1r. ÀMBIT ARTÍSTIC. Família d’instruments + Construcció d’un instrument casolà. 4 de juny

Família d’instruments

Així com nosaltres tenim una família (pares, germans i germanes, avies, tiets, etc.) els instruments musicals també en tenen de família, i segons com soni un instrument o de quin material estigui fet aquest instrument, estarà dins d’una família o una altra. Per exemple, la flauta no pertany a la mateixa família que el tambor o el violí.

I quines famílies d’instruments tenim? Mireu aquí:

La primera família, la de percussió! Digues quins instruments coneixes! Alguns els hem treballat a l’aula de música!

Doncs ara agafarem els instruments d’aquesta família de corda i veurem si els reconeixem: en el següent vídeo sonen instruments d’aquesta família i els has reconèixer! A veure quants encertes!!

La segona família, la de corda! Quins instruments de corda coneixes? Alguns els hem tocat a classe!

I la tercera família, la de vent! Quins instruments coneixes de la família de vent? A la classe hi ha algun, a veure si ho recordes!!

Doncs ara que ja saps molts insturments i a quina família pertanyen, hauràs de reconèixer els instruments en el següent vídeo! Primer ens mostraran uns quants instruments i després (en el segon 44 del vídeo) hauràs de reconèixer quins instruments sonen i digues a quina família creus que pertanyen!

Graba’t dient els instruments a partir del segon 44” quan sàpigues tots els instruments que sonen i envia els teus vídeos aquí:

VÍDEOS PRIMER

Instruments casolans

Ara prova de construir el teu propi instrument casolà, tens vàries opcions, segons el material que tinguis a casa (oueres, xapes, pots de iogurt líquid, culleres, llapis, agulles d’estendre, tubs de paper d’alumini, etc)

Mira el vídeo i construeix l’instrument que vulguis!!

Envia les fotos en aquest enllaç FOTOS I VÍDEOS PRIMER

5è. ÀMBIT ARTÍSTIC. La família Adams + Joc de les famílies d’instruments. 4 de juny

La família Adams

Que no sabeu qui és la família Adams? Segur que sí! És la família més rara i més famosa de tot el món! L’any 1964, just als inicis del neixament de la televisió, va començar com una sèrie que tenia com a protagonista una família ben curiosa i extravagant (pels seus gustos i preferències) que els distanciava de totes les famílies del voltant. Els capítols eren en blanc i negre, si voleu investigar, al youtube surten molts episodis.

Una de les peculiaritats de la sèrie (i un reclam a l’hora d’enganxar el públic) va ser la música que va composar Vic Mizzy per l’ocasió. La música apareixia a l’inici dels capítols i als crèdits, un cop finalitzava el capítol. Aquí teniu el vídeo!

Doncs ara es tracta de fer un altre excercici de percussió corporal amb aquesta cançó! Seguiu el tutorial que no és difícil, però concetreu-vos i practiqueu!! Ànims

Penjeu els vostres vídeos i fotos aquí: FOTOS I VÍDEOS CINQUÈ

Joc de les famílies d’instruments

I com que la cosa va de famílies, us deixo un joc interactiu perquè pogueu reconèixer els instruments musicals i les famílies a les quals pertanyen! Vigileu perquè hi ha conceptes i paraules que no hem treballat, però es pot jugar igual perquè TOTS i TOTES teniu molt bona oïda. Els instruments que no sapigueu perquè no coneixeu la seva família, escolteu-los bé i us en sortireu! Ànims i sort!!

JOC FAMÍLIES D’INSTRUMENTS

3r. ÀMBIT ARTÍSTIC. Les famílies d’instruments + Imitació de ritmes. 4 de juny

Les famílies d’instruments: cantar la cançó i fer el joc de les famílies d’instruments

Ja sabeu que hi ha molts instruments, tants i tants, que és difícil triar-ne un per tocar-lo una estona! Teniu un instrument preferit? Sí??? I quin és? El podeu descriure o dibuixar? Per què us agrada, pel so? per la forma? pel material de què està fet? Sabeu que els instruments s’agrupen amb famílies, oi?

