Normes bàsiques de funcionament

 

Segons la normativa vigent, tot l’alumnat ha de conèixer i complir els seus deures, que es recullen als articles 20, 21 i 22 del Capítol 2 del DECRET 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya. L’incompliment d’aquests deures comportarà mesures sancionadores i correctores.

 Els articles citats es reprodueixen tot seguit:

Capítol 2: Dels deures de l’alumnat

Article 20

Deure de respecte als altres. 

L’alumnat té el deure de respectar l’exercici dels drets i les llibertats dels membres de la comunitat escolar.

Article 21

Deure d’estudi

21.1  L’estudi és un deure bàsic de l’alumnat que comporta el desenvolupament de les seves aptituds personals i l’aprofitament dels coneixements que s’imparteixen, amb la finalitat d’assolir una bona preparació humana i acadèmica.

21.2  Aquest deure bàsic es concreta, entre altres, en les obligacions següents:

  1. a) Assistir a classe, participar en les activitats formatives previstes a la programació general del centre i respectar els horaris establerts.
  2. b) Realitzar les tasques encomanades pel professorat en l’exercici de les seves funcions docents.
  3. c) Respectar l’exercici del dret a l’estudi i la participació dels seus companys i companyes en les activitats formatives.

Article 22

Deure de respectar les normes de convivència

El respecte a les normes de convivència dins el centre docent, com a deure bàsic de l’alumnat implica les obligacions següents:

  1. a) Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, morals i ideològiques, com també la dignitat, la integritat i la intimitat de tots els membres de la comunitat educativa.
  2. b) No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
  3. c) Respectar el caràcter propi del centre, quan existeixi, d’acord amb la legislació vigent.
  4. d) Respectar, utilitzar correctament i compartir els béns mobles i les instal·lacions del centre i dels llocs on dugui a terme la formació pràctica com a part integrant de l’activitat escolar.
  5. e) Complir el reglament de règim interior del centre.
  6. f) Respectar i complir les decisions dels òrgans unipersonals i col·legiats i del personal del centre, sens perjudici que pugui impugnar-les quan consideri que lesionen els seus drets, d’acord amb el procediment que estableixi el reglament de règim interior del centre i la legislació vigent.
  7. g) Participar i col·laborar activament amb la resta de membres de la comunitat escolar, per tal d’afavorir el millor desenvolupament de l’activitat educativa, de la tutoria i l’orientació i de la convivència en el centre.
  8. h) Propiciar un ambient convivencial positiu i respectar el dret de la resta de l’alumnat al fet que no sigui pertorbada l’activitat normal en les aules.

 Alhora, les següents normes bàsiques de funcionament del centre, de compliment obligat per a tot l’alumnat, ens ajudaran a tenir un millor clima i ambient de treball al centre. Seguir-les ens beneficia a tots. L’incompliment de les normes i dels hàbits bàsics de treball pot comportar les corresponents amonestacions.

HÀBITS BÀSICS DE TREBALL

  • Arribar amb puntualitat.
  • Contribuir a crear un ambient de treball favorable.
  • Escoltar, estar atents i participar activament a classe.
  • Demanar la paraula aixecant la mà, respectar el torn de paraula i no interrompre.
  • Portar el material necessari i tenir-lo preparat abans que arribi el professor/a.
  • Fer els deures que el professorat indiqui.
  • Fer els lliuraments de treballs (o altres) en les dates indicades. No més tard.
  • Aixecar-se de la cadira quan el professor doni permís.
  • Utilitzar correctament les papereres i els contenidors.
  • Mantenir l’aula neta i ordenada, en particular la pròpia taula.
  • Pujar les cadires sobre les taules l’última hora del dia per facilitar la neteja.

NORMES BÀSIQUES DE FUNCIONAMENT

 Porta principal i entrades al centre

El recinte escolar estarà obert 10 minuts abans de l’inici de la jornada escolar. A les 8.30 es tancaran les portes i la reixa, i no es tornaran a obrir fins la segona hora, a les 9.30. A partir d’aquest moment, l’alumnat que arribi al centre es registrarà a consergeria i seguirà les indicacions dels conserges.

Entre 8.30 i 9.30, l’alumnat sempre podrà accedir al centre si presenta un certificat oficial de l’activitat que li ha ocasionat el retard o falta o ve acompanyat dels pares. En aquest cas,es registrarà a consergera i podrà anar a l’aula corresponent. Haurà de lliurar aquest certificat al tutor de seguiment per tal que li justifiqui la falta o el retard.

Assistència

L’assistència dels alumnes a classe és obligatòria. Els alumnes han de romandre al centre durant tot l’horari escolar. Durant les sessions de classe els alumnes no poden menjar, beure ni tampoc anar al lavabo (tret de causa justificada) o a la taquilla.

Si un alumne/a ha de sortir del centre en hores de classe cal que porti el full d’Autorització de sortida d’alumnat del centre degudament emplenat i signat pels pares o tutors legals. L’alumne l’ha d’ensenyar al professor que estigui impartint classe en aquell moment per tal que el signi. Ara l’alumne ja pot lliurar el full a Consergeria i s’esperarà al vestíbul fins que els pares o responsables legals el vinguin a buscar i signin en el Full de sortides.

Període entre classes

 Entre classe i classe sona una peça musical per avisar que el professor pot acabar la classe. Durant el període entre classes, l’alumnat només sortirà de l’aula si ha de fer un canvi d’espai per a la classe següent. Si no, ha de romandre dins de l’aula, esperar el següent professor i preparar el material necessari. En cap cas, es pot anar a altres aules ni circular pels passadissos, si el motiu no és traslladar-se a una aula específica o anar a la taquilla, de manera excepcional. L’incompliment d’aquesta norma comportarà una amonestació verbal lleu, i greu, si la conducta es repeteix.

