ESPAI DE LLEURE EDUCATIU A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

En aquesta publicació us volem explicar com s’organitza l’espai de lleure educatiu a l’Institut-Escola Rafael Alberti a l’etapa d’Educació Primària.

A l’esbarjo, des de les 11 fins a les 11:30, es pretén que tothom tingui un espai per gaudir durant aquella estona. A més, es fomenta que cuidin del material de l’escola, de manera que a cada classe hi ha un parell d’alumnes encarregats de treure i entrar el material que s’utilitza. Aquest càrrec és rotatiu i fa que tothom tingui cura del material i no es perdi.

És inclusiu i tenen moltes opcions com la iniciació a l’esport (al futbol, al bàsquet, vòlei, cornball, etc). Al pati hi ha diferents tipus de pilotes per a totes les edats segons la duresa d’aquestes. També hi ha un espai d’art on es poden confeccionar polseres o dibuixar allò que vingui de gust. Si els agrada els jocs de taula hi ha opcions ben variades com el 4 en ratlla, Holi, jocs interessants com els escacs i les dames, els jocs tradicionals com l’oca o el parxís, o jocs de cartes com l’Uno. Cal a dir que les activitats poden canviar de lloc depenent de les condicions climàtiques.

Al migdia també hi ha un espai de lleure a la franja que va des de les 13 fins a les 13:30 abans d’entrar al menjador. La monitora o el monitor assignat a cada classe entra a l’aula i comparteix l’activitat plantejada amb el mestre/a. Hi ha diferents propostes:

-Els jocs de taula o jocs matemàtics. En aquestes activitats, amb els jocs de taula es pretén que aprenguin a jugar en grup, a respectar els torns i aprendre el funcionament d’alguns jocs; en els jocs matemàtics, l’objectiu és desenvolupar el pensament lògic i el raonament, a més de les competències relacionades amb la numeració i destreses com la visió espacial, entre altres.

-Els jocs cooperatius. Hi ha molts jocs d’aquests tipus que tothom coneixem. Són activitats en les quals els participants han de col·laborar entre sí per aconseguir l’objectiu proposat. “El tren”, jocs amb el paracaigudes, “passar pel cèrcol” o “la cadena” en són alguns exemples.

-El cinema. Es porta a terme el Cinema en curs, a les classes de 4t i de 6è de Primària. Es fa el visionat de cinema de tots els temps- cinema antic. També es creen joguines òptiques, com el zoòtrop, i es fa un treball de llibreta, elaborant la llibreta del cineasta,

-English Art. Es treballa l’Educació Artística en llengua anglesa. Després d’haver treballat un vocabulari o un tema en concret, aquest s’enllaça amb una activitat. L’alumnat inicia la conversa i demana els materials que necessita per fer les tasques.

-Els escacs. Un joc que aporta múltiples beneficis ja que millora la memòria, la creativitat i la imaginació. Augmenta la capacitat de concentració, de síntesi i d’anàlisi, el raonament i la visió espacial.