De la mateixa manera que nosaltres ens agrupem amb famílies (avis, pares, germans, tiets, cosines, etc) els instruments també s’ajunten per diferents famílies! I quines famílies d’instrument tenim? Algunes les hem treballat, les recordeu??

*Cantar la cançó

Per si de cas, aquí tenim una cançó que ens parlen de les principals famílies d’instruments!! Escolteu-la atentament fins que la pogeu cantar, sí? Teniu temps i dies per practicar-la!

Aquí teniu la lletra:

Ara només teniu que cantar-la i enviar els vostres vídeos aquí! FOTOS I VÍDEOS TERCER

*I ara, si voleu jugar al joc de les famílies d’instruments, només heu de clicar al següent enllaç. Es tracta d’un joc per endevinar a quines famílies pertanyen els instruments que us apareixeran:

JOC DE LES FAMÍLIES D’INSTRUMENTS 

Imitació de ritmes

I ara, farem uns ritmes! Ens picaran una sèrie de ritmes que haurem de repetir just després que els piqui la senyora del vídeo. El primer ritme comença al segon 19”, quan ella deixa de fer el rimte porta la pulsació i és quan haurem de picar-los nosaltres. Som-hi

I ara la cosa es complica una mica més perquè haurem de picar els ritmes amb les figures que apareixen, però no us preocupeu perquè ens donen pistes!!

Deixeu els vostres vídeos i fotos en aquest enllaç:

FOTOS I VÍDEOS TERCER

 

4t. ÀMBIT ARTÍSTIC. Famílies d’instruments + Dissociació rítmica. 4 de juny

Les famílies d’instruments

Avui veurem un vídeo que explica com s’agrupen els instruments musicals! Estigueu atents i atentes perquè és molt important saber que els instruments es classifiquen com nosaltres, és a dir, per famíliles!!! Segons com sonen o com es fan sonar seran d’una família o d’una altra. Tenim les següents famílies: família de vent (la flauta, la flauta d’èmbol, etc), la família de corda (chelo, guitarra, piano, violí, etc) i la família de percussió (maraques, pandero, triangles, bateria, etc)

A l’aula de música ja ho hem vist, eh! Us enrecordeu? Doncs aquest vídeo serveix per refrescar al memòria, va vinga!!!

Doncs ara només cal repassar, i com? Doncs fàcil, amb aquesta fitxa que trobareu clicant aquest enllaç FITXA trobareu alguns instruments i a sota una petita fitxa per a classificar-los. Si no pots descarregar-te la fitxa, no et preocupis!!! Copia-la al quadern o en un full en blanc i dibuixa’ls!

Ara ens concentrarem amb la família de la percusió i farem un petit joc! Es tracta de vàries mini-activitats! Esteu preparats i preparades? Molts dels instruments els coneixeu perquè els toques a l’aula de música! Ànims!! Cliqueu el següent enllaç

JOC DE LA FAMÍLIA DE PERCUSSIÓ / INSTRUMENTS ORFF

Envia les teves fotos en el següent enllaç: FOTOS I VÍDEOS QUART

Dissociació rítmica

I ara ve el repte musical del dia. S’ha d’estar molt atent i concentrat perquè es tracta de fer ritmes diferents amb cada mà. Sembla difícil, però ja veureu que si teniu paciència i concentració, ho fareu súper bé!!

Mireu el vídeo, i després us enllaço les instruccions!

Aquí teniu les instruccions:

Una vegada tingueu el ritme ben integrat, agafeu una cançó que us agradi i pique el ritme damunt de la cançó!!

Envieu els vostres vídeos i fots al següent enllaç: FOTOS I VÍDEOS QUART

2n. ÀMBIT ARTÍSTIC. Qui sóc jo? + Família d’instruments. 4 de juny

Qui sóc jo?

