Badia i Margarit més aprop nostre, de la mà d’en Carles Duarte i gràcies a l’exposició de la Biblioteca d’Igualada.

El divendres dia 11 de desembre vam tenir l’honor de rebre la visita del senyor Carles Duarte, comissari de l’Any Badia i Margarit. Va fer dues conferències amb els dos grups de 1r de Batxillerat i posteriorment van visitar l’exposició que la Biblioteca d’Igualada ens ha cedit. També va visitar el centre, va descobrir la petita exposició sobre el nom de les aules i va parlar amb alumnes del BiMplica’t de 3r d’ESO i els representants del Consell de Delegats. Amb els representants del Consell de Delegats, en Xavier Badia -fill de Badia i Margarit- i la Montse Lobato -directora de la biblioteca i responsable de l’exposició-, vam inaugurar oficialment l’exposició i un racó més amb imatges de Badia i Margarit.

Posteriorment vam acompanyar al senyor Duarte a l’Ajuntament d’Igualada, on va signar el Llibre d’Honor de la ciutat.

Per al centre és un honor poder comptar amb persones tan properes a la figura de Badia i Margarit (el comissari, la família, la directora de l’exposició…) que ens apropin i ens arrelin a la figura que dona nom al nostre centre.

Aquí us deixem un parell d’articles escrits per alumnes de Batxillerat.

CONFERÈNCIA D’EN CARLES DUARTE

GRÀCIES BADIA, SENSE TU NO LA GAUDIRIA.

L’11 de desembre els alumnes de 1r de batxillerat vam tenir l’honor d’escoltar una conferència d’en Carles Duarte de manera presencial. Tot complint rigorosament les mesures sanitàries, vam rebre al senyor Duarte a l’institut. El motiu de la seva visita fou el centenari de la naixença d’Antoni Maria Badia i Margarit, pel qual el nostre institut s’anomena així.

El senyor Duarte va començar la conferència posant-nos en context a l’època del naixement del senyor Badia. “El 1920 acabava d’acabar la primera guerra mundial i va començar un canvi de mentalitat social i educació. El senyor Badia va estudiar a la Mútua Escolar Blanquerna i es va llicenciar en filologia romànica a la Universitat de Barcelona. Al mateix temps que estudiava va començar a donar classes, per la manca de professors a causa de la guerra civil i l’exili. Va compaginar els estudis del català (clandestinament) i del castellà.”  També ens va  explicar que durant la dictadura estava prohibit el català, i després de la mort de Franco,  ell va encapçalar un grup de filòlegs que van aconseguir recuperar el català com ha matèria docent i vehicular a l’escola. Per acabar, el senyor Duarte ens va presentar una exposició sobre la seva vida i els premis i mencions que va aconseguir.

El senyor Duarte estava molt orgullós del seu mestre, i ens el va descriure com una persona molt propera, treballadora, apassionada i a la qual li agradava molt treballar en equip. Uns valors, que segons ell haurien de servir-nos com a guia en el nostre aprenentatge, ja que el nostre institut porta el seu nom.

En acabar la conferència el senyor Duarte va rebre un aplaudiment del públic assistent, finalment vam acomiadar-lo amb una fotografia grupal.

En general ens va semblar molt interessant i estem molt orgullosos que el nostre institut llueixi el seu nom.

Ona Barrón, 1r Batxllerat A

ARTICLE CONFERÈNCIA CARLES DUARTE

Aquest any 2020 se celebra el centenari del naixement del Doctor Badia i Margarit, la persona que dona nom al nostre institut. Per aquest motiu, en Carles Duarte, un deixeble seu, ens va fer una conferència sobre la vida d’en Badia.

Per començar, ens va explicar tota la vida del Doctor, amb un munt de detalls. Va néixer a Barcelona, va estudiar Filologia Romànica, es va treure un doctorat en filosofia i lletres, va ser professor de diverses universitats, va rebre molts premis i molts reconeixements diferents, va publicar moltes obres i va ser un gran divulgatiu del català. La seva aportació a aquesta llengua va ser molt gran i important.

Després, en Carles Duarte, ens va ensenyar l’exposició de la Biblioteca d’igualada, que ara, temporalment és al nostre institut. Aquesta exposició mostra, entre altres coses, les obres d’Antoni Maria Badia i Margarit. De totes les obres publicades, les més importants són Gramàtica històrica catalana, Gramàtica catalana, llengua i cultura als països catalans, La llengua dels barcelonins: resultat d’una enquesta sociològico-lingüística, Ciència i passió dins la lingüística catalana moderna entre d’altres.

Finalment, li vam preguntar com havia de ser el caràcter de l’institut, ja que tenia el nom del Doctor. Ens va explicar que, en definitiva, va tenir un gran compromís  amb l’estudi de la llengua i la cultura, i també, amb el seu país, i que era partidari de treballar en equip, sense aïllar a ningú, i ajudant sempre que fos possible.

Aquesta conferència em va agradar molt i la vaig trobar molt interessant perquè jo no sabia qui era la persona que dona nom al nostre institut, ni que havia fet tants esforços per divulgar i ensenyar la llengua catalana arreu del món. Ara que ja sé qui va ser, penso que hauria de ser una persona molt més coneguda per la gent, perquè va fer moltes grans coses, i gairebé ningú el coneix.

Judit Llobet, 1r Batxillerat A