Robòtica a l’Institut Escola

Des d’aquest curs 2021-2022 s’ha implementat a l’Institut Escola el projecte de robòtica, apostant pel robot educatiu WeDo 2.0, un robot de l’empresa LEGO Education Robotix.

En aquest sentit, i, centrant-nos en la comunitat de joves, tot i que es tracta d’un projecte a escala de centre, l’alumnat de 6è de primària participa de manera setmanal a una sessió de robòtica amb l’acompanyament d’un professional extern, el qual té el rol de facilitador i de guia.

Què és la robòtica i, concretament, el robot WeDo 2.0?

La robòtica educativa és un mètode que permet a l’alumnat construir coneixements de manera participativa, ja que situa els infants en el nucli del seu procés d’aprenentatge. Tant la robòtica com la programació permeten a l’alumnat dissenyar, crear i superar reptes, desplegant diferents competències vinculades amb els diferents àmbits d’aprenentatge.

En concret el programa en què participa l’alumnat del centre, el Lego Education WeDo 2.0 és un projecte que afavoreix el treball per projectes basats en STEM (Science, Techonolgy, Engineering and Mathematics), a la vegada que es treballa l’àmbit lingüístic, ja que els infants es troben en situacions en què cal definir un problema, descompondre’l, pensar i provar diferents solucions i, finalment, avaluar-les, fet que implica l’autoavaluació dels propis processos d’aprenentatge.

Per a què?

El projecte de robòtica que es desenvolupa al centre permet, en primer lloc, i tal com s’ha comentat anteriorment, que l’alumnat sigui el protagonista, a la vegada que treballa en equip i desenvolupa competències de comunicació, aprendre a aprendre i autonomia i iniciativa personal.

A més a més, el programa persegueix altres objectius com: contextualitzar els aprenentatges a través de reptes i situacions connectades als coneixements dels infants; partir dels sabers previs de l’alumnat per poder plantejar hipòtesis sobre com resoldre els reptes presentats; afavorir el plantejament de preguntes i la cerca de respostes; experimentar i construir cercant múltiples solucions; ampliar sabers i analitzar els passos seguits; descobrir l’error com un element fonamental per a l’aprenentatge; despertar la creativitat…

A qui va dirigit?

El projecte es duu a terme a l’etapa d’educació primària, a les diferents comunitats amb una freqüència d’una sessió setmanal. Ara bé, les imatges recollides a l’article pertanyen a la comunitat de joves i, concretament, a 6è de primària.