Setmana de la Ciència a les escoles: la Ciència en 1ªpersona

Els alumnes de 4t de la modalitat científic-tecnològic de l’INS Molí de la Vila han participat en la 25a setmana de la Ciència organitzada pel Departament d’Educació i la Fundació Catalana per a la Recerca i Innovació (fcri). Convocada anualment al mes de novembre, aquesta activitat té la finalitat de fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat a partir d’apropar els i les científiques als instituts.
L’edició actual ha estat en format virtual degut a la situació de la COVID i la presentació s’ha fet en diversos vídeos on es proposaven quatre reptes científics diferents a escollir.
D’entre aquests reptes científics proposats per a la present edició, s’ha escollit el repte de genètica presentat per Gemma Marfany, catedràtica de genètica de la Universitat de Barcelona, que consisteix en l’obtenció de l’ADN de la mucosa bucal (epiteli mucós) Marfany, a part de fer docència en la universitat, també participa en la recerca sobre malalties genètiques humanes que es manifesten en part de la població, defecte que els pacients hereten dels progenitors.
L’experiment d’obtenció del material genètic ADN és un procediment que surt a moltes pel·lícules i es realitza al laboratori amb els mitjans adequats. Aquest cop ha estat adaptat a materials quotidians que els alumnes poden aconseguir fàcilment com són aigua, sal, sabó de mans i alcohol de 96º.
La primera de les tres parts de l’activitat, consisteix en la visualització d’un vídeo on la científica Marfany, a part d’explicar detingudament i de forma didàctica el repte a realitzar, també exposa la seva disciplina científica, què investiga i el perquè s’ha dedicat a la recerca.
Un cop visualitzat el vídeo, s’inicia la segona part: treballar en aconseguir el repte i posar-lo a la pràctica tenint en tot moment present les mesures de seguretat COVID. En el nostre cas, a part d’aconseguir el repte, els alumnes també s’ho han passat molt bé i han aconseguit veure els filaments de ADN tal i com es veuen en les imatges.
S’han enviat algunes imatges dels reptes aconseguits i el proper dimecres 18 de novembre al matí tindrà lloc la tercera part amb una connexió en línia amb Gemma Marfany on respondrà a les preguntes que els alumnes han formulat telemàticament.

REPTE ACONSEGUIT!!