CONCURS CRISTAL·LOGRAFIA

El passat 6 de maig, 6 alumnes de 4t C vam anar a exposar un treball sobre cristal·litzacions al Cosmocaixa. En realitat el presentàvem al 5è concurs de cristal·lografia promogut per la UB (Universitat de Barcelona), la UAB (Universitat Autònoma de Barcelona) i la URV (Universitat Rovira i Virgili).

Aproximadament dos mesos abans vam començar a fer cristalls bàsics al laboratori de l’institut. Després vam fer-ne mes a casa, provant diferents variables com són la temperatura, el tindre més o menys impureses, afegir-hi colorants. Vam tindre algun disgust, ja que a vegades, en intentar fer créixer més els cristalls se’ns dissolien. Finalment vam fer un concurs entre tots els cristalls de la classe i per votació popular els nostres van quedar guanyadors. Un altre grup ens va cedir un cristall que havia aconseguit de forma molt elaborada.

El dia de la presentació vam anar amb un minibus amb les nostres cristal·litzacions, patint molt durant tot el viatge, per tal de que no es trenquessin.

Al arribar allà ens van deixar una estona per preparar els cristalls en una zona al costat del bosc inundat on hi havien 50 escoles més. Vam muntar la nostra peixera plena de cristalls simulant un fons submarí i vam penjar el pòster que resumia el nostre treball. La nostra idea era que si ruixàvem tots els nostres cristalls amb un líquid hidrofòbic, al interior de la peixera hi podríem posar aigua sense perill de que es dissolguessin els cristalls i tenir-hi peixos.

Portàvem un llum fluorescent per il·luminar la peixera però no ens van deixar accedir a cap punt de llum. Per aquest motiu vam improvisar amb la llum dels nostres mòbils.

Quan va passar el jurat vam explicar el nostre projecte. El jurat preguntava per els vistosos colors dels nostres cristalls. En acabat vam poder veure els cristalls de les altres escoles i ens vam adonar que hi havia molta competència. Per finalitzar vam anar a l’auditori on van entregar els premis.
Malgrat que no vam guanyar va ser una experiència molt positiva per a nosaltres i ens vam fer amics d’alumnes d’una escola de Roda de Ter.

Aïda Salvà, Natàlia Garriga, Johanna Fernandez

FONS CRISTAL·LITZAT – MOLÍ DE LA VILA