L’acollida als alumnes

El Pla d’acollida és el conjunt d’estratègies, recursos, responsables i procediments  per tal d’incorporar  l’alumne/a al centre.

Hem d’entendre que tot/a alumne/a s’incorpora en un moment determinat de  la seva escolaritat al centre i que aquesta incorporació pot ser diversa:

• Alumnes procedents de centres de la mateixa localitat.
  • Alumnes procedents del Sistema Educatiu de Catalunya d’incorporació regular.
  • Alumnes procedents d’altres Sistemes Educatius de l’Estat d’incorporació regular o fora de terminis regulars.

Alumnes estrangers d’incorporació regular o fora de terminis regulars .

El grup-classe, així com tot el centre, ha d’assegurar el desenvolupament de l’autoconfiança, l’autoestima, la presa de consciència del valor dels sentiments propis i aliens, l’empatia, el coneixement i control de les emocions, sense oblidar el tractament dels conflictes que es poden presentar al llarg de tot curs, per tal de viure el centre com un espai acollidor.

Podem parlar d’una acollida a dos nivells: acollida genèrica ( com una actitud humana i professional, intrínseca al fet educatiu) i d’una acollida institucional, referida sobretot a l’acollida de l’alumnat nouvingut. L’escola, ha d’afavorir l’entrada de l’alumnat nouvingut, especialment aquell procedent d’altres països i crear un ambient escolar en el qual l’alumnat i les seves famílies se sentin acollits i acceptats, desenvolupant actituds de respecte vers els altres.

Això ho farem facilitant la convivència, promovent el coneixement i la confiança. Hem d’assolir relacions afectives basades en l’acceptació i reconeixement mutu. Aquest treball es farà sempre, però sobretot en les estones de tutoria.

La tasca docent consisteix en facilitar la trobada amb la resta de companys/es, la integració i la incorporació al centre. S’ha de fer conèixer l’organització escolar de les aules i el centre. També s’ha de lliurar tota la informació i documentació necessària sobre el funcionament del centre: Projecte Educatiu, normes de convivència, NOFC, etc.., especialment els primers dies de curs.

Amb les famílies s’han de preparar trobades per a l’intercanvi d’informació, i també per a recollir suggeriments sobre l’educació dels seus/seves fills/es en el context escolar.

La importància del pla d’acollida radica en posar les bases d’un bon clima de convivència que estableixi des del primer dia de classe relacions interpersonals positives que incideixin en el grup, desenvolupant l’autoconfiança, autoestima, l’empatia, el control de les emocions, la consciència dels propis sentiments i dels altres. Implicant a tota la comunitat educativa, potenciant la participació, confiança i respecte.

Es tracta d’un procés d’integració i adaptació escolar.