MEMÒRIA COOPERATIVES

Aquest curs s’ha continuat amb el projecte “Emprender en mi escuela” i “Empresa Joven Europea”. El principal objectiu del projecte es basa amb el treball en equip, presa de decisions, responsabilitat…on la figura del mestre és guiar al grup-classe i no interferir en el desenvolupament de la cooperativa. Ells són els màxims responsables de crear una cooperativa des de zero fins a la venta dels seus productes, passant per totes les etapes de creació, decisió i producció. EJE és un projecte que té a Astúries la seu i organització. Hi participen més de 400 instituts de l’Estat Espanyol i una quarentena de l’Equador. Es tracta de fomentar l’esperit emprenedor dels alumnes de secundària.
Els cursos que han portat a terme el projecte són: 2n, 4t, 6è de Primària i 3r d’ESO. Totes les cooperatives van vendre els seus productes el dissabte 6 de juny a la plaça Catalunya de Batea.
Els alumnes de 2n de Primària van formar la cooperativa “Box-Chess-Plant”. Va costar molt engegar i donar ritme al projecte degut a que al llarg del primer trimestre només comptàvem amb mitja hora setmanal. Aquest ritme va millorar a l’hora de produir (jocs d’escacs i memoris, caixes decorades i plantes); tot i així ha estat el grup que més suport de mestres ha necessitat per complir els objectius. Al finalitzar el projecte i realitzar la valoració es va decidir perdonar a un company al que prèviament no se’l volia deixar participar en els beneficis, ja que no havia mostrat cap interès en el moment de la producció. El 20% dels beneficis es van donar a Unicef.
Els alumnes de 4t van fundar “Coope Creuetes” i la seva producció es va centrar en crear titelles, escenaris i caixes decorades. Les mestres que han supervisat el projecte són: Vanessa Valero i Carme Ordeix.
S’ha treballat molt bé amb aquesta cooperativa, ha resultat ser un grup molt creatiu, amb molt de companyerisme i amb moltes ganes de fer. Han seguit les fases del projecte sense importants problemes ni entrebancs, han arribat a la fase de mercat amb normalitat.
La cooperativa de 6è es va anomenar “Cooperativa Elegant” i la seva producció es va centrar en crear fundes per a mòbils, fundes per a ulleres i moneders. Les mestres que han supervisat el projecte són: Vanessa Valero i Carme Ordeix. Les fases de creació i organització de la cooperativa han estat plenes de problemes d’entesa en els acords, fet que ha provocat continues baralles. La implicació en el projecte ha segut escassa i l’equip de govern de la cooperativa no s’ha implicat amb les seves funcions.
La cooperativa de 3r d’ESO
L’alumnat de 3r d’ESO va crear la seua pròpia empresa: COOBA. Es tracta d’una cooperativa que basa el seu negoci en la compra i venda de productes. Per dur-ho a terme calia l’associació amb una altra cooperativa (de l’IES La Ería, Oviedo). COOBA va comprar-los-hi mel, melmelada, sidra, formatges, patés,… i els van vendre a Batea. Ells no ens van poder fer cap comanda. Els alumnes van poder comprovar lo dur que és emprendre: des de la tria d’un nom, creació d’un logo, elaboració d’uns estatuts i l’elaboració d’un organigrama fins a l’obtenció d’uns esperats beneficis es va fer molta altra feina. Es van negociar i renegociar preus. Es van elaborar diferents catàlegs fent una acurada tria del producte a tractar. Van gestionar-se comandes de productes, així com la comptabilitat. Es va muntar un punt de recollida de comandes el dissabte 24 de maig al mercat de Batea. Van sorgir, com és normal, problemes, i van aprendre a sobreposar-se, resoldre’ls i, quan va caler, alçar-se i mirar endavant. Dels beneficis aconseguits un 10% va anar a parar a l’ONG “JPS”.
El dia 6 de juny es va fer el mercat de les cooperatives. Posteriorment totes van tancar la producció, van fer caixa, retornar el capital social, destinar el tant per cent a l’ONG i organitzar l’activitat lúdica final. La cooperativa de 6è no ha realitzat cap activitat lúdica degut a la seva mala actitud.
Al llarg del curs les juntes directives de les cooperatives s’han reunit un cop per comunicar els productes que cada cooperativa fabricava, i decidir el dia del mercat.