Dona sang al Narcisa!

Projecte transversal del 1r trimestre (3r ESO)

El servei comunitari és una acció educativa obligatòria que ha de realitzar tot l’alumnat de 3r o 4t per tal de desenvolupar la competència social i ciutadana. Una part de l’aprenentatge es realitza dins l’horari lectiu i el serviu actiu a la comunitat, es fa fora. La primera promoció del Narcisa arriba a 3r d’ESO. Per tant, s’estrena en aquest servei comunitari amb l’organització d’una campanya de donació de sang en col·laboració amb el Banc de Sang i Teixits.

Xerrada del Banc de Sang a 3r d'ESO

Abans de posar fil a l’agulla amb la campanya, però, és necessari sensibilitzar-se amb el tema, prendre consciència de la necessitat de les donacions de sang, conèixer una mica més en què consisteixen i organitzar-se en comissions de treball per fer més eficients totes les accions de la campanya. I això és el que hem fet del 29 de novembre al 3 de desembre.

Reunió de la comissió periodística del Projecte Transversal de 3r d'ESO

Vam començar el 26 de novembre amb la visita d’en David, del BST, que ens va venir a fer una xerrada informativa. A part d’explicar-nos què és una campanya de donació, ens va animar a aconseguir un gran nombre de donacions. Després d’aquest primer contacte, ens endinsem en el projecte amb la realització de l’activitat inicial diària de planificació de la jornada per continuar amb les activitats de sensibilització.

Alumnes de 3r d'ESO fent enquestes al carrer sobre la donació de sang

Així, vam descobrir les campanyes del BST i d’altres escoles, vam fer un debat sobre la necessitat de donar sang, vam dissenyar un estudi estadístic pel barri, vam prendre part en un joc de rol, vam veure la sang al microscopi i vam conèixer les regles del joc entre donants i receptors del grups sanguinis a través d’un joc interactiu.

Un alumne mira una mostra de sang amb el microscopi

Durant la segona part de la jornada, les diferents comissions de treball van coordinar-se per dissenyar i muntar les diferents accions que necessita una bona campanya: la comissió periodística va elaborar la carta a les famílies, les entrevistes als agents implicats i va contactar amb diferents mitjans de comunicació i escoles del barri; la comissió de disseny va dissenyar el logo, el cartell i el díptic que es farà servir al llarg de la campanya; la comissió de difusió va dissenyar cartells informatius, infografies i posts diaris d’Instagram i Twitter; la comissió audiovisual va reescriure la lletra d’una cançó i va gravar-la creant el hit de la campanya. I per últim, la comissió artística va dissenyar i crear un petit obsequi per tothom que participi a la donació.

Alumnes de 3r d'ESO mostren els obsequis del dia de la donació de sang

La reflexió diària sobre el que s’aprenia es compartia a l’última hora en la nostra “bossa de transfusió”. Per tancar el projecte, es va fer una presentació de tota la feina feta durant aquella setmana i es va exposar oralment a la resta de la classe.

Un dibuix d'una bossa de transfusió de sang en què cada dia s'hi apunten els aprenentatges del projecte

I d’aquesta manera es tanca la nostra primera part d’aquest Aprenentatge i Servei centrat en la donació de sang.

Ara queda la part més important, la més activista, la de carrer… Al tornar de vacances, l’alumnat ha passat a l’acció perquè els dies previs a la donació, el 19 de gener de 17 a 21h a l’institut, la difusió arribi al major nombre de persones i entitats del barri i puguem aconseguir un rècord de donants.

Dos alumnes de 3rESO animen a donar sang

Des d’aquí fem una crida a les famílies del centre a prendre part d’aquesta campanya, una veritable acció solidària fruit de la feina dels vostres fills i filles.

Ànims i força, que segur que ho aconseguirem!

Podeu veure les fotografies del projecte en aquest enllaç o clicant les imatges.

1. Rosa Gonzalo

Enhorabona per treballar en aquest projecte una causa tant important i que ens afecte a tots. De ven segur que els vostres alumnes seran grans donants al llarg de la seva vida i serà gràcies a la vostre ajuda.