Projecte per a la coeducació i la igualtat de gènere a l’Institut de l’Arboç. Curs 2022-2023.

Amb motiu del Dia internacional de les Dones, 8 de març, des del Govern de la Generalitat han aprovat una declaració institucional que reivindica i defensa la plena garantia dels drets humans de totes les dones amb l’objectiu de seguir avançant cap a una normalitat feminista, justa, igualitària i sense violències.

Els estereotips encara són ben arrelats i les tasques domèstiques, de cura de les persones dependents i de les obligacions escolars de filles i fills han recaigut majoritàriament sobre les dones.

L’Institut de l’Arboç vol conscienciar aquesta realitat i així avançar en una cultura de pacte per a una corresponsabilitat efectiva

Aquest projecte s’ha basat en l’aplicació a l’aula de recursos pedagògics amb l’objectiu de treballar el Dia internacional de la dona, per aquest motiu totes activitats s’han relacionat amb els conceptes d’estereotips i de gènere.

Hem basat les activitats en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe, potenciant així la igualtat real d’oportunitats. Totes les sessions han tingut l’objectiu de potenciar la igualtat de gènere per tal de corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes.

La coeducació proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere, esdevenint veritables agents de transformació.

Des del centre valorem que una bona acció coeducadora tant a nivell de centre, com d’aula i entorn és fonamental per prevenir la violència masclista, per reduir conductes de risc i per facilitar la detecció prematura de relacions abusives.

Aquest projecte està destinat als diferents cursos de l’ESO del centre i està pensat perquè hi participin diferents departaments del centre i els tutors/es dels diferents nivells, amb la col·laboració de tot el professorat del centre.

Els objectius del projecte han estat:

  • Promoure un desenvolupament integral dels adolescents, tenint en compte aspectes fonamentals com la identitat de gènere, els estereotips i la no-violència.
  • Potenciar unes relacions més igualitàries i satisfactòries entre nois i noies per aprendre a conviure.
  • Reflexionar i analitzar críticament l’existència d’actituds sexistes i fomentar actituds igualitàries entre els nois i les noies.
  • Valorar els diferents recursos didàctics: música, vídeos, pel·lícules, notícies, articles… per identificar i modificar els diferents estereotips d’actituds sexistes.
  • Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global.
  • Sensibilitzar a l’equip docent a treballar la igualtat de gènere de forma transversal en les diferents matèries.

Les competències bàsiques que hem treballat són aquelles que estan relacionades amb aspectes del creixement i aprenentatge de l’estudiant. L’assoliment d’aquestes competències ha de permetre que el jove construeix el seu propi projecte de vida per viure i conviure en un món plural i canviant.

La comissió d’igualtat de l’Institut de l’Arboç que amb col·laboració de tots els equips docents, ha organitzat les Jornades de coeducació i igualtat de gènere que s’han portat a terme del 21 febrer al 9 de març de 2023.

Seqüència d’activitats

ACTIVITATS 1r i 2n ESO:
Setmana del 27 al 3 de març

Cada tutor/a ha realitzat a la seva tutoria l’activitat “EL MISSATGE ” on l’alumnat ha reflexionat sobre els estereotips de gènere amb l’objectiu de promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. El repte final era realitzar una banderola amb una frase reivindicativa per classe i penjar-la amb pati central del centre.

ACCÉS A LES FOTOS
Setmana del 6 al 10 de març

Cada tutor/a ha realitzat a la seva tutoria l’activitat “Xats sobre la violència de gènere” aquesta activitat està basada en la pràctica reflexiva. Parteix d’experiències que es poden donar en situacions quotidianes dels joves i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora. L’activitat es treballa en grups de 3 alumnes a partir del dossier “Anàlisi de violència de gènere en xats”. Es reparteix una situació del xat que hi ha al dossier per cada grup i es demana que es reflexioni sobre cada xat i es respongui a les preguntes que hi ha relacionades a continuació.En aquest dossier hi ha 5 xats diferents a partir dels quals es fan una sèrie de preguntes als alumnes per tal de que reflexionin sobre la violència de gènere que es normalitza en els xats que realitzen diàriament els joves.

