Història

TRAJECTÒRIA DEL CENTRE COM A COMUNITAT D’APRENENTATGE.

CURS 2011-12

La presa de contacte amb el projecte de Comunitats d’Aprenentatge va tenir lloc el 28 de febrer de 2012. La nostra escola necessitava un canvi de rumb, i per tant, calia iniciar un projecte que impliqués a tota la Comunitat educativa per igual; i que tothom hi pugués tenir el seuvot i la seva paraula.

Conseqüentment la Directora Ma. Teresa Minguillón es va posar en contacte amb una de les principalsportaveus de les Comunitats d’Aprenentatge, la Doctora Carme Garcia Yeste (professora del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació de Tarragona i membre del CREA).Aquest projecte implicaria la transformació social i cultural del centre educatiu i el seu entorn, ambl’objectiu de que totes les persones tinguessin accés a la societat de la informació.

A partir d’aquestmoment i sota l’assessorament continuat de la Carme Garcia, ens vam engrescar per introduir-nos en tot el que implicaría aquest procés de transformació del nostre centre escolar en Comunitat d’Aprenentatge. 

D’aquesta manera ensvam iniciar en la primera fase de les Comunitatsd’Aprenentatge: la fase de la Sensibilització. Aquesta fase va implicar rebre la formació corresponent( dins del nostre Pla de Formació de Centre i del PAC’09) de Sensibilització de Comunitatsd’Aprenentatge. En aquest curs vam poder conèixer les bases teòriques, el marc metodològic, les fases de transformació que es durien a terme al nostre centre; així com models d’escoles semblant al  nostre perfil, on havia funcionat aquest projecte. A més a més, part del professorat es va inscriure a un segon curs relacionat amb el projecte: es tractava d’un curs de l’entorn virtual Odissea de Comunitats d’Aprenentatge.  Amb aquests dos cursos va finalitzar aquesta primera fase de Sensibilització.

Arribats en aquestpunt i després de rebre la información pertinent i suficient sobre el projecte de transformació del centre en una  Comunitat d’Aprenentatge;  enstrobàrem   en la segona fase de Presa de Decisions.

En aquesta fase  tota la comunitat educativa decideix si es voldur a terme el procés de transformació. De manera que Professorat, Associacions i Entitats del Barri i Pares i Mares dels nostres alumnes haurien de prendre una decisió.

I per fer-ho, en primer lloc, es va convocar al claustre del centre per plantejar-ho. Aquest va aprovar-ho veient la necessitat d’iniciar el projecte .

En segon lloc, els tocava prendre  la decisió a les entitats i agents socials de la comunitat i l’Administració educativa. De manera que, el dia 16 de Maig, a les 19.30h., la Directora va convocar a les diferents entitats i associacions del Barri( Gitanos, Associacions de Veïns, Casal Cívic, Ateneu Cultural, Club Ciclista, Pla educatiu d’Entorn i Fundació Casal Amic, una escola de Vila-seca convidada, …), junt amb Inspecció i la URV,  per tal d’explicar en què consistía aquest projecte i alhora demanar la participació de tothom. A  les associacions i entitats, els  va agradar la idea i van mostrar el seu compromís d’implicació en el projecte.

I, finalment, faltava la decisió final dels pares. Així que en data d’ 1 de Juny, a les 9h,  la Directora va convocar als pares a la I Assemblea de Pares de l’EscolaMediterrani. Van assistir unes vint-i-dues famílies aproximadament, i van mostrar el seu acord i suport per dur a terme aquest Projecte.

Paral·lelament a l’escolajahavíemcomençat a introduir-nos en els Grups Interactius, com actuació d’èxit educatiu de les Comunitats (i d’acord amb el nostre Pla estratègic) tant a les classes d’ E.I. com a E.P.

Així doncs al llarg del curs 2011-12  es van portar a termeaquesta primera Fase de Sensibilització  i la segona Fase de  Presa de Decisions.

CURS 2012-13

Al curs següent, 2012-2013, va tenirlloc una de les fases més especials, la fase del Somni; juntamb la fase de la Selecció de Prioritats.

Pel que fa la Fase del Somni, tota la Comunitat Educativa va manifestar els seus desitjos per transformar el centre en un de nou. De manera que, inicialment ho van fer els pares a través de l’assemblea, i a continuació ho van fer els mestres i els alumnes. Cada grup-classe amb l’ajuda de la tutora i la mestra de reforç van escriure i dibuixar, segons les edats, els seus somnis pel centre; i els mestres, en reunió general, van exposar els seus somnis per escrit. Finalment, tots aquests somnis es van recollir i amb la col.laboració de l’Assessora de Plàstica es van exposar al vestíbul del centre simulant el mar amb tots els peixos (i cada peixet amb el seu somni).

Finalitzat aquest Somni compartit, tocava la Fase de Selecció de Prioritats. Es va crear la Comissió de Selecció de Prioritats, amb l’objectiu de triar tots aquells somnis més significatius i prioritaris a nivell curricular i organitzatiu per tal de portar-los a terme.

Durant el curs 2012-13 es van portar a terme les següents actuacions d’èxit educatiu :

–  Grups Interactius en llengua catalana i matemàtiques a P4, P5, 4t i 6è; i grups interactius a l’àrea de Medi natural, social i cultural amb el grup de 3r.

