Espai de lectura a les comunitats de Petits i Novells

A l’Institut escola Rafael Alberti estem convençuts que donar als infants i joves l’espai adequat per poder gaudir de la lectura és una part molt important per al seu desenvolupament integral.

Tant és així que hem fet d’aquesta estona un moment que es desenvolupa a tot el centre a la mateixa hora i que queda contemplat a l’horari amb la intenció de donar-li importància a l’estona de lectura.

Tenint en compte l’etapa evolutiva i la maduresa del nostre alumnat, les dinàmiques d’aquesta hora de lectura són ben diferents. Per exemple a la comunitat de petits i novells acostumem a explicar-los contes, que bé poden escollir ells o bé ho fem nosaltres quan volem introduir un nou llibre a la biblioteca de l’aula. D’aquesta manera oferim a nens i nenes un bon model de lectura on a la vegada aprenen a estructurar frases, a interioritzar els ritmes d’una narració i a assimilar molt de vocabulari que d’una altra manera seria més difícil d’aprendre.

També aprofitem per iniciar-nos en les primeres converses sobre literatura, fent preguntes a l’alumnat sobre el conte que hem llegit: què els hi ha agradat, o què no, si hi ha alguna cosa que els ha espantat, o fet riure. En alguns casos també es pot parlar sobre què pensen que passarà veient la portada o llegint el títol, què ens expliquen les il·lustracions, etc. afavorint així a la formulació d’hipòtesi i al desenvolupament de la imaginació.

A més de la lectura en veu alta també oferim estones per a la lectura individual o en petits grups. Sovint podem veure infants que estan “llegint” el conte, o explicant-lo als companys, tot i que encara no han après a descodificar paraules. Això és possible gràcies a la lectura en veu alta en gran grup, ja que els nens i nenes van relacionant les il·lustracions amb la història que van interioritzant a cada sessió. Quan un infant es veu capaç d’explicar un conte s’observen millores en el seu autoconcepte autoestima, a la vegada que els hi proporciona seguretat i confiança a l’hora d’iniciar-se en el procés de lecto-escriptura.

Quan un conte està molt treballat a l’aula podem fer altre tipus de dinàmiques com ara representacions teatrals o de titelles. Aquests moments també ens serveixen per afavorir el desenvolupament de l’expressió oral amb els nostres infants.

Com hem vist, treballar la literatura i la lectura és molt més que llegir, és una porta oberta al coneixement, però també a gaudir d’altres mons, vides i històries que els llibres ens regalen cada cop que obrim les seves pàgines.