100tífiques: el paper de la dona a la ciència en una xerrada.

El matí del dimarts passat 11 de febrer, la María Arista Romero, bioenginyera a l’IBEC (Institute for Bioengineering of Catalonia), va venir a l’escola a explicar-nos el paper de la dona a la ciència. Va evidenciar que, malgrat durant molts anys ells s’hagin emportat tot el mèrit (i pràcticament tots els premis Nobel), no només els científics fan els grans descobriments, sinó que també les científiques hi juguen un paper molt important. Això és una tendència a l’alça i un clar avantatge per a tothom, donat que això permet treballar cooperativament en equips de recerca cada cop més diversos i és ben sabut que la diversitat d’opinions i d’idees és el que fa avançar la ciència i la tecnologia.

A més a més, la María ha potenciat l’esperit científic dels alumnes de la comunitat de joves (6è de primària i 1r de l’ESO), tot responent-nos diferents preguntes relacionades amb la investigació i el mètode científic. Ara ja sabem què cal per ser científic: curiositat, ganes d’aprendre, aprendre dels errors, treball en equip i també molta paciència.

Us deixem un tastet de les coses que han après amb les preguntes i respostes que han anat sortint: “el maquillatge es testa abans en animals”, “hi ha moltes carreres científiques diferents”, “per poder vendre un medicament a la farmàcia han hagut de passar 20 anys de proves i tests en animals i persones”, “el coronavirus s’està estudiant per pal·liar els seus efectes”…

Sens dubte una experiència increïble emmarcada en el programa 100tífiques, potenciat per unes dues-centes dones investigadores que han anat a les escoles i instituts de Catalunya a fer xerrades simultànies per divulgar la seva tasca professional investigadora. Un fet clau per al desenvolupament de la nostra societat.