Formació en Centres de Treball

Formació professional Dual general (no retributiva)

Aquest mòdul de formació pràctica en empreses correspon al que abans es coneixia com a Formació Pràctica en Centres de Treball (FCT).

A partir del Curs 2024-2025 només existirà la formació pràctica a les empreses del tipus Formació Dual intensiva (retributiva) i Formació Dual general, que són les pràctiques no retributives d’abans.
Aquesta estada als centres de treball està concebuda com el punt de trobada amb el món professional: és el moment en què l’alumnat pren contacte amb el món empresarial, que és el destinatari de la seva formació, alhora que és l’espai privilegiat d’aplicació i actualització dels sabers que l’alumnat ha anat assolint fins llavors.

Als cicles formatius aquesta formació adquireix especial rellevància i als cicles formatius superior suposa una durada de 515 hores de pràctiques. Estada que inclou un aspecte formatiu, complementari d’allò que s’imparteix a les aules, molt important per l’adquisició del perfil competencial de l’estudi que estan fent.

Aquestes hores de pràctiques poden organitzar-se en unes franges de temps de 4 hores diàries, realitzant unes 20 hores setmanals, si es compaginen les pràctiques amb l’activitat al centre (classes). O bé es poden arribar a realitzar fins a 9 hores diàries, amb un màxim de 45 hores setmanals, si es fan de forma intensiva en períodes no lectius (que l’alumne no ha d’acudir a classe).

Què comporten per a l’alumnat?

• El coneixement del món laboral i de l’empresa de manera real i directa.
  • La possibilitat d’estar en contacte amb la tecnologia més avançada i actualitzar els seus coneixements.
  • La compleció de la seva formació professional, amb l’objectiu de capacitar-se de manera competencial per a la incorporació al món laboral.
  • L’obtenció d’una formació adaptada a llocs de treball específics.
  • L’acostament a la cultura d’empresa.
  • L’experiència en el món laboral com a pas previ per a la primera ocupació.
  • L’inici del seu historial professional acreditat amb el quadern de pràctiques.
  • La superació del mòdul de formació en centres de treball per a l’alumnat d’estudis postobligatoris.

Què li ofereix l’empresa?

• Captar futur personal qualificat.
  • Col·laborar en la formació de l’alumnat.
  • Aconseguir nous professionals adaptats al perfil competencial que necessita l’empresa.
  • Oferir a l’alumnat l’accés a la seva primera ocupació.
  • Relacionar-se amb els centres educatius i col·laborar en la formació de futurs professionals.

Normativa

• ORDRE ENS/241/2015, de 27 de juliol, per la qual es regula la formació en centres de treball i els convenis de col·laboració amb empreses i entitats (DOGC núm. 9628, de 5.08.2015).
  • RESOLUCIÓ de curs per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres.

RESOLUCIÓ per la qual s’aproven les instruccions de curs de la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial.