Flora i fauna del Rec Comtal

El passat 14 de maig i sota la guia dels estudiants de Ciències Mediambientals de la UB, els alumnes de Biologia de 4t de l’ESO van realitzar un petit cens (fotogràfic) d’animals i plantes que hi ha al Rec Comtal.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és concienciar al jovent de la zona sobre la història del Rec Comtal i també aprendre com es fa un cens.  Seguint les indicacions i ajut dels estudiants de la UB, els estudiants de Biologia de 4t de La Ribera, van omplir un questionari per aprendre a reconèixer espècies de la zona, realitzar un cens i utilitzar-l’ós com a indicadors.

La Laura, de 4tB, ens explica la seva experiència:

“El primer que van fer els alumnes de la universitat va ser una petita introducció sobre el Rec Comtal. La veritat és que se’ls veia molt segurs de les dades que proporcionaven i van fer que els alumnes despertéssim alguna curiositat per aquell espai. Seguidament ens van explicar que treballaríem a partir d’una fitxa, fent una espècie de diari de camp. Al paper hi havia diferents apartats amb possibles respostes sobre el que observéssim a l’entorn. Hi havia preguntes sobre la fauna, la flora i l’estat del riu, entre d’altres. Nosaltres havíem de fer grups i anar observant mentre apuntàvem…

Va ser molt interessant, ja que, almenys jo, mai m’havia fixat en tot el que el Rec Comtal podia oferir. Com ara diferents espècies d’animals i vegetació, en les quals no et pares a pensar quan passes per allà. A més, l’observació va fer que ens fixem en tota la brossa que hi ha als nostres espais naturals, i de com això repercuteix negativament sobre ells. La conscienciació de cuidar la biodiversitat és molt important, i crec que és bo fer-ho als instituts.

Al Rec Comtal vam observar molts animals que no sabíem que hi vivien, com ara l’ànec collverd i la garsa. I també respecte la vegetació, com per exemple els canyissars. És realment interessant observar un espai natural amb deteniment. A més, ens van explicar com hi ha espècies invasores al Rec Comtal, que poden fins i tot fer fora a les autòctones, com ara el cranc vermell.

També vam anar a la Mina, també a omplir la mateixa fitxa. Aquest és un entorn molt diferent que del Rec Comtal, ja que no és tan natural, sinó que està clarament canalitzat entre formigó. Així i tot hi vam observar algunes plantes al fons del canal que creixien esporàdicament. A més, ens va sobtar el cabal de l’aigua, que estava quasi a punt de desbordar-se de la canalització.

Els encarregats de l’activitat van ser especialment amables, preguntant-nos si necessitàvem ajuda en tot moment. A més va estar bé parlar amb ells sobre la seva experiència a la universitat i a la seva carrera.

Em sembla que fer activitats a l’aire lliure que tinguin a veure amb l’assignatura que estiguis estudiant és molt interessant. Ja que copses de primera mà el que has estat estudiant, posant-ho en pràctica en una activitat real. A més, aquesta sortida en especial ha sigut revelador veure els espais naturals que tenim al costat de casa, i dels que normalment no en som conscients. Crec que en general va ser una experiència molt enriquidora.”

Les fotografies enregistrades pels nostres alumnes passaran a formar part de l’arxiu de l’Associació de Veïns de Can Sant Joan, que és l’organitzadora d’aquesta activitat col.laborativa. Certament hem gaudit del treball de camp en un espai obert i també hem conegut part de la feina que realitzen els investigadors de la universitat. A més, l’Assosiació va enviar un representant que va fer una explicació de la història de la zona i ens va acompanyar en la visita a la Casa de la Mina, on vam acabar  amb una síntesi de l’activitat.

Estem a l’espera de conèixer els resultats que s’hauran derivat del nostre treball de camp, però mentrestant, gràcies a  amb tots per comptar amb La Ribera!

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *