Som Institut: Vapor del Fil


L’institut Vapor del Fil és un centre de nova creació que va obrir les portes el curs 2020. És públic, català, laic, democràtic i inclusiu, amb un projecte obert a les famílies i a la comunitat, que cerca un aprenentatge profund, significatiu i creatiu, que permeti al nostre alumnat convertir-se en persones autònomes, crítiques i competents per desenvolupar el seu propi projecte de vida.

Som un centre que aprèn: 

El centre no ve del no-res i no pot caminar sol. S’integra en el marc normatiu català, que planteja un enfocament competencial dels aprenentatges i emana de la tradició pedagògica catalana de llarg recorregut emancipador i transformador. Creiem en l’aprenentatge constant i amb el lligam amb la recerca educativa, el treball en xarxa entre centres i l’acompanyament amb institucions de referència per tal de compartir pràctiques i experiències d’aula i gestió. 

Treballem per:

  • Garantir l’èxit educatiu de tot l’alumnat, treballant des del principi d’equitat i orientant l’aprenentatge per a treure el millor de cadascú. 
  • Construir un espai inclusiu que aposti per la igualtat d’oportunitats entre tot el nostre alumnat i l’eliminació de tota mena de discriminació per raó d’origen, de sexe o de condició social. 
  • Promoure la formació integral de les noies i els nois per millorar-ne l’aprenentatge acadèmic i social. 
  • Generar vincles amb la comunitat i treballar en xarxa dins i fora del centre. Reconèixer el paper de les famílies i dels agents de l’entorn en la construcció del projecte educatiu. 
  • Garantir un espai d’acollida confiança i benestar que desperti en l’alumnat el desig d’aprendre, la seva implicació i la possibilitat d’adquirir-hi un aprenentatge profund

Els nostres eixos metodològics són: 

  • L’alumnat és el centre del seu propi procés d’aprenentatge: l’alumne pensa, intervé i actua de forma autònoma. 
  • Aprendre és investigar, reflexionar, crear, comunicar, participar: l’alumnat ha de trobar sentit a l’objecte d’estudi, per tant l’aprenentatge ha de ser significatiu i autèntic. 
  • El currículum es treballa de forma competencial i transversal: el coneixement i els sabers es treballen des de la complexitat i amb una perspectiva polièdrica. 
  • A l’aula es combinen moments de reflexió i treball personal, amb projectes cooperatius i en equip. Creiem en l’esforç de cadascú i la interacció social com a eines per fomentar la participació, el respecte i la confiança en els altres i en un mateix. 
  • El professor esdevé un acompanyant, un facilitador, un propulsor que guiarà l’alumne en el procés d’aprenentatge oferint-li propostes, i donant-li eines i estratègies. 
  • L’avaluació forma part del procés formatiu: la funció principal de l’avaluació no és la qualificació, sinó la millora de l’aprenentatge i ha de ser coherent amb els objectius d’aprenentatge i ha de permetre que l’alumnat aprengui a autoregular-se.
  • Teixim vincles amb l’entorn: la nostra manera d’abordar l’aprenentatge passa per construir ponts i aliances amb entitats externes que potenciïn la descoberta, la motivació i l’amplitud de coneixements de l’alumnat.