Els alumnes de comissió verda se’n van al riu, per Judit Prat, Ivet Carrero i Juliette Badu

Els alumnes de segon d’ESO de comissió verda de l’institut Badia i Margarit vam anar a inspeccionar un dels dos trams de riu que tenim apadrinat. Vam anar a la riera d’Òdena, que anava a parar al riu Anoia, afluent del riu Llobregat.

En primer lloc, tothom vam apuntar en un quadern els aspectes a destacar concrets del riu. Primer, vam mesurar la velocitat de l’aigua; per fer això, vam mesurar un metre de riu i llavors hi vam tirar una fulla per veure quant de temps tardava en recórrer-lo.  Vam repetir aquest procediment unes quantes vegades i després vam fer la mitjana. La velocitat va ser de 3m/s.

En segon lloc, vam mesurar la profunditat. Per fer-ho vam mesurar cada 2 cm i llavors vam fer-ne, com abans, la mitjana, que ens va donar com a resultat 0.0105m². La temperatura de l’aigua era de 14ºC i la ambiental 20ºC.

A continuació, vam mesurar el pH posant 50 ml d’aigua en un vas de precipitat amb una pastilla que contenia els productes químics adequats i va sortir un color groc/verd, que després amb la taula de colors de pH vam comprovar que corresponia al pH 7.

Després, vam realitzar el mateix procediment per calcular el grau d’oxigen amb altre tipus de pastilla i el resultat va ser que aquella aigua tenia un 0.4% d’oxigen.

Finalment, vam observar que a la ribera hi havia arbres com la figuera, canyís, matolls i poc prat. Per una banda, al fons del riu hi havia algues filamentoses, fangs, llims, argiles i elements naturals com troncs i fulles. Per un altre costat, vam veure que d’animals hi havia libèl·lules i bitxos petits. Per tant, la qualitat del riu és dolenta.

Aquesta activitat la vam realitzar dins del projecte denominat “Projecte Rius” , http://www.projecterius.cat/  i la van fer possible el Xavier, un professional  de l’Ajuntament d’Igualada; l’Ana, la nostra professora de comissió verda i l’Ariadna, la professora de ciències de primer.

Judit Prat, Ivet Carrero i Juliette Badu

2n ESO – INS Badia i Margarit