Us ha passat mai que us feu un embolic i no sabeu quin lligam teniu amb els vostres familiars? Clar, sovint són molts els membres de la família i és normal que no sapiguem si són cosins llunyans, tiets o … En la primer estrofa d’aquesta cançó de la Dàmaris Gelabert ens ajudarà a recordar els principals membres de la família i el nostre entorn familiar més proper.

Aquí teniu l’enllaç de la cançó:

I a continuació, la lletra:

Ara, quan ja sàpigues la cançó, prova a cantar-la (com a mínim la primera estrofa i la tornada, però millor si la cantes tota!!) i envia els teus vídeos aquí:

FOTOS I VÍDEOS SEGON

Família d’instruments

Ja sabeu que hi ha una quantitat enorme d’instruments diferents de tots tamanys, colors, materials, sons, oi? I com penseu que podem agrupar-los? Oi que a l’escola ens organitzem per classes? Primer, segon, l’aula de música, l’aula d’art… Com creieu que podem agrupar els instruments? …doncs és fàcil, per famílies d’instruments!!

Aquí teniu les principals famílies d’instruments

La família dels instruments de percussió, reconeixes algun instrumens que hem treballat a l’aula de música?

Ara anem a per la família de corda! Reconeixes algun que hagis treballat a l’aula de música?

I per últim, la família de vent, veureu que no surt la flauta d’èmbol que hem treballat a classe, però també pertany a aquesta família:

Doncs ara que ja saps a quina família pertanyen aquests instruments que hem vist, farem dues cosetes: la primera, un joc senzill amb què hauràs de demostrar que saps dir a quina família pertanyen els segünents instruments: la guitarra, les claus, etc.

Clica aquest enllaç i et durà directament al joc!! Pensa abans de contestar 😉 Ànims i sort!!

JOC DE LES FAMÍLIES D’INSTRUMENTS

I ara, per acabar la tasca de música, hauràs de reconèixer quins instruments sonen en el següent vídeo!

Veuràs que apareixen a la pantalla molts instruments, els coneixes tots?? Doncs quan sonin els instruments els hauràs de reconèixer abans que apareixi el requadre verd que serà la resposta. Intenta dir quins instruments sonen abans que tinguis la resposta!! A i digues a quina família pèrtanyen tots aquest instruments!!!!!

Deixa en aquest enllaç els teus vídeos i fotos:

VÍDEOS I FOTOS SEGON

5è. ÀMBIT ARTÍSTIC. Cançó de l’aigua ‘El brollador de la catedral’ + ‘We will rock you’. 21 de maig

CANÇÓ DE L’AIGUA ‘EL BROLLADOR DE LA CATEDRAL’

Totes les estacions de l’any podem celebrar la importància de l’aigua com un element de vida, però si hi ha una que destaca és la de la primavera, on reneixen les flors, les neus es defan i els cabals dels rius tornen baixar plens d’aigua.

Aquí tenim una cançó que ens parlar d’això i de la peculiaritat d’una font especial de la catedral de Barcelona, una font el brollador de la qual manté un ou banyant-se en tot moment, fet que dona una sensació molt especial!

Primer escoltarem la cançó atentament, com a mínim, unes tres o quatre vegades, per tal que ens poguem familiaritzar amb la melodia i la lletra. La podeu trobar en el següent enllaç, només heu de clicar aquí: https://www.utmusica.cat/veus-d-aigua/

Un cop estigueu a la pàgina, heu de baixar fins on trobeu aquestes pestanyes:

Heu de clicar damunt de ‘escolta dues cançons de l’obra’ i obrir l’enllaç de la segona cançó, és a dir, aquesta:

La lletra de la cançó comença al minut i quatre segons ‘1 ”04

Aquí teniu la lletra de la cançó:

Per poder treballar millor la cançó, teniu un tutorial, espero que us serveixi per cantar!

https://www.youtube.com/watch?v=ROFx2CcsDPY

Envieu els vostres vídeos aquí o al correu d’art!!! VÍDEOS I FOTOS CINQUÈ

Anem a per la segona activitat!!!

