PEDRA NATURAL: UN MODEL D’ÈXIT EN DUAL

A l’Institut Mollerussa s’imparteix, des del curs 2017-18, el Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Tècnic/a en Pedra Natural que comprèn fonamentalment els següents perfils professionals: operador/a en cantera d’extracció de blocs, operador/a tecnificat/ada en tallers d’elaboració de la pedra, marbrista i paleta especialitzat/ada en pedra.

Es tracta d’una formació molt pràctica on l’alumne/a aprèn a operar maquinària d’elaboració de peces, a realitzar dissenys manuals i per ordinador, a utilitzar maquinària de control numèric, a realitzar maquetes, a treballar amb impressió 3D, a executar elements constructius, a utilitzar maquinària d’elevació i transport de càrregues (carretons elevadors industrials, grua bandera, pont grua i grua torre), i molts altres aspectes necessaris per desenvolupar tasques en aquests sectors. Cal destacar que els avenços tecnològics han reduït a un nivell molt baix el grau d’esforç físic en els llocs de treball d’aquests sectors.

Els/les tècnics/iques titulats/des amb aquesta formació estan adaptant-se molt bé a les empreses del sector. Es tracta de perfils professionals molt necessaris. Això unit a la idoneïtat del perfil professional comporta que tots els/les titulats/des que ho desitgin tenen un lloc de treball qualificat assegurat. Ara bé, cal remarcar que aquesta formació permet també a l’alumne/a començar un interessant itinerari formatiu realitzant posteriorment un cicle formatiu de grau superior (en els camps de la delineació, dels projectes d’edificació, projectes d’obra civil, organització d’obres, etc.) i fins i tot accedir posteriorment a estudis universitaris (arquitectura, enginyeria civil, belles arts, etc.). I en tot aquest procés l’accés al món laboral pot realitzar-se en qualsevol moment. De fet, com que els cicles formatius inclouen la realització de pràctiques en empresa, i amb la modalitat dual remunerades i amb més durada, el bagatge pràctic que adquireixen els/les alumnes al llarg de la seva formació és molt ric i important per a la seva bona inserció laboral.

Des de l’inici d’aquesta formació han estat nombrosos els casos d’èxit que s’han produït. En aquesta ressenya expliquem el cas del Marcel Parramon, de la població de Golmés, que és titulat de la primera promoció d’aquests estudis. Va realitzar les pràctiques a CANTERAS RUBIO, empresa de reconegut prestigi en el sector de canteres de pedra natural i tallers d’elaboració de peces, i l’empresa el va contractar ja com a titulat. En aquests moments el Marcel porta quatre anys a l’empresa. Aquest curs 2022-23 un altre alumne del CFGM de Pedra Natural, el Fernando Rojas, d’Artesa de Lleida, està realitzant les pràctiques dual a CANTERAS RUBIO, i el Marcel l’està ajudant activament en el seu aprenentatge. Segons ens comenta el Joan Tous, encarregat general de CANTERAS RUBIO, l’empresa contractarà el Fernando quan acabi la seva formació. Es tracta d’un cas d’èxit més d’aquesta formació, on resulta clau per a la formació la col·laboració entre el centre educatiu i l’empresa.