Arribar tard a classe sense justificació comportarà un retard que es consigna en el programa de faltes. L’acumulació de retards comporta una amonestació.

El professorat de guàrdia en particular i tot el professorat en general seran els encarregats de vetllar pel compliment d’aquesta norma.

Circulació pel centre, un cop iniciada la classe

Només es pot circular pel passadís amb la targeta que dóna el professor de la classe, ja sigui per anar al lavabo o per fer algun encàrrec.

Només podrà sortir al pati l’alumnat que hagi de fer Educació Física. No es pot sortir a beure aigua a la font, fora de l’hora del pati. En cas d’incompliment d’aquesta norma, l’alumne tindrà una amonestació.

Puntualitat i retards

Cal ser puntual a totes les hores de classe. El professorat comptabilitzarà tots els retards i no només els de primera hora. L’acumulació de retards als canvis de classe comporten amonestacions escrites.

Justificació de les faltes i retards

L’alumnat justificarà les faltes i/o retards amb el model de justificant del centre. L’ensenyarà a cada professor i després lliurarà el justificant al tutor de seguiment.

Amonestacions

Les conductes contràries a les normes de convivència del centre comporten amonestacions.

L’acumulació d’amonestacions comportarà mesures progressives que poden abastar des de la realització de tasques comunitàries fins a la privació d’assitència al centre.

Les conductes que siguin qualificades de greus poden comportar un expedient disciplinari.

Impossibilitat de desenvolupar les sessions d’Educació Física

L’alumnat que eventualment no pugui desenvolupar les sessions d’Educació Física haurà de presentar un document mèdic on hi consti el seu nom complet, el nom del metge i número de col·legiat, la lesió concreta i el període de temps que el metge recomana no fer activitat física.

Esbarjo

A l’hora d’esbarjo tot l’alumnat d’ESO ha d’anar al pati, encara que tingui 16 anys, tal i com diu la normativa del Departament d’Ensenyament. Podran fer ús de la Biblioteca, on hi haurà un professor de guàrdia, amb el benentès que no s’hi pot menjar ni utilitzar el telèfon mòbil.

Cap alumne pot quedar-se dins de les aules durant aquest període llevat que estigui acompanyat d’un professor.

Les actituds incorrectes de l’alumnat durant l’hora d’esbarjo tenen la mateixa consideració que a les hores de classe i, per tant, es poden sancionar.

Lavabos

Els alumnes poden anar als lavabos del pati a les hores d’esbarjo. La resta d’hores els lavabos estaran tancats amb clau.

En cas d’urgència, el professorat de l’aula, si així ho considera, pot donar permís per sortir de classe entregant una targeta a l’alumne, que haurà d’entregar al professor de guàrdia que hi haurà situat davant dels lavabos de cada planta. Si no hi hagués cap professor, entregarà la targeta al professor de guàrdia de la sala de guàrdia.

Menjar i beure

Només es pot menjar o beure a l’hora d’esbarjo i només al pati. Per tant, no es pot menjar ni beure a l’aula ni als passadissos ni a la biblioteca ni a les escales. Tampoc es pot menjar xiclet ni tenir ampolles sobre les taules a les aules.

Telèfons mòbils

En el moment que l’alumne entra al centre, cal que el mòbil estigui APAGAT I GUARDAT.

L’incompliment d’aquesta norma comportarà una amonestació escrita i el mòbil quedarà en dipòsit al centre. L’hauran de venir a recollir a Direcció, acompanyats de l’alumne, els pares o tutors legals o qualsevol persona major d’edat que ells autoritzin a través d’un escrit, on hi constin els corresponents DNI.

Els mòbils es retornaran dilluns, dimecres i divendres a les 15.00. Els mòbils recollits dilluns o dimarts es retornaran dimecres a les 15.00; els recollits dimecres i dijous es retornaran divendres a les 15.00; i els recollits divendres es retornaran dilluns a les 15.00.

Us recordem que és delicte segons la llei que regula el dret a la pròpia imatge difondre imatges o sons de persones sense el seu consentiment.

A l’aula només es podrà utilitzar el mòbil amb l’autorització del professorat i només per a usos acadèmics.

Aparells reproductors de música

No està permès, dins de l’edifici, escoltar música amb cap tipus de reproductor ni fer ús d’auriculars. Només es poden utilitzar al pati d’11.30 a 12.00. Fora d’aquest horari, reproductor i auriculars han d’estar APAGATS I GUARDATS i tindran el mateix tractament que els telèfons mòbils. La reincidència en l’incompliment d’aquesta norma, pot comportar que els aparells no es retornin fins a final de curs.

Gorres i caputxes

No es pot portar ni gorra ni caputxa a l’interior de l’edifici. L’incompliment d’aquesta norma comportarà amonestació escrita i la gorra quedarà en dipòsit al centre. L’hauran de venir a recollir a Direcció, acompanyats de l’alumne, els pares o tutors legals en persona o qualsevol persona major d’edat que ells autoritzin a través d’un escrit, on  hi constin els corresponents DNI.

Manteniment d’espais

El manteniment dels espais i la cura del mobiliari i les instal·lacions és cosa de tots. Deteriorar-lo intencionadament comportarà una amonestació i la sanció i/o reparació corresponent.

Així mateix, us recordem que segons l’article referent a la Responsabilitat per danys, de LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (DOGC5422 – 16 .07. 2009), “els alumnes que, intencionadament o per negligència, causin danys a les instal·lacions o el material del centre o en sostreguin material han de reparar els danys o restituir el que hagin sostret, sens perjudici de la responsabilitat civil que els correspongui, a ells mateixos o a les mares, als pares o als tutors, en els termes que determina la legislació vigent”.