LA LECTURA A L’IE RAFAEL ALBERTI

Aquest curs hem començat un nou projecte que comparteix tot l’alumnat del nostre centre, des d’I3 fins a 4t d’ESO.  A les 12:15h (primària i secundària) i a les 13:00h (educació infantil) parem tot el què estem fent i ens endinsem en un món on la creativitat i l’emoció juguen a parts iguals i tenen un rol protagonista. És el nostre moment de connectar amb la lectura i la literatura i donar la importància que té la dedicació a aquesta, de manera conscient i plena.

En funció del nivell i de l’objectiu es dissenya l’espai per poder treballar-ho, potenciant una pedagogia activa on l’alumnat és el protagonista del seu aprenentatge. L’elecció de la lectura i la temàtica a treballar no es deixa a l’atzar, sinó que està connectada directament al nivell de desenvolupament de l’alumne, potenciant aprenentatges significatius i connectats als objectius que recull el nostre projecte marc, així com el calendari i les activitats i jornades que organitza l’escola.

Els recursos i la metodologia que acompanya aquest espai es dissenya per fomentar pràctiques experimentals que desenvolupin tant les competències bàsiques (assoliment i enfortiment de la lectoescriptura) com el desenvolupament moral i l’adquisició de valors socials que l’alumnat utilitzarà per conviure i habitar en el món que l’envolta.

L’alumnat d’infantil aprofita per treballar la nostra cultura amb contes populars, on així donem significativitat a les nostres festes i costums populars i poder donar continuïtat a les activitats que es realitzen dins de l’aula. Sabíeu que durant el primer trimestre acostumem a realitzar un recordatori sobre contes que hem treballat anys anterior? Ens ajuda molt per treballar la memòria i les idees prèvies.

Pel que respecte a l’alumnat de primària el cicle inicial i el cicle mitjà ha treballat la lectura també a partir de la lectura compartida i el descobriment de noves obres literàries. L’alumnat del cicle superior dinamitza l’estona de lectura de manera diversa en funció del dia i del mestre que hi hagi dins de l’aula. La biblioteca de l’aula agafa un rol protagonista (un espai adaptat que està dissenyat amb molta cura per poder aconseguir els seus objectius). Els dimarts és dia de lectura en anglès, i els altres dies realitzem lectura per parelles, lectura en grup amb àlbums il·lustrats, o bé, els divendres són els dies de compartir. Un dels llibres que més ens ha agradat ha sigut Empanada de Mamut. El coneixeu?

I finalment, l’alumnat de secundària organitza l’espai per fer lectures individuals i col·lectives sobre temàtiques que escull el grup classe, on alguns han aprofitat aquest espai per combinar les arts literàries amb les arts artístiques. Els de 1r ESO han descobert a Roald Dahl i algunes de les seves obres literàries més reconegudes, com per exemple, Charlie i la fàbrica de Xocolata. Els de 2n ESO han volgut endinsar-se amb el gènere de ficció llegint l’obra de Dràcula de l’autor Bram Soker, així com un concurs de poesia japonesa Haiku, on han guanyat un llibre sobre poesia de Joana Raspall. Els grups de 3r ESO han preferit endinsar-se amb les novel·les com el Drac Negre, Mar i Cel, Dràcula, Narracions extraordinàries, It o l’Avaluació del coneixement sobre la mentalitat de creixement en l’aula. Acostumen a acompanyar la lectura amb activitats creatives com podeu veure a les imatges i dur a terme activitats al voltant de la neurociència i fer investigacions a partir de la lectura d’articles. I finalment, els de 4t d’ESO també han aprofitat per apropar-se al món literari i poètic del projecte de l’Alberti.

DRÀCULA. ADAPTACIÓ DE JESUS CORTES. STOKER, BRAM. 9788498240566 La Llar del  Llibre