L’alumnat de 2n coneix la història de 200.000 dones

El passat trimestre a l’Institut Angeleta Ferrer de Barcelona ens vam endinsar en la història de la cacera de bruixes. Per fer-ho vam començar anant a veure l’obra de teatre “200.000 dones” de la Cia. Cándida al CC Parc Sandaru. Allà, l’actriu Anna Tamayo va interpretar diversos personatges que en el seu dia van ser acusats de bruixeria. Vam tenir la sort a més de tenir un col·loqui postfunció i poder parlar amb ella tant del contingut de l’obra com del procés de creació i de la feina d’actriu.

A partir d’aquí l’alumnat va investigar i descobrir diversos aspectes que tenen a veure amb fets històrics, polítics, socials, filosòfics, emocionals… Vam escriure noves històries teatrals, ampliant l’obra de teatre que havíem vist com a tret de sortida. I també vam mirar i redescobrir la figura de les mal anomenades “Bruixes” a partir de la seva connexió amb la ciència, la química, la medicina i la salut. Vam buscar plantes remeieres i les vam estudiar, dibuixar i fotografiar. Això últim ho vam fer amb una tècnica de fotografiar antiga, la cianotípia, que et permet obtenir imatges sense càmera, només per l’acció de la llum solar (i d’uns productes químics especials).

També ens vam fer moltes preguntes que no sabíem o no enteníem sobre la cacera de bruixes i les vam investigar. I, finalment, vam preparar una Exhibició Pública per donar a conèixer la història d’aquestes dones i tota la nostra feina a les famílies. Va ser un procés molt interessant i impactant. Aquestes històries no ens han deixat indiferents i hem arribat a identificar com algunes de les pràctiques d’exclusió i persecució segueixen avui en dia, o sigui, que també hem descobert que no és tant una història del passat i que nosaltres davant d’això també ens podem posicionar. I un d’aquests posicionaments és que podem dir que “no eren bruixes”

Us deixem l’enllaç a l’àlbum de fotos del projecte.