Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones 2018

El divendres passat vam celebrar al centre un acte amb motiu del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones, que se celebra el dia 25 de novembre.

Els dies previs a l’acte, cada grup classe va reflexionar sobre aquest tipus de violència i, com a conclusió, va crear un cartell amb el missatge que volia enviar a la societat. A més, l’alumnat de 2n de Batxillerat va escriure un manifest per llegir davant de la resta de l’alumnat.

El divendres, ens vam reunir tots a la sala d’actes i, mentres els delegats i delegades de cada grup mostraven els seus cartells, dues alumnes de 2n de Batxillerat van llegir el manifest escrit pel seu grup classe:

Quantes de vosaltres heu caminat amb por pel carrer? I a quantes de vosaltres us han dit: quan arribis a casa, avisa!? Tot aquest temor és conseqüència del pensament sexista de la societat i en definitiva, és l’origen de la violència contra les dones.

Potser els actes violents contra elles us semblin totalment aliens al vostre dia a dia, ja que, probablement, la violència contra les dones la relacioneu amb allò que es mostra a la premsa i a les xarxes socials. Però, del que no us adoneu és que tots som partícips de petits actes masclistes que tenen lloc tant dins com fora de l’institut i que acaben contribuint a situacions on se situa la dona en una posició d’inferioritat a l’home, arribant, fins i tot a què, sovint, una dona no pugui anar amb plena seguretat pel carrer.

Són violència les conductes de control, d’imposició, les amenaces, el menyspreu, la gelosia, les humiliacions… A més, alguns comportaments estan tan arrelats que no només els feu vosaltres, els homes, sinó que nosaltres, les dones, a vegades també els perpetuem. La societat, al llarg de la història ens ha fet interioritzar un rol de submissió, i fins i tot ara, a ple segle XXI el seguim interioritzant.

Les dones som lliures de pensar, fer, dir i actuar com volem, igual que vosaltres, els homes. No hem de donar explicacions ni ens hem de justificar vers l’altre; cal preservar sempre aquesta llibertat.

Per aquest motiu, volem que tingueu present com ens arriben a perjudicar aquestes accions sexistes a la nostra societat. És probable que penseu: “i tot això, per què?” Doncs molt senzill, tot això és per a poder realitzar un canvi que ens permeti obtenir un futur i, si és possible, un present on les vostres àvies, mares, germanes, cosines, nebodes… i futures generacions femenines no sentin por del sexe oposat i on simplement hi hagi una igualtat i no pas una desigualtat que generi violència.

Us diem tot això perquè, realment, el poder del canvi és a les nostres mans, tant en les dels homes, com en les de les dones. Només hem d’obrir els ulls.

Seguidament, vam fer un minut de silenci molt emotiu i vam alçar les mans dient PROU a la violència.