Què és el Batxibac? Una oportunitat i un repte per a alumnes de Batxillerat, a l’institut Badia i Margarit

El setembre de 2020, l’Institut Badia i Margarit d’Igualada va engegar el Batxibac amb 8 alumnes que estan a punt d’acabar el primer curs. Es tracta d’un programa d’educació postobligatòria que dona una nova i bona oportunitat als estudiants de la zona amb un nivell intermedi de llengua francesa. Es tracta de cursar el Batxillerat en qualsevol de les seves modalitats amb un complement en francès que possibilita l’obtenció de la doble titulació. En paraules dels alumnes, el Batxibac no és més difícil, però sí que cal ser rigorós i constant.

El Batxibac és un programa que s’imparteix en centres específicament autoritzats pel Departament d’Educació; entre ells, l’institut Badia i Margarit d’Igualada. Aquest programa permet a l’alumnat cursar un currículum mixt, la qual cosa suposa fer un terç de l’horari lectiu del batxillerat en llengua francesa. Entre les assignatures impartides en francès hi ha Llengua i literatura franceses i Història de França i Espanya. L’alumnat no té perquè deixar de cursar cap de les matèries del currículum del Batxillerat, inclòs l’anglès.

L’alumnat que cursi el currículum mixt obtindrà el títol de batxiller si supera totes les matèries cursades, i a més a més el diploma de baccalauréat si supera una prova externa, que es desenvolupa íntegrament en francès. D’aquesta manera obtindrà la doble titulació de batxillerat espanyol i francès a la vegada. Per tant, a l’hora d’entrar a la universitat ho podrà fer com alumne del Batxillerat o com alumne amb una titulació internacional.

Per accedir al Batxibac, els alumnes han d’acreditar un nivell intermedi de francès, és a dir, el nivell equivalent al B1 del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües. Al nostre centre, aquesta acreditació pot fer-se de tres maneres:

• mitjançant titulació oficial B1,
  • justificant del centre d’ensenyament francès on hagi estat escolaritzat/da,
  • amb la superació d’una prova de nivell.

Les places al Batxibac són limitades i cursar un Batxibac és un tema que s’ha de valorar bastant abans d’arribar a 4t d’ESO, ja que cal garantir un nivell de francès per poder-lo cursar. S’ofereixen només 12 places per aquests estudis, fet que implica que es treballa en grups molt reduïts. Les sol·licituds per cursar aquesta doble titulació s’han de formalitzar mitjançant l’imprès disponible i d’acord amb el calendari detallat. L’admissió dels alumnes en aquestes places, un cop acreditat el coneixement de francès requerit, s’efectua per ordre de la qualificació mitjana obtinguda a secundària.

Des de qualsevol modalitat de batxillerat es pot estudiar aquest programa, ja que els estudiants seguiran les matèries comunes i de modalitat i cursaran les matèries següents en francès: Història de França, Llengua i literatura franceses, oratòria i cinefòrum, tutoria, treball de recerca, viatge a França (en funció de les mesures sanitàries) i possible estada a l’empresa.

El Batxibac ofereix múltiples avantatges; entre ells, grups reduïts, atenció personalitzada, estudi de dues llengües estrangeres -anglès i francès-, assoliment d’un nivell avançat (B2) de llengua francesa i oportunitats de viatjar i de relacionar-se amb estudiants d’altres països. El Batxibac és un repte i una oportunitat per a l’aprenent, un motiu per continuar estudiant i construint el propi aprenentatge i una porta oberta al món.

Teniu el vídeo Batxibac disponible al nostre canal Youtube:

No deixeu escapar aquesta magnífica oportunitat. Alumnes i famílies de 1r Batxillerat el curs que ve; però també famílies d’ESO que penseu que us pot interessar d’aquí uns anys… apunteu-vos a les portes obertes presencials o escriviu en qualsevol moment del curs a 00alba.sala@insbadiaimargarit.cat

Us hi esperem!

Institut Badia i Margarit.