Dijous 10 de gener del 2019, la Judit i l’Alba vam explicar la nostra experiència dins del projecte GEETS i vam presentar-ne l’impacte que està tenint dins dels diversos àmbits de l’institut al Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa (CESIRE) en el marc d’una formació per a centres educatius interessats en els projectes KA1. Hi vam anar convidades pel Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen que, alhora, són els coordinadors del consorci KA1 de què nosaltres formem part.
Com bé ja sabeu, el nostre centre està desenvolupant un projecte europeu Erasmus+ en el qual, fins ara, hi ha hagut una formació específica en ÉMILE i una mobilitat de job shadowing per potenciar el plurilingüisme en el dia a dia del nostre centre i treballar la competència global de tots els alumnes de l’insitut. Aquestes dues activitats ens han portat a reflexionar sobre la nostra pràctica docent i a replantejar el projecte lingüístic del centre, així com part de la metodologia utilitzada i del nostre dia a dia. El projecte encara no ha acabat i encara ens queden mobilitats i observacions entre centres participants, però dijous ens vam sorprendre tots plegats del munt de coses que hem arribat a fer i a implementar i que, encara que no ho sembli, tenen el seu origen en aquest projecte Erasmus+
Al Badia i Margarit hem desenvolupat algunes activitats, com ara -les més visibles de totes elles- els perfils lingüístics dels alumnes i dels professors, i el concurs de logo, que estan estrictament lligades al projecte i que han provocat reflexió i debat entre alumnes i professors però, també hi ha hagut altres canvis i situacions, xerrades i conferències que han donat visibilitat a l’institut i que ens fan replantejar i modificar aspectes del nostre funcionament: cada vegada som més professors del mateix centre visitant-nos a les nostres mateixes aules i pensem que aquest és un grna pas per compartir metodologies o, un altre exemple, hem creat un club de lectura de professorat i tenim previst de fer-ne un amb alumnes i amb pares i mares, tots sobre llengües i plurilingüisme.
Allò que va començar com una aventura, que era el nostre primer (i tan somiat) Erasmus+, està essent una gran experiència de rodatge per a futurs Erasmus+ sense bastida, una bona oportunitat de canvi, de reflexió, de fer nous contactes i sobretot, de millora de l’aprenentatge de llengües i en llengües. Esperem que els alumnes, tot i no viatjar, us aneu impregnant d’aquest Erasmus+ i els canvis que els professors estem intentant implementar de forma progressiva a les classes us ajudin i motivin a aprendre.
Alba Sala i Judit Serra
PD: En breu trobareu l’article traduït al castellà per l’alumnat de 3r d’ESO, i a l’anglès i al francès per part de l’alumant de 4t d’ESO.