D’on venim

L’Ajuntament de Santa Coloma de Queralt va decidir l’any 1906 la construcció d’unes Escoles Municipals, atès que les que hi havia en una casa del casc antic no reunien les mínimes condicions necessàries.

En menys d’un any es va enllestir la construcció, de manera que el 3 de maig de 1908 es va procedir a la seva inauguració.

L’edifici s’adaptava perfectament a les necessitats de l’època, amb tres cossos en forma de T, orientats a migdia per aprofitat al màxim el sol i la llum natural. A la planta baixa s’hi instal·laren les classes de nens i nenes (amb patis separats, atès que l’ensenyament no era mixt) i al primer pis, cada ala donava allotjament al pis d’un mestre.

Aquesta situació es va mantenir fins al 1976, en què es va inaugurar la nova escola “Cor de Roure” en un extrem de la població. Les aules buides es varen destinar aleshores al Centre Municipal de Formació Professional, mentre els mestres continuaven residint al pis superior.

El 1983 el president Jordi Pujol va procedir a inaugurar les noves instal·lacions mentre l’Ajuntament acordava amb els mestres que deixessin lliures els pisos per instal·lar-hi el Centre Municipal de BUP.

El 1986, un cop acabades les obres, l’Ajuntament va cedir l’edifici a la Generalitat per instal·lar-hi l’Institut d’Ensenyament Secundari “Joan Segura i Valls”, que va néixer de la fusió del centre homologat municipal de batxillerat “Pompeu Fabra” i la Secció de Formació Professional depenent de l’Institut Politècnic de Valls.

La seva creació consta en el Decret de la Conselleria d’Ensenyament 58/1987, de 20 de febrer,DOGC núm.812.

Des del 1996 l’IES Joan Segura i Valls de Santa Coloma de Queralt és un centre on s’imparteixen els estudis d’ESO. És reduït tant pel que fa a nombre de professors (uns 25), com al nombre d’alumnes (uns 155).