Mirallet, mirallet per què m’has fet tan petitet?

Avui els alumnes de 3r d’ESO hem recordat el teorema de Tales amb un experiment. Una alumna ha pintat el contorn de la seva cara sobre un mirall i, per sorpresa de tots, el dibuix ha resultat molt més petit que la cara en realitat. Hem pogut deduir que les distàncies observades sobre el mirall són la meitat de les distàncies sobre la imatge virtual. Donat que la distància entre la figura real i el mirall és prou curta (com a màxim la longitud del braç que ha fet el dibuix) l’efecte de perspectiva és irrellevant i les dimensions del dibuix són la meitat de les dimensions de la cara real. Es tracta d’un exemple de semblança amb raó 1:2. Però el que sorprèn més és la superfície que limita el contorn i que és una quarta part de la superfície de la cara. Ha estat una bona oportunitat per repassar el fet que la raó entre àrees de figures semblants és igual al quadrat de la raó de semblança.