WE WILL ROCK YOU PERCUSSIÓ CORPORAL I FLAUTA

Aquests mesos estem vivint una situació on moltes persones estan obtenint el reconeixement de súper-heroïnes, però, de fet, ho han estat sempre. Sí, ho heu encertat, estem parlant del personal sanitari! Tothom qui dedica cos i ànima a salvar pacients i ajudar a aquelles persones que més ho necessiten bé es mereixen un HIMNE.

I quin millor HIMNE que el de la cançó de la banda britànica ‘Queen’ per dedicar-los-hi amb força i ànims??

Es tracta d’interpretar la cançó de dues maneres: *la primera, amb percussió corporal; i la *segona amb la flauta! Veureu que no és complicat, però abans d’enviar els vostres vídeos, si us plau, practiqueu una mica fins que us surti bé!!!!! Va, paciència!

1.- PERCUSSIÓ CORPORAL

Mireu primer el vídeo-tutorial i ajudeu-vos llegint les intruccions de sota:

Només són dues frases.

*La primera frase, l’estrofa, segur que la coneixeu de fa temps! Dues corxeres (TI-TI) picant a les cuixes i una negra (TA) picant de mans. Es va repetint vuit vegades abans d’anar a la tornada!

*La segona frase, la tornada, és més complicada: tot són corxeres (TI-TI). Es repeteix cinc vegades.

                   Comença amb dues corxeres (TI-TI) amb ‘cop de pit mà dreta + ‘chasquido’ de dits mà dreta”,

                                                                                      ‘pica de mans + ‘chasquido’ de dits mà dreta”

                                                                                      ‘pica de mans + ‘chasquido’ de dits mà dreta”

Si teniu dubtes, pregunte-los pel correu electrònic!

2.- FLAUTA

Ara, anem per la segona part del repte, tocar la cançó amb la flauta. Abans de res mireu el vídeo. Les notes que apareixen, per ordre d’aparició, són les següents: Do’, Si, La, Sol, Re’ (com el Do però treient el polze de la mà esquerra). Aquí la partitura i més abaix el tutorial!

El vídeo-tutorial:

Un tutorial més lent i senzill:

Aquí podeu deixar els vostres vídeo o si preferiu, al correu d’art! FOTOS I VÍDEOS CINQUÈ

Fins aviat

3r. ÀMBIT ARTÍSTIC. Cançó de l’aigua ‘La font del si hi aneu’ + La tarantel·la i la percussió corporal. 21 de maig

CANÇÓ DE L’AIGUA ‘LA FONT DEL SI HI ANEU’

Avui cantarem una cançó que té com a protagonista l’aigua, una aigua que hem de mantenir neta i sana per tal que tots els éssers del planeta puguem gaudir de salut i vida! I parlant d’aigua, les fonts naturals són imprescindibles per poder-ne beure de neta, sana i natural!!

Us deixo l’enllaç de la cançó, escolteu-la les vegades que calgui per tal que us feu vostra la lletra i la melodia!!

La cançó no és difíci, consta de quatre estrofes, i, entremig, repeteix dues vegades la tornada. Aquí teniu la lletra:

Podeu penjar els vostres vídeos aquí: FOTOS I VÍDEOS TERCER

I ara, la segona activitat!!

LA TARANTEL·LA I LA PERCUSSIÓ CORPORAL

Avui aprendrem què és la tarantel·la! La tarantel·la és una dansa tradicional italiana (molt populal al sud d’Itàlia) i que avui serà la protagonista sobre la qual farem la percussió corporal.

Aquest exercici està integrat per tres moviments o patrons rítmics que a podeu seguir a continuació. Si us costa, aneu al vídeo-tutorial directament i feu servir les instruccions com una ajuda!! Un cop s’acaben els tres patrons es repeteix amb una velocitat superior!

