Enologia

Preinscripció i matrícula
Xarxes

HISTÒRIA
L’escola d’Enologia de l’Institut Priorat (situada al municipi de Falset) fou fundada amb el nom d’escola d’Enologia Jaume Ciurana l’any 1981. Es va fundar amb el clar objectiu de millorar la formació vitícola i enològica dels futurs tècnics dels cellers que ara formen la D.O Montsant i la D.O.Q Priorat.

L’any 1986, l’escola d’Enologia Jaume Ciurana s’incorpora al Departament d’Ensenyament format part de l’I.E.S Falset, que posteriorment s’anomenaria Institut Priorat, nom que preval fins els nostres dies.

En la seva primera etapa, impartia els antics estudis de Formació Professional (FP) de primer i segon grau, amb caràcter purament enològic. No va ser fins al curs 98-99 que es va instaurar el CFGM d’elaboració de vins i d’altres begudes; incorporant-se al curs 01-02 el grau superior especialitzat en enologia. L’any 2010 s’inicia el cicle de grau mitjà d’olis i vins i el cicle de grau superior de vitivinicultura, gràcies a canvis realitzats en els currículums dels cicles de la família d’indústries alimentàries

ESTUDIS
En aquest moment, a l’escola d’Enologia de l’Institut Priorat es realitzen el cicle de grau mitjà d’olis i vins i el cicle de grau superior en vitivinicultura. Els dos cicles tenen la possibilitat de realitzar-se en formació Dual.

Aquests estudis tenen una durada de dos anys i són de caràcter presencial.

MARC HORARI

Els dos cicles tenen el mateix marc horari. Les classes són de dilluns a divendres. S’inicien a les 8.50 h i finalitzen a les 13.50 o a les 14.45 segons dia de la setmana.

INSTAL·LACIONS DE L’ESCOLA D’ENOLOGIA DE L’INSTITUT PRIORAT

L’escola d’enologia es troba a l’edifici de l’ala esquerra de l’Institut Priorat. En aquest edifici podem trobar els següents espais.

Zona de vinificació: La zona de vinificació és un espai completament equipat perquè els alumnes puguin realitzar el procés de vinificació del raïm. Aquest espai disposa d’un volum de vinificació d’aproximadament 6000 litres de vi. Quan arriba la primavera i la vinificació ja està totalment acabada, aquest espai és aprofitat pels alumnes del grau mitjà d’olis i vins per elaborar cervesa.

Zona d’embotellament. La zona d’embotellament és un espai separat de la zona de vinificació on els alumnes embotellen el vi que ells mateixos han realitzat.

Celler. Sota la zona de vinificació i semisoterrat, es troba el celler de l’escola. En el celler els alumnes realitzaran el seguiment de la criança dels vins i dels vins escumosos que es realitzen a l’escola.

Zona de destil·lació: A la part alta de la zona de vinificació hi ha situada la zona de destil·lació. Aquí, els alumnes aprenen a destil·lar vi, subproductes vitícoles i d’altres productes com poden ser cereals per elaborar els aiguardents que seran la base del Brandy i el  Whisky que es produeix a l’escola.

Aules: L’escola d’enologia disposa de quatre aules ordinàries equipades amb ordinador i projector. En aquestes aules és realitzar la formació teòrica dels ensenyaments.

Laboratori de química: L’alumne disposarà d’un laboratori de química on aprendrà a realitzar els anàlisis químics enològics bàsics per a l’elaboració dels diferents vins.

Laboratori de microbiologia: El laboratori de microbiologia és un espai polivalent que s’utilitza com a aula ordinària, aula de tast d’olis, laboratori de microbiologia i és l’espai on es troba un petit molí per extreure oli d’oliva. En aquest molí s’extreu l’oli que produeix l’institut.

Sala de tast: L’escola d’Enologia disposa d’una aula de tast on tots els alumnes coneixeran les bases de l’anàlisi sensorial per aprendran a tastar vins tot tipus de vins.

Finca: L’escola d’Enologia disposa d’una finca d’aproximadament una hectàrea on els alumnes realitzen les pràctiques de viticultura.

REQUISITS PER A L’ACCÉS

El departament d’educació té fixat els criteris per a poder accedir als cicles formatius de grau mitjà (enllaç) i de grau superior (enllaç).

PREINSCRIPCIÓ I MATRÍCULA

El departament d’ensenyament anualment fixa les dates de prescripció i de matrícula dels cicles formatius en la seva pàgina web.

La matrícula dels cicles formatius no necessàriament ha de ser d’un curs sencer. Hi ha la possibilitat de matricular-se per mòduls (assignatures) o inclús per parts d’aquests mòduls. En cas de dubte, us agrairíem que us possessiu en contacte amb l’Institut.

XARXES ON ESTÀ INSCRITA L’ESCOLA D’ENOLOGIA DE L’INSTITUT PRIORAT

L’escola d’Enologia, com la resta de l’Institut Priorat, està dins la xarxa de qualitat del Departament d’Ensenyament. L’Institut Priorat ha obtingut la certificació ISO 2001-2015. L’escola d’enologia també ha obtingut la carta Erasmus d’educació superior. El projecte Erasmus té com a objectiu promoure l’intercanvi d’estudiants dins del context de la Unió Europea.