L’Hort

A l’Institut Sant Just… cuidem de lHort!

L’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible i l’Acord de París contra el canvi climàtic reconeixen la importància de l’educació i la consciència pública cap al desenvolupament sostenible.

Aquests elements són claus per a la formació d’individus informats que poden prendre decisions crucials per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. També és molt important promoure un canvi de comportament que permeti mantenir els esforços en totes les àrees de la sostenibilitat al llarg dels anys.

Inclús a nivell local, és important fer petites passes cap a la reducció de la petjada de carboni. Com s’indica a l’ODS número 12 (patrons de consum i producció responsables), és important “assegurar el bon ús dels recursos” i “assegurar que les persones tinguin la informació i la consciència necessàries pel desenvolupament sostenible i els estils de vida en harmonia amb la natura” (ODS 12.8).

Segons les Nacions Unides (ONU), “Les persones també poden adoptar estils de vida més sostenibles, cosa que pot implicar consumir menys, triar productes amb un menor impacte ambiental i reduir la petjada de carboni de les activitats quotidianes”. A més, “sent conscient del que compres i triant una opció sostenible sempre que sigui possible”, podem ajudar com a consumidors.

Com diu la ONU, “Els aliments han de ser conreats i processats,  transportats, distribuïts, preparats, consumits i, de vegades, eliminats. Cada una d’aquestes passes crea gasos d’efecte hivernacle que capturen la calor del sol i contribueixen al canvi climàtic. Al voltant d’un terç de les emissions de gasos d’efecte hivernacle causades per l’ésser humà estan relacionades amb els aliments.”

Al nostre centre hem decidit utilitzar un enfocament que ens porti pas a pas cap al Desenvolupament Sostenible perquè valorem molt el poder d’una sola persona. Estem intentant crear consciència en els alumnes que seran els encarregats de portar el missatge a casa seva i al seu cercle d’amistats.

Hem començat creant un hort escolar amb un grup d’estudiants de 1r d’ESO. Seran responsables de dissenyar, planificar, conrear i collir opcions sostenibles de verdures. Aprendran la importància de menjar el que està de temporada, comprar a productors locals quan sigui possible i ser conscients de la petjada de carboni dels aliments que consumeixen. També crearan lemes i cartells per informar la comunitat dels seus objectius i intentaran que la comunitat prengui consciència sobre el consum sostenible.

Aproximadament un terç de totes les emissions de gasos d’efecte hivernacle causades per l’ésser humà estan relacionades amb els aliments.

Com puc ajudar com a consumidor? Hi ha dues maneres principals de fer-ho:

• Reduir els teus residus.
  • Pensar en el que compres i triar una opció sostenible sempre que sigui possible: assegurar-te de no llençar aliments i reduir el consum de plàstic (un dels principals contaminants dels oceans). Portar una bossa reutilitzable, negar-te a usar palles de plàstic i reciclar ampolles de plàstic són bones maneres de posar de part teva cada dia. També ajuda fer compres informades. Comprant de fonts sostenibles i locals també pots fer la diferència i exercir pressió sobre les empreses perquè adoptin pràctiques sostenibles.

En resum: Menja el que està de temporada / Compra a nivell local / Reconsidera les distàncies dels aliments.