Patis inclusius: ampliant horitzons

Els patis escolars han estat tradicionalment espais dominats pel joc de pilota, una activitat popular entre els estudiants. Aquesta tradició, si bé popular entre els estudiants, pot tenir conseqüències no desitjades: l’exclusió d’aquells que no se senten còmodes o interessats en aquesta pràctica. No obstant això, en un esforç per promoure la inclusió i reconèixer la diversitat d’interessos, l’escola esta adoptant canvis significatius en la seva estructura i programació de patis.

Un dels canvis més destacats ha sigut la introducció dels jocs de taula, com els escacs i les cartes. Aquests jocs no no

més ofereixen entreteniment, sinó que també fomenten habilitats com la cooperació, l’estratègia i el pensament crític. A més, proporcionen una alternativa valuosa, obrint les portes a estudiants amb diferents interessos i habilitats.

Acompanyant a a quests jocs de taula, l’escola ha dedicat espais als llibres i a l’art. La creació de zones de lectura a l’aire lliure ofereix als estudiants la oportunitat de fomentar la seva lectura en un entorn relaxat. D’altra banda, l’espai dedicat a l’art proporciona als alumnes materials i llibertat per expressar la seva creativitat. Amb papers, dibuixos i retoladors a la seva disposició, els alumnes poden explorar i desenvolupar les seves habilitats artístiques, alhora que troben una sortida per expressar les seves emocions i pensaments de manera saludable.

Aquesta diversificació de continguts al pati escolar no només reflecteix un canvi físic en l’entorn, sinó també una transformació en la cultura escolar. A mesura que les escoles prioritzen la inclusió i el benestar emocional dels alumnes, és reconeguda la importància de proporcionar una àmplia gamma d’oportunitats d’aprenentatges i creixement personal. Així, els patis escolars es converteixen, no només en espais per a l’activitat física, sinó també per a l’exploració, la creativitat i la connexió amb els altres, fomentant un entorn escolar més ric i inclusiu per a tothom.