’interès per continuar o aprofundir en l’aprenentatge d’un àmbit concret.  S’ofereixen propostes de diferents àmbits: cientificotecnològic, artístic, lingüístic. Dins dels tallers es plantejarà la introducció d’una segona llengua estrangera.
  • Promoure un treball intercicles en què l’alumnat de 1r i 2n d’ESO treballi conjuntament.