A Medinyà hi ha hagut tres escoles situades en diferents llocs del poble.

La primera escola estava situada al costat de la carnisseria, al carrer Pere Roure, i hi assistien entre 30 i 40 alumnes. Només hi havia una aula i els nens i les nenes tenien una sola mestra. Es començava amb 6 anys i s’hi podia anar fins els 14 anys. No tenien biblioteca, però hi havia un porxo petit. Les condicions amb les que feien classe eren molt diferents de les que hi ha ara: hi feia força fred, només tenien una estufa i als peus posaven una caixa de ferro amb caliu per escalfar-se. Disposaven de molt poc material: els alumnes només tenien un sol llibre, escrivien amb ploma i tinta, tenien una pissarra i guix blanc, una llibreta i un parell de mapes. Entre d’altres matèries feien castellà, matemàtiques, geografia, història sagrada i ortografia. L’horari era de 9 a 12 i de 15 a 17 i s’hi anava de dilluns a dissabte, tot i que dijous a la tarda era festa.

La segona escola estava situada on actualment hi ha el CAP i la biblioteca. Es va inaugurar el 1951 i va funcionar fins el 1991. Estava dividida en dues aules, una pels nens i una per les nenes. Hi havia un mestre per als nens i una mestra per a les nenes i, a l’hora del pati, també estaven separats. En ocasions, venia el mossèn a fer religió. Durant les tardes, les nenes feien mitja o aprenien a cosir i els nens feien dibuix o construccions. Quan l’escola es va començar a fer petita, algunes classes es feien a una construcció on actualment hi ha el local social.

La tercera escola és l’actual. Es va construir com a ampliació de la segona i es va inaugurar el curs 1991-1992. La primera idea era construir-la a uns camps (de propietat del Marquès) que hi ha abans d’arribar al cementiri. Tanmateix, l’arquitecte va determinar la ubicació actual, la qual en aquell moment era propietat de 4 persones diferents. No va ser fàcil resoldre l’embolic, però finalment, van aconseguir arribar a un acord per poder-ho fer.

A l’hora de dissenyar-la, van tenir en compte les idees que havien proposat els i les alumnes de la segona escola, els quals van fer dibuixos de com se la imaginaven. L’arquitecte la va dissenyar pensant que cada aula havia de tenir tres espais: la part del passadís, l’aula i l’exterior (que actualment anomenem “les terrassetes”). Al principi només hi assistien els alumnes més grans i els petits seguien a la segona.

L’edifici no es va arribar a inaugurar mai; al cap de poc de començar a fer-se servir, l’edifici ja tenia filtracions d’aigua de la pluja i, l’alcalde del municipi (en aquell moment l’honorable sr. Comellas), es va negar a recepcionar l’obra fins que ho arreglessin.

El 1993 es va seguir amb l’ampliació de l’escola i es va construir tota la part on ara hi ha els nens i nenes d’educació infantil.

Actualment, a la nostra escola hi ha servei de menjador i hi ha extraescolars. Els nens i nenes estem tots barrejats i treballem plegats. Hi ha 10 mestres i som uns 90 alumnes. Ara hi ha molts materials i més moderns com ara ordinadors, pissarra digital, projector, tauletes… Les assignatures també han anat canviant: llengua catalana, castellana, anglès, àmbit digital, música… El curs 2018-2019 s’ha inaugurat una nova aula per als nens i nenes d’infantil.

Aquests tres edificis han existit perquè han canviat les necessitats del poble i hi ha hagut un augment del nombre d’infants. Al llarg de la història de l’escola de Medinyà també ha canviat la manera d’ensenyar i d’aprendre, adaptant-se als nous temps fins a l’actualitat.

Treball d’investigació i text escrit pels alumnes de CM

Curs 2018-2019