CAMPANYA DE DONACIÓ DE SANG

Els alumnes de 3r d’ESO, dins el marc de l’APS (servei comunitari),   participaran durant aquest curs en les campanyes de donació de sang del Banc de Sang i Teixits de Catalunya. Aquest projecte pretén involucrar els joves en la tasca de difusió de la necessitat de donació de sang. L’alumnat aprèn continguts relatius a la sang, la donació i aspectes de comunicació, alhora que duu a terme un servei de promoció de la salut, en el seu entorn més proper.

Cada dia es necessiten entre 800 i 1.000 donacions de sang a Catalunya per garantir que tothom tingui sang quan en necessita. La sang no es pot fabricar i, per tant, cal garantir que les donacions es mantindran de forma sostinguda en el futur. Per això el Banc de Sang i Teixits i l’Institut Arraona han considerat indispensable impulsar un projecte per difondre el missatge de la donació de sang entre la població més jove, que són els  donants del demà.

El fet que la campanya de donació estigui vinculada al centre educatiu fa que una part dels donants siguin el mateix professorat i familiars. D’aquesta manera, veure com els seus referents adults donen sang provoca més satisfacció per la feina que estan fent i poden comprovar com totes les seves accions donen un resultat.

Les accions d’aprenentatge que es portaran a terme prèvia la realització del servei estan relacionades amb diferents fases:

– Sensibilització: cal que els alumnes trobin sentit a mobilitzar-se per alguna tasca, per la qual cosa es duran a terme activitats relacionades amb la necessitat d’implicar-los, presentar iniciatives socials de promoció de donació de sang i teixits, presentar la web del Banc de Sang i Teixits, presentar testimonis, recollir notícies d’actualitat amb càrrega social, etc.

– Diagnosi i planificació del servei: es parteix de les necessitats reals contextualitzades en l’entorn concret, on l’alumnat portarà a terme el seu servei. Les accions que es proposen són per conèixer dades sobre la necessitat de sang i l’estat de reserves a Catalunya, interioritzar el procés de donació de sang, participar en una campanya de donació de sang i escollir-ne el nom, preveure accions i recursos per dur a terme l’actuació, formar-se en els continguts medicocientífics rellevants sobre la sang, la donació de sang i el seu processament, dissenyar la campanya i portar-la a terme.

Les accions que es realitzen després de la realització del servei impliquen una reflexió valorativa per part de l’alumnat: si han pres consciència del què s’ha fet i del perquè, de la importància que ha tingut per cada participant i dels valors i les actituds pròpies.