ROBÒTICA A L’EDUCACIÓ INFANTIL

Durant aquest tercer trimestre l’alumnat d’educació infantil ha iniciat les sessions de robòtica; en aquestes, tenen un primer contacte amb la programació informàtica a través d’uns petits robots anomenats “bee-bots”.  El treball en aquestes sessions acostuma a fer-se en petit grup per tal que l’activitat sigui més dinàmica i cooperativa i que tots els nens i nenes puguin manipular i experimentar amb els robots.

Els “bee-bots” són programables i tenen diverses accions (endavant, endarrere, gir dret o esquerra, pausar i, esborrar accions). Així doncs, els nens i nenes poder establir seqüències de moviment i pensar cap a on volen que es desplaci el robot.

L’objectiu principal a l’aula dels més petits d’I3 és tenir una primera presa de contacte de manera lúdica amb la robòtica a través de la manipulació lliure dels robots o seguint ordres molt senzilles; com per exemple, que el facin anar endavant o endarrere tantes passes con digui un company/a i, fent una comprovació entre tots i totes de si s’obté el resultat esperat.

En aquestes imatges, alumnat d’I3 i d’I4 programa seqüències de moviment lliurement alhora que registra el moviment amb el traç d’un retolador.

A l’aula d’I4 i I5, es van plantejant diferents reptes en que l’alumnat haurà de fer hipòtesis més elaborades sobre com hauran de programar el “bee-bot” per tal d’assolir el seu objectiu. Una de les activitats per exemple, és situar el robot en un taulell dividit en caselles i decidir quines són les ordres que li han de donar per arribar a un punt en concret.

Taulell 5×5 on l’alumna ha de calcular la programació que haurà de dissenyar per tal d’arribar a la peça verda.
Taulell en línia recta on cal calcular quantes caselles ha d’avançar el robot i quina és la programació adequada per arribar a la fruita.

La robòtica a l’educació infantil ens permet treballar de forma lúdica i globalitzada diferents aspectes curriculars, com per exemple,  lateralitat, el comptatge, la seqüènciació, el treball cooperatiu, la formulació d’hipòtesis, el llenguatge oral… i, d’altres continguts, als que podem accedir des d’un marc interactiu i engrescador pels nens i nenes.