Aquí teniu l’enllaç al vídeo tutorial:

Ara del que es tracta és: amb la música original fer tu soleta i solet tot el ritme seguit seguint la música d’aquest enllaç. Recorda que abans hauràs de practicar força amb el tutorial!!!

Envia’ns la tasca al següent àlbum de fotos o comparteix-lo al correu artístic: FOTOS I VÍDEOS TERCER

Estem impacients per rebre els vostres vídeos!

 

 

1r. ÀMBIT ARTÍSTIC. Cançó de l’aigua ‘Som aigua’ + Cantem: ‘Els ocells han arribat’. 21 de maig

CANÇÓ DE L’AIGUA: SOM AIGUA

Avui cantem una bonica cançó que té com a protagonista l’aigua! Sabieu que estem fets d’aigua???

Aquesta cançó ens parla d’això mateix! Primer haureu d’escoltar la cançó en el següent enllaç:

Aquí teniu la lletra de la cançó:

Passeu els vostres vídeos de la canço al següent enllaç: FOTOS I VÍDEOS

I ara, la segona activitat,

CANTEM: ELS OCELLS HAN ARRIBAT

Aquí teniu el vídeo perquè aprengueu la melodia, i, a continuació, la lletra per cantar bé la cançó!!

Ara que ja la sabeu i l’heu pogut treballar, us deixo l’enllaç de la versió instrumental perquè hi canteu a sobre!

Heu d’intentar que els vídeos que envieu estiguin cantats amb aquest vídeo!!!

Podeu deixar les vostres mostres en aquest enllaç: FOTOS I VÍDEOS

6è. ÀMBIT ARTÍSTIC. Cançó de l’aigua ‘La font de la convalescència’ + Kandisky aplicat a la percussió corporal . 21 de maig

CANÇÓ ‘LA FONT DE LA CASA CONVALESCÈNCIA’

Aquesta cançó fa referència a les propietats sanadores que té l’aigua neta i ben fresca de les muntanyes. La cançó ens ofereix un espai de guarició per quan estiguem malaltes i malalts. Per treballar la cançó haureu, primer, d’escoltar-la en el següent enllaç: https://www.utmusica.cat/veus-d-aigua/ 

Un cop hi entreu, baixeu la pàgina fins arribar a ‘Escolta dues cançons de l’obra’. Obriu la pestanya i podreu escoltar ‘La font de la casa convalescència’. És la primera de les dues cançons.

A continuació teniu la lletra:

Si voleu fer servir una guia per prepara bé la cançó, aquí us deixo un petit tutorial per treballar la veu!

https://www.youtube.com/watch?v=PYE3gSbv2zA

Com ja heu vist, la cançó té dues parts que es van repetint: l’estrofa i la tornada! Espero que us agradi i us faci reflexionar sobre la importància de mantenir les aigües netes!!!

Envieu els vostres vídeos al següent enllaç o al correu electrònic d’art!! FOTOS I VÍDEOS SISÈ

Anem a per la segona activitat!

KANDINSKY I ELS SEUS COLORS

Totes les persones que treballen en el camp artístic, ja siguin escultors, músics, actors o pintors, es mereixen el reconeixement de ser persones valentes, perquè ens apropen a unes sensibilitats fora del comú que poca gent s’atreveix a compartir! Un exemple el podem trobar en el pintor rus Kandisky.

Us proposo de mirar la seva obra perquè us endinseu en un món màgic on el precurssor de l’abstracció en la pintura deixa volar la seva imaginació.

El repte és el següent:

Del quadre d’en Kandinsky que apareix al vídeo-tutorial, escollirem vàries figures i formes i els associarem a un ritme corporal.

Per pintar la música comencarem practicant ritmes del video-tutorial (que teniu aquí a sota), seguint i identificant cada senyal pictòrica amb el seu ritme corresponent. Atents!

