Els alumnes de 4r ESO participen a l’activitat EXILIS

El grup de treball de docents d’història de secundària anomenat Exili, Deportació i Holocaust que treballa la memòria històrica amb el seu alumnat va organitzar el passat dia 16 de febrer una jornada amb els alumnes de 4r ESO per tal de reflexionar sobre l’exili republicà espanyol a França. La sortida va estar subvencionada per l’EUROM.

La jornada va començar al matí on cada institut participant ha visitat diferents espais de memòria com el MUME de la Jonquera (INS El Pedró), la Maternitat d’Elna (INS Vilafant), Cotlliure (INS Castelló, INS Perelada i INS La Jonquera) i la ruta de l’exili per Portbou (INS Llançà). A la tarda tots els centres es van trobar a la platja d’Argelers.

Allà, al costat del monòlit commemoratiu del que fou el camp de concentració, alumnat de cada centre va llegir textos i es va realitzar una ofrena floral. Llavors testimonis de l’exili, de l’associació FFREEE, van explicar, emocionats, les seves vivències i per últim, l’ Alcalde d’Argelers, va agraïr la nostra presència i la importància d’aquest acte.

Finalment, ordenadament, tots els centres es van distribuir a la platja, on l’ajuntament d’Argelers va  posar plafons amb fotos de l’època del camp sobre la sorra i on l’alumnat  va fer la tasca d’imatges proposada des del Grup de Treball. Per acabar es va representar el que fou el fil ferrat del camp de concentració, agafant-se de les mans per concloure l’acte amb un aplaudiment general en honor a totes les víctimes que van haver de patir l’exili.

L’acte va ser molt enriquidor per l’alumnat i emotiu a l’hora.