Sincrotró ALBA

Dilluns, 19 de febrer, l’alumnat de 2n de batxillerat que cursa les matèries de Física i/o Química va fer una sortida al sincrotró ALBA, de Cerdanyola del Vallès, per participar en una de les visites guiades que s’organitzen en els períodes en què l’accelerador s’atura per fer-hi tasques de manteniment.

Després d’una llarga espera per les acreditacions, imprescindibles per poder accedir al recinte, van passar a una sala on es van exposar les mesures de seguretat del recinte, es va projectar un vídeo introductori i es va explicar a grans trets el funcionament i la utilitat que té un accelerador d’aquest tipus.

L’ALBA, gestionat pel Consorci públic per a la Construcció, Equipament i Explotació del Laboratori de Llum de Sincrotró (CELLS) i finançat a parts iguals entre l’Estat espanyol i la Generalitat de Catalunya, és una infraestructura al servei d’investigadors, tant de l’àmbit acadèmic com industrial, que tot just va començar a funcionar l’any 2010 i que encara no està treballant a ple rendiment. Es dedica a la generació de l’anomenada llum de sincrotró,  que és la radiació electromagnètica que emeten els electrons, que viatgen pel seu interior a velocitats molt properes a la de la llum, quan són desviats de la seva trajectòria per l’acció d’un camp magnètic. Dins de l’ampli rang de l’espectre electromagnètic que conté aquesta llum, tenen especial interès els raigs X, donat que la seva longitud d’ona és de l’ordre de la distància entre els àtoms que componen la matèria i per tant resulta idònia per obtenir informació a escala atòmica de les mostres analitzades. En front de les fonts convencionals de raigs X, la llum de sincrotró presenta els avantatges de la seva gran brillantor, el seu ampli espectre, la possibilitat de ser polaritzada i també de generar llum polsada.

Després d’aquesta introducció es va fer la visita a l’interior del complex. Els alumnes van poder veure l’estructura de formigó que envolta els anells per on circulen els electrons, els laboratoris on es preparen les mostres que han de ser analitzades, els electroimants que s’utilitzen per guiar i enfocar els feixos d’electrons i les línies de llum que, situades tangencialment a la trajectòria dels electrons, són els llocs on es porten a terme els experiments, seleccionant la longitud d’ona adequada per cada tipus de mostra i analitzant les imatges obtingudes d’aquesta interacció.

La valoració general, un cop acabada la visita, va ser força positiva. Els alumnes van poder constatar que els acceleradors de partícules no solament serveixen per fer avançar els coneixements de la física teòrica, sinó que també poden donar respostes en l’àmbit de la investigació mèdica, en l’estudi de processos químics, de propietats de nous materials i fins i tot poden estar al servei de la indústria, de l’art i del medi ambient.

La llum de l’ALBA va servir, doncs, per donar-los una visió molt més propera de la física.