Els de 4t d’ESO visiten el Berguedà

El dimarts 29 de maig, els alumnes de 4t d’ESO vam anar a visitar la Colònia Vidal (Puig-reig), les Fonts del Llobregat (Castellar de N’Hug) i els Jardins Artigas (Pobla de Lillet); tots ells situats a la comarca del Berguedà.

Vam sortir de Cervera aproximadament a les 8 del matí, i el primer lloc a visitar va ser la Colònia Vidal, una colònia tèxtil construïda durant 18 anys (1882-1900) i tancada al 1980. Està situada al costat del riu Llobregat, també conegut com el riu més treballador, ja que en 30 km de riu hi ha 17 colònies que utilitzen l’energia hidràulica per poder posar en funcionament les seves màquines i generar l’energia necessària per viure-hi.

Primer de tot, ens van deixar esmorzar al pati de la Fundació Vidal, ja que bona part de la Colònia és de propietat privada. Seguidament, en aquest mateix edifici, una guia ens va ensenyar diversos espais com l’escola, que només era una classe on estudiaven els nens fins a l’edat de 14 anys; la biblioteca, un espai ple de llibres que, quan estava en funcionament, estava oberta tan sols una hora al dia; i també vam visitar una exposició on ens vam poder fer una petita idea de l’estil de vida de la gent que habitava a la Colònia (els seus horaris, estris de treball, aliments, activitats de lleure…).

Un cop vam haver visitat la Fundació Vidal, la guia ens va acompanyar a veure la resta de la Colònia. Alguns dels espais que vam poder visitar van ser la sucursal de la Caixa de Manresa, les dutxes comunitàries, el Casal de la Dona, les cases dels treballadors, la botiga, el safareig dels vius i el dels morts, la torre dels amos i per acabar la fàbrica tèxtil.

Després de la visita a la Colònia Vidal, ens vam dirigir a les Fonts del Llobregat, el lloc on aquest riu neix, i vam poder observar-les al mateix moment que caminàvem per arribar a Castellar de N’Hug i poder dinar. Un cop vam haver dinat, ens vam dirigir cap als Jardins Artigas, i de nou, una altra noia ens va fer la visita guiada per una jardins dissenyats per Gaudí, antigament pertanyents a la família Artigas. Tot i ser un gran espai ple de vegetació i de característiques pròpies de Gaudí, com són els símbols religiosos, els arts catenaris…, vam haver de fer una visita molt ràpida perquè els temps no ens va acompanyar.

A Cervera vam arribar entre les 6 i les 7 de la tarda, i tot i ser una excursió llarga i amb alguns inconvenients pel temps, com he dit abans, la vaig trobar molt interessant i bonica, ja que crec que el paisatge del Berguedà  és encantador.

Aquí podeu veure algunes fotografies de la sortida:

Marta Mingot Torra (4t B)