Filosofia de centre

L’Institut de Cervelló està ubicat al carrer del Pi s/n de Cervelló, comarca del Baix Llobregat, en el seu nucli urbà. Cervelló, un municipi de 8000 habitants aproximadament, que està format per un petit nucli urbà i nombroses urbanitzacions que condicionen una població molt disseminada. Algunes urbanitzacions disten alguns quilòmetres de l’institut, cosa que obliga a les famílies a utilitzar el transport particular diari d’un important nombre d’alumnat. Tanmateix, el nivell social, econòmic i cultural de la seva població és predominantment mitjà-baix.

Aquest centre neix el curs 2007-08 amb un grup de professorat provinent de l’Institut Vall d’Arús de Vallirana. Des del seu origen ha sigut  un centre únicament d’ESO i sempre amb aularis prefabricats. Per tant, està ubicat en un espai d’equipament públic provisional fins a la construcció de l’edifici. Aquest caràcter de provisionalitat del centre fa que les característiques d’aquest hagin sigut canviants al llarg dels cursos. Això ha implicat un continu creixement d’aularis prefabricats, noves ubicacions d’espais comuns i específics, noves instal·lacions elèctriques, d’aigua, internet, telèfon,… amb un creixement d’aularis de 3 inicialment a 9 fins arribar a la situació actual; amb una ampliació de l’espai exterior cedit i condicionat per l’Ajuntament de la localitat.

En quant a la procedència dels nostres alumnes, el centre ha sofert unes modificacions importants. Inicialment la procedència de l’alumnat era de l’Escola Sta. Maria de Cervelló, amb 2 línies. Atès al creixement de natalitat de la població en el últims anys, la població va tenir la necessitat de la creació d’una nova escola, denominada Escola Nova. Per tant, actualment, l’alumnat prové de les dues escoles de la localitat i de la població que viu en aquest municipi i té l’edat de l’escolarització obligatòria. Això significa que el nostre centre ha experimentat un creixement significatiu, al llarg de la seva existència, del número d’alumnat i professorat. Sent ara mateix un centre un centre de 3-3-4-4 a l’ESO, amb un total de 345 alumnes aprox., 39 professors/es i 3 membres del PAS.

Tal i com recull i especifica en el PEC (FOP: Formació-Orientació-Participació), l’Institut de Cervelló és un centre públic i laic que imparteix classes d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Obert, integrador, que proporciona una educació de qualitat, en un entorn pedagògic innovador i col·laborador, que desenvolupa la cultura dels valors: compromís, respecte, esforç, treball en equip i control d’emocions. Tots ells com a eixos fonamentals de tot el projecte educatiu del programa “Un món ple de valors”. Partint del context cultural i respectant el dret a l’educació, la comunitat escolar de l’Institut de Cervelló, fa una clara aposta per una educació integral de l’alumnat que li permeti integrar-se amb eficiència i de manera més completa possible en la societat actual.

Formació

Sempre buscant la qualitat en el procés d’aprenentatge de l’alumne i adaptat a les necessitats del mateix. Es pondera l’acció de la docència compartida, tutoria i co-tutoria d’un grup classe, pràctiques de les matèries en les aules específiques, treball amb ràtios reduïdes de grup classe, equips educatius reduïts (professorat exercint dobles matèries), llocs amb perfils professionals específics dins la plantilla,  aprenentatge de la llengua estrangera (anglès) transversal en diferents matèries d’àmbit no llingüístic (centre GEP), treball per projectes transversals basat en metodologies globalitzades i realització del projecte d’Aprenentatge i Servei basat en l’intercanvi generacional dins el municipi.

Orientació

L’orientació personal i professional de cada l’alumnat durant l’etapa a l’Institut de Cervelló es converteix en un dels altres pilars bàsics del projecte de centre. Amb una àmplia dotació de plantilla en el departament d’orientació, amb una professional a cada nivell educatiu per fer l’atenció molt més eficaç  a l’alumnat i proporcionar a la resta de professorat eines d’ajuda per orientar a cada alumne individualment. Com a objectiu fonamental per a cada alumne es resumeix en: ser capaços de trobar aquell perfil professional i acadèmic que més s’ajusta als interessos i motivació de l’alumne. Tanmateix enfortir com a persona i donar seguretat i control emocional a tot l’alumnat, en funció de les seves característiques individuals.

Participació

Es crea i es desenvolupa, com a ens característic del centre, un programa de participació de l’alumnat en la vida del centre. Basat en un procés democràtic i compromès amb els valors i ideals regits per la normativa de centre (NOFC). Un compromís públic vers l’educació dels joves de Cervelló que permeti fer de l’Institut de Cervelló un espai permanent per a aprendre a conèixer, a fer, aprendre a ser i aprendre a conviure.

Tanmateix, una relació i comunicació permanent i fluïda amb la família per treballar conjuntament pel bé de l’alumnat. Amb reunions específiques amb les famílies i comunicació fluïda mitjançant la plataforma de comunicació que utilitza el centre (Esemtia).

Amb tot allò, l’objectiu final és el de la millora permanent de la convivència al centre educatiu, amb la creació i consolidació de la Comissió permanent de Convivència. Un òrgan d’assessorament, suport i mediació per tota la comunitat escolar.

L’Equip Directiu