El vídeo tria unes parts del quadre i les associa a un ritme. Oberveu cada gest i escolteu bé la peça musical!!

*El cercle blau, cop al pit. *El triangle vermell, picar de mans. *La mitja lluna blava, pica de cuixes. *La recta groga, silenci. *El quadre vermell, ‘chasquido’ de dits. *Rectangle blau-vermell, pica de peus al terra.

Comencem:

Frase A:

II: Dues corxeres TI-TI (dos quadrats vermells-chasquido) + Una negra TA (triangle vermell-picar de mans) + Dues corxeres (dos cercles blaus, cop al pit) + Una negra TA (triangle vermell-picar de mans) :II

Frase B:

II: Dues corxeres TI-TI (dos rectangles blau-vermell-pica peu a terra, dreta-esquerra) + Dues blanques TA-A (dues mitjes llunes-picar de cuixes, amb dos temps, recorda!) + Una negra (recta groga-silenci) + Dues corxeres TI-TI (dos quadrats vermells-chasquido) + Una negra TA (triangle vermell-picar de mans :II

Dibuixeu les parts del quadre per interioritzar millor el ritme i que apareguin els dibuixos al vídeo o les fotografies que compartiu!

Per anar més enllà del repte, podeu, ara, crear la vostra composició, us atreviu? Agafeu d’un quadre d’en Kandisky que vosaltres trieu i seleccioneu quatre o cinc parts i a cada part li associeu un ritme que vulgueu!!! Va, animeu-vos!

Deixeu els vostres vídeos i fotos en aquest enllaç o passeu-me’ls pel correu electrònic!!

FOTOS I VÍDEOS SISÈ

2n. ÀMBIT ARTÍSITC. Cançó de l’aigua ‘El monstre de Banyoles’ + Letkiss i percussió corporal. 21 de maig

CANÇÓ DE L’AIGUA: ‘EL MONSTRE DE BANYOLES’

Aquest cançó és molt especial perquè parla d’un indret molt bonic on l’aigua és la protagonista! Hi heu estat mai a l’Estany de Banyoles? Oi que és preciós? Si encara ho hi heu anat, que els pares us hi portin aquest estiu (si es pot)!!

Primer escoltarem la cançó amb asquests dos enllaços, la primera és una versió diveritda i alegre, mentre que la segona és la original!! Espero que us agradi i la pugueu cantar. Entre els dos vídeos tenim la lletra, d’acord?

Lletra:

I aquí el vídeo de la cançó original interpretada pel seu autor, el gran Xesco Boix:

Trieu la versió que més us agradi i envieu els vostres vídeos al següent enllaç: FOTOS I VÍDEOS SEGON

I ara, la segona activitat:

LETKISS I PERCUSSIÓ COPORAL

Avui farem percussió corporal amb una cançó alemanya molt simpàtica, que ens permetrà treballar la pulsació binària (dos temps) i ternària (tres temps).

Mireu el següent vídeo per escoltar la cançó. Per interioritzar i aprendre millor el ritme i fer-vos vostra la cançó, podreu comptar ‘UN, DOS’ i, seguidament, ‘UN, DOS, TRES’ a les estrofes i ‘UN, DOS’ ‘UN, DOS’ a la tornada. Després ja veurem quins moviments rítmics corporals farem.

De moment, escoltem la cançó sense cap moviment rítmic!

https://www.youtube.com/watch?v=2KCRuw2kFeE

I ara podrem veure el vídeo-tutorial amb els moviements rítmics. Són petits ritmes senzills.

Mirem el vídeo ajudant-nos de les instruccions que tenim a sota amb cada moviment rítmic.

Aquí les instruccions:

Ara només cal que us feu vostres les dues seqüències de moviments i les graveu al damunt del primer vídeo!

Podeu compartir els vostres vídeos aquí! FOTOS I VÍDEOS SEGON