ACCÉS A LES FOTOS
ACTIVITATS 3r i 4t d’ESO:
Setmana del 27 al 3 de març

Cada tutor/a ha realitzat a la seva tutoria l’activitat “EL MISSATGE ” on l’alumnat ha reflexionat sobre els estereotips de gènere amb l’objectiu de promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. El repte final era realitzar una banderola amb una frase reivindicativa per classe i penjar-la amb pati central del centre.

ACCÉS A LES FOTOS
Setmana del 6 al 10 de març

Cada tutor/a ha realitzat a la seva tutoria l’activitat “Ideals de bellesat”. L’objectiu és treballar habilitats per a la vida, l’autoestima, l’autogestió emocional, l’empatia i el maneig de les relacions interpersonals.
Es visualitza aquest vídeo Esbossos de bellesa. Es tracta d’un anunci d’una marca de sabó que ajuda a reflexionar sobre la nostra imatge (durada 7,03 minuts) i posteriorment es fa un debat utilitzant les preguntes de la imatge.

Per TOT l’alumnat de l’Institut, el dia 9 de març als tres patis vam fer l’activitat de BIBLIOPATI on l’alumnat podia conèixer un seguit de llibres per a l’impuls d’actuacions preventives de la violència masclista i materials didàctics coeducatius (accés als llibres).

ACCÉS A LES FOTOS

Des de la matèria de Visual i Plàstica hem volgut retre un homenatge a les dones, tant les artistes com les treballadores. Enguany, el projecte ha girat al voltant de la metàfora de l’arbre, per suggerir que els arbres invisibles són els que sustenten el bosc, així com les nostres dones són el suport invisible de la societat. Arbre com a receptor inclemències, del pas del temps, com a element de força, inamovible davant els contratemps, resistent… Ens va bé per lligar-ho amb la figura d’aquelles dones que, sota l’anonimat més absolut fan possible que el seu micro univers funcioni.

1r d’ESO:

L’alumnat de 1r d’ESO ha fet recerca d’informació d’una dona artista vinculada al món de les arts, podia ser (pintora, escultora, dissenyadora, il·lustradora…). Hem parlat a l’aula de l’empremta que han deixat aquestes dones al pas de la història.

Han portat imprès el retrat amb A4 de l’artista, han calcat la imatge i per últim han realitzat el retrat de la dona artista amb la tècnica del puntillisme.

S’ha fet un escrit breu de cada dona, ressaltant la importància que han tingut en la seva època i finalment s’han enganxat totes les dones i la seva informació amb un paper lila on l’alumnat havia dibuixat prèviament un arbre, les dones estaven unides per les branques i formaven les fulles.

ACCÉS A LES FOTOS
3r d’ESO:

Amb els alumnes de 3er hem treballat la figura de les seves mares, àvies o d’altres referents més propers de la família.
A l’aula es va fer una pluja d’idees per preparar una sèrie de preguntes que ells mateixos els hi faran, tals com: qui fa les tasques de la casa, quin va ser el teu referent femení quan eres petita, des de quan treballes, o què t’hauria agradat ser…

La tècnica utilitzada per materialitzar el projecte ha estat “l’stencil”: Els alumnes han fet una foto a la seva mare, l’han passat per una app del telèfon mòbil que, transforma la imatge en ombres molt contrastades i, a partir d’aquí s’imprimeix i intervé la fotocòpia amb un cúter.
Allò que queda es una plantilla. Ja només cal donar-li el toc artístic amb un cop de spray de graffiti.

Sobre un gran mural de color lila, els alumnes han fet la figura d’un arbre, i els retrats de les dones s’han penjat com si fossin fulles.

ACCÉS A LES FOTOS
4t ESO:

Amb els alumnes de 4rt, vam fer també també una pluja d’idees per preparar-nos una entrevista curta. En aquest cas la diferència està en que, vam sortir al poble de l’Arboç i vam posar en valor les dones que hi treballen allí. Així doncs, els alumnes van entrevistar a la dones com, la peixatera la de la papereria, el forn, la pastisseria, la caixera del super, una doctora del CAP, etc.

La tècnica utilitzada ha estat la mateixa que amb els alumnes de 3er, “Stencil” i graffiti.

ACCÉS A LES FOTOS