COM CAU UNA XINXETA?

Els alumnes de 3r d’ESO hem acabat el tema d’estadística i probabilitat amb dos experiments. En el primer, hem començat tirant 10 xinxetes i recomptant les vegades que queda “amb la punta cap amunt” o en “una altra posició” i hem anotat les freqüències relatives. Després de 100 llançaments hem observat que les freqüències s’estabilitzaven i valien 0,6 en el primer cas i 0,4 en el segon, valors que podem considerar que són les probabilitats teòriques.  Hem descobert la Llei dels Grans Nombres!

xinxetagim     fullxinxetagim

Amb el segon experiment hem respost la pregunta: Com podem saber quants peixos hi ha en un llac? És molt fàcil, pesquem amb una xarxa una bona quantitat de peixos i els senyalem amb una petita anella i els retornem a l’estany. Passats uns dies, tornem al mateix lloc i agafem una bona mostra de peixos i mirem quants porten anella. Podem suposar que la proporció de peixos amb anella en tot l’estany és igual a la proporció de peixos amb anelles a la segona mostra agafada.  Hem simulat aquest experiment calculant quants de cigrons hi ha en un quilogram de cigrons. N’hem agafat un grapat, els hem pintat amb retolador i els hem retornat a la bossa. Després de remenar-los bé hem agafat una segona mostra i hem comptat quants n’hi havia de pintats. Amb una senzilla regla de tres un grup de la classe ha trobat una bona aproximació al nombre total de cigrons, els altres grups  ens hem quedat lluny del valor real perquè la mostra que hem agafat inicialment era massa petita. Hem comprovat el valor d’agafar una bona mostra!

cigrons1gim

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>