Projecte de cinema a l’aula

Durant el primer i el segon trimestre, els alumnes de 4t d’ESO C han fet un curtmetratge sobre la violència de gènere anomenat “Nits fosques”. Ells han escrit el guió, l’han gravat i protagonitzat amb l’ajuda del professor de català i d’un director de cinema, el Iaco Subirats. Nosaltres, els periodistes de 2n d’ESO, hem pogut entrevistar l’actriu protagonista, alguns tècnics i el director.

L’Anna Luque és la protagonista de la història i ens ha explicat com va ser l’experiència. Ens ha dit que van fer una pluja d’idees on van sortir escollides les drogues i la violència masclista com a tema pel curtmetratge, però al final va ser escollit el tema de la violència de gènere. Quan li preguntem pel missatge que volen donar, ens respon: “que la violència de gènere s’ha d’acabar, amb situacions que moltes dones o noies poden haver viscut. Volem transmetre que això no volem que passi més perquè molesta i no és agradable.”

Els tècnics també eren alumnes de 4t i els més importants eren: els sonidistes, que gravaven el so amb el micròfon i els auriculars per escoltar el que s’enregistrava, el que gravava la imatge amb la càmera i el que feia servir la claqueta. Ells ens han explicat que alguns dels errors més comuns durant el rodatge eren provocats per persones externes a l’equip que passaven pels espais de gravació, que han estat en diferents llocs de Capellades. A més, a vegades també fallava el so i la càmera es veia reflectida en algun vidre.

El director és la persona que va ensenyar els alumnes a fer un curtmetratge. Aquest director va estudiar en una escola de cinema i ha fet, sobretot, curtmetratges. “Preparar el guió, decidir quant temps dura una escena o les estones de silenci, aconseguir que els actors actuïn com vol el director…” és el que ens respon quan li preguntem pel més difícil de gravar un curt. També ens diu que el més divertit és “fer els càstings. També editar les imatges gravades, perquè és un moment on pots jugar amb la imatge i el so.”

Podeu veure el resultat final en aquest enllaç. A nosaltres ens ha agradat molt; té un acabat molt professional i volem felicitar el grup de 4t C per la feina feta!

Jonathan Zurera i Raquel Fuertes
Optativa de Periodistes de 2n d’ESO