AVANCEM: Ensenyament i aprenentatge integrat de les llengües

Què és el programa d’innovació pedagògica Avancem?

Des de fa tres cursos, l’Institut Escola participa en el programa d’innovació pedagògica Avancem sota la fita que els infants esdevinguin persones competents en la societat plural, multilingüe i multicultural del segle XXI. En aquesta línia, el programa Avancem aposta pel tractament integral de les llengües, de manera que l’alumnat pugui transferir a situacions comunicatives reals i funcionals les seves habilitats socioemocionals, afectives i lingüístiques, establint relacions entre els seus sabers en català, castellà, anglès i les seves llengües maternes.

 

.

 

Com s’aplica al centre?

Per totes aquestes raons i prenent com a referència el context plurilingüe i divers en què s’emmarca el centre, s’aposta per aquest programa que permet que l’àmbit lingüístic s’enfoqui de forma competencial. Tot plegat, és possible a través de la formació del professorat i el grup impulsor que van iniciar la seva formació el curs 2020-2021 per tal de dissenyar i programar projectes d’aula en què les diferents llengües entren en interacció. 

Així doncs, al centre es treballa amb situacions d’aprenentatge que, tal com es comentava anteriorment, connecten l’anglès, el català i el castellà amb la llengua materna dels infants. Aquestes situacions d’aprenentatge segueixen un mateix fil conductor i tipologia textual, però treballant gèneres diferents dins una tipologia textual escollida. D’aquesta manera, a cada àrea s’elabora un producte final diferent, però vinculat amb els altres. Així, s’aconsegueix el consens metodològic i la implementació de projectes de comunicació integrats i contextualitzats amb la realitat sociolingüística de l’alumnat.

En definitiva, es tracta d’un programa d’innovació pedagògica que permet prendre com a punt de partida els coneixements lingüístics previs dels infants, per tal que puguin transferir coneixements d’una llengua cap a la resta sempre tenint en compte la seva L1.

Quin paper juga l’avaluació?

Al llarg de tot aquest procés, l’avaluació juga un paper fonamental, ja que des d’Avancem es parteix de la premissa que aprendre a avaluar-se permet aprendre a aprendre, identificar fortaleses i debilitats i prendre decisions. En aquest sentit, les situacions d’aprenentatge que neixen en el marc d’aquest programa, permeten que l’alumnat identifiqui els obstacles i els camins per anar resolent els diferents reptes. Per tot plegat, es comparteixen els objectius amb els infants i s’aposta per un producte final relacionat amb les diferents àrees de l’àmbit lingüístic, fet que permet trobar la funcionalitat dels aprenentatges i atribuir-los sentit. 

En definitiva, s’inclouen instruments d’autoavaluació i coavaluació en diferents moments per tal que aquestes es facin de forma continuada a través de bases d’orientació, plickers, check-lists, dianes de punts, etc

Alguns exemples:

Es treballen textos funcionals i significatius, propers a l’alumnat i que tenen com a partida situacions reals com, per exemple, tríptics, receptaris de receptes del món, biografies d’inventores amb les quals després creen el conte per Sant Jordi que representen a infantil… 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>