–  Tertúlies dialògiques literàries a P5, 4t i 6è.

–  Biblioteca tutoritzada: oberta cada tarda amb dues voluntàries per fer els deures escolars.

–  Formació de les Famílies: classes per obtenir el certificat escolar per neo-lectors, classes d’expressió oral en castellà,  expressió oral en català, i Alfabetització.

Comissions Mixtes de Treball, formades per mestres i pares: Comissió d’Aprenentatge, de Matrícula, de Convivència i de Selecció de Prioritats amb resultats molt satisfactoris.

CURS 2013-14

Arribats al curs 2013-14, vam portar a terme la Fase Final de Consolidació del Projecte amb l’assessorament corresponent referit a les diferents actuacions educatives d’èxit.Les actuacions educatives d’èxit que es van portar a terme aquell curs van ser:

–   Grups Interactius en llengua catalana i matemàtiques en tots els nivells, excepte en 4t.

–   Tertúlies dialògiques literàries a 1r, 2n, 3r, 4t i 6è.

–   I Biblioteca tutoritzada amb alumnes de tots els cicles de Primària.

I, finalment destacar de les famílies el següent:

– la seva participació en les Comissions Mixtes de Treball, com en la d’Absentisme o la d’Aprenentatge,

– la seva participació en els Grups Interactius,
la seva participació en la Formació d’Adults,
i la seva participació en diferents festivitats del centre, com Carnaval.

CURS 2014-15  I   15-16

Actualment i des del curs 2014-15, la nostra escola porta a terme totes les actuacions educatives d’èxit pròpies de Comunitats d’Aprenentatge: Formació de familiars, Grups Interactius, Tertúlies literàries dialògiques, Comissions Mixtes de treball, Biblioteca Tutoritzada i Model dialògic de conflictes

CURS 16 – 17  i  17 – 18

Aquest any, considerant la trajectòria del centre com a Comunitat d’Aprenentatge,  vam considerar que havíem de tornar a viure la Fase del Somni. I, per tant, tota la comunitat educativa de l’escola (pares i mares, alumnes, voluntaris, entitats i professorat) havia de tornar a somiar què és el
que es desitja i es vol pel centre. Aquesta és una de les fases més emotives i significatives,  ja que tothom pensa que es necessita pel centre i com es vol l’escola. De manera que, tant les famílies, com el professorat, els alumnes i les entitats del barri ens vam posar a treballar pensant els desitjos i somnis pel centre. Tot plegat ho vam recollir i plasmar artísticament en forma de formiguer i petites formiguetes (cadascuna amb el seu desig) ubicat al vestíbul del centre.
A  més a més, ho vam tancar amb la Festa del Somni amb les famílies, els alumnes, el professorat, Inspecció, l’Ajuntament de Tarragona i l’IMET, el Pla d’Entorn i la Facultat de Pedagogia  que ens van acompanyar en el procés i el dia de la festa. 

Els somnis dels alumnes van ser diversos i  molt realistes: des de més material per les aules, més material de laboratori, reformes al pati de Primària, un hort ecològic, fins a més ordinadors o pissarres digitals. Aquests somnis es van recollir des de les mateixes tutories.

Els somnis del professorat i del voluntariat també van estar en consonància amb els somnis de les famílies i dels alumnes.

Pel que fa les famílies es van reunir  en Assemblea de Familiars i junts van escriure què volien pel centre: millores en el manteniment del centre, el desig de ser  institut escola (les famílies confien en l’escola i volen que els seus fills/es facin la Secundària al centre), augment d’ordinadors / pissarres digitals, reformes al pati, i activitats extraescolars vinculades a l’aprenentatge de l’anglès.
De manera que, a partir d’aquestcurs 17-18, la nostra escola  ha passat a transformar-se en Institut Escola(gràcies a la confiança i suport del Departamentd’Ensenyament), i per tant, progressivament, anirà sumant cada curs escolar un nou nivel d’Educació Secundària. A més a més, aquest curs hem anat fent realitat diferents somnis dels que van sortint el curs passat, a través del treball en comissions mixtes, i el suport absolut de l’IMET i Ajuntament de Tarragona. Entre aquests somnis a destacar, a més a més de l’Institut Escola: les clases extraes colars de llengua estrangera amb l’acadèmia International House, pràctiques de laboratori amb Petits Enginyers, augment de pissarres digitals i ordinadors, incorporar instruments musicals o taules picnic al pati.
Al llarg d’aquests cursos, l’escola ha anat consolidant el seu projecte fins arribar al moment actual, en el qual portem a terme totes les actuacions educatives d’èxit pròpies d’aquest projecte.Una mica història…..
El centre va començar a funcionar el febrer de 1982, quan es detectà una saturació d’alumnes del CEIP Campclar que obligà a traslladar dues aules a l’institut de batxillerat del barri.
El curs 1983-84 el centre es va independitzar del CP Campclar i va començar a funcionar com a nou centre amb dotze aules a l’edifici de l’institut. El curs següent es van haver d’ubicar quatre cursos en unes aules prefabricades . Atesa la dispersió, es va fer urgent crear una escola i el curs 1985-86 va començar a funcionar